RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

icon
Mode18 mei, 2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

 

“Klanten maken geen onderscheid tussen online of een winkel”

Het nieuwe vlaggenschip van Zara in het Westfield-winkelcentrum van Stratford in Londen brengt het gemak en de technologie van e-commerce naar de fysieke winkelvloer. Dat is althans de bedoeling van de vernieuwde vestiging, waar Zara-moederbedrijf Inditex alle technologieën heeft samengebracht die ze ook in andere vestigingen wereldwijd kan gaan implementeren.

“Klanten maken geen onderscheid tussen online of in een winkel bestellen”, vertelt woordvoerder Jesus Echevarria Hernandez bij de opening aan Bloomberg. “Je moet daar zo goed mogelijk aan tegemoetkomen. Maar we willen wel dat klanten nog interageren met onze fysieke winkels.”

Tegemoetkomen aan online shoppers doet de nieuwe winkel onder meer met metershoge slimme spiegels, gerobotiseerde afhaalpunten voor online bestellingen en zelfscankassa’s. Je kan daardoor in de nieuwe vestiging, die liefst 4.500 vierkante meter en twee verdiepingen beslaat, probleemloos shoppen zonder tegen ook maar een persoon te spreken. 

 

E-commerce gepromoot op de winkelvloer

De technologie in de winkel is er helemaal op gericht om het online aanbod en e-shoppen te promoten: metershoge slimme spiegels laten je doorheen het volledige aanbod van de moderetailer swipen of herkennen zelf – dankzij RFID – de items die je vasthebt, waarna ze je er via hologrambeelden een volledige outfit mee tonen. Alle kledingstukken in de winkel zijn trouwens uitgerust met RFID, waardoor een inventarischeck nog maar twee uur duurt in plaats van drie dagen.

Rechtstreeks bestellen is in Stratford natuurlijk ook mogelijk, zelfs in een speciaal voorziene pick-upruimte: bestellingen die voor twee uur ’s middags worden geplaatst, liggen de dag zelf nog klaar in de winkel, anders de volgende dag. Die pakjes haal je dan af bij twee volledig geautomatiseerde afhaalkiosken: na het scannen van de QR-code, haalt een robotarm de bestelling uit een minimagazijn dat 2.400 pakketjes kan stockeren.

Betalen kan behalve bij de traditionele kassa’s nog via twee zelfcheck-outs, waar shoppers mobiel of via kredietkaart kunnen betalen. Maar je kan er ook een menselijkere aanpak genieten, want medewerkers lopen in de vestiging rond met een iPad waarmee ze kledingstukken voor shoppers kunnen bestellen en waar klanten meteen kunnen betalen.

 

Unieke positie met geïntegreerd online- en winkelplatform

Het is geen toeval dat het sterk gedigitaliseerde winkelconcept in de vernieuwde Zara in Stratford, Londen, wordt getest: niet alleen verdubbelde de winkel er van oppervlakte, waardoor er voldoende ruimte is om alle snufjes uit te proberen, maar click&collect werd er ook al vaak gebruikt. Tijdens de werkzaamheden aan de winkel tussen januari en mei hield Zara in het shoppingcenter daarom al voor het eerst een pop-upshop open waar mensen enkel online konden bestellen en pakjes afhalen.

“De heropening van het Zara-vlaggenschip in Stratford is een belangrijk moment voor Inditex. We zitten in een unieke positie, aangezien we een globaal verkoopplatform hebben dat winkels en online volledig integreert”, zegt Pablo Isla, CEO van Inditex, over de opening. 

“De laatste jaren hebben we zowel in de meest geavanceerde technologie als in de optimalisering van onze winkels geïnvesteerd met dit doel. Ons zakenmodel combineert winkels en het digitale naadloos, en we zijn klaar voor de kansen die ons dit biedt bij nieuwe en bestaande klanten”, aldus Isla.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN