ZEB lapt sperperiode opnieuw aan zijn laars

ZEB lapt sperperiode opnieuw aan zijn laars

(update) ZEB heeft alweer geen zin om te wachten tot de officiële soldenperiode ingaat op 1 juli. Vanaf vrijdag kunnen trouwe klanten al kortingen tot 70% krijgen, vanaf zaterdag geldt dat voor iedereen. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) is alvast van plan een klacht in te dienen bij Economische Zaken. Luc Van Mol blijft zijn standpunt echter vol vuur verdedigen, ook ten opzichte van RetailDetail.

Folder voor 100.000 trouwe klanten

De keten bezorgde 100.000 trouwe klanten gisteren een folder met de boodschap “Nu al solden bij ZEB!”. Met die brief kunnen ze vrijdag naar een exclusieve voorverkoop met kortingen tot 70 procent. Vanaf zaterdag kan iedereen dan koopjes doen en zondag opent ZEB zelfs speciaal de deuren voor wie er maar niet genoeg van kan krijgen.

Unizo: "ZEB riskeert zware veroordeling"

"ZEB doet wat het niet laten kan. Maar net zoals voor andere overtreders van de tot nader order rechtsgeldige Belgische sperperiode dreigt voor ZEB een zware veroordeling door het Europees Hof." Dat zegt ondernemersorganisatie Unizo in een reactie op het feit dat de kledingketen de sperperiode opnieuw aan zijn laars lapt. "Door het uitblijven van een beslissing van de Belgische rechtbanken heeft het echter geen zin om nieuwe klachten in te dienen tegen ZEB", distancieert Unizo zich meteen van die andere zelfstandigenorganisatie NSZ.


Volgens advocaten van Unizo is de Europese richtlijn perfect verenigbaar met de Belgische sperperiode: "Het Hof van Cassatie heeft dat recent in een arrest zelf gesuggereerd, maar weigerde een uitspraak te doen en verkoos het standpunt van het Europees Hof van Justitie af te wachten", aldus nog Unizo.

Sperperiode op sterven na dood

De sperperiode ligt al langer onder vuur omdat Europa vindt dat ze een slechte zaak is voor de consument. Het Europese Hof van Justitie buigt zich momenteel over de zaak, op vraag van een Dendermondse rechter. Dezelfde rechter trouwens die enkele weken geleden die andere kledingketen e5 mode al vrijsprak van het toepassen van fluistersolden. Het unieke Belgische systeem van de sperperiode – een periode waarbinnen het bij wet verboden is kortingen te afficheren én toe te kennen – lijkt daarmee op sterven na dood.

 

“Ze lachen er gewoon mee”, reageert Christine Mattheeuws van het NSZ verontwaardigd op de zet van ZEB. “Die sperperiode betekent niets voor hen. Net zoals de voorbije jaren starten ze vroeger. Daarom dat we voor de zoveelste keer klacht zullen indienen bij Economische Zaken. Grijpen die niet in, dan gaan we verder, naar de rechtbank.”

 

En de kritiek van Europa dan? “Het EU-hof heeft nog geen uitspraak gedaan," reageert de NSZ-voorzitster. “Zo lang dat niet gebeurt, blijft de sperperiode bestaan in ons land en moet iedereen de wet volgen.

'De hypocrisie van de Belgische wetgeving'

Ook ZEB-topman Luc Van Mol is nochtans rotsvast overtuigd van zijn gelijk. “Ik ben al jaren voorstander van het afschaffen van de sperperiode. Binnen het toenmalige Fedis kreeg ik er echter nooit veel platform voor. Toch ben ik overtuigd dat ik het recht aan mijn kant heb. Daarom gaan we er gewoon zelf voor. De gevolgen – rechtszaken, kritiek, … – nemen we erbij.”

 

“Let wel: naar de collega’s toe wil ik zeker geen oordeel vellen. Ik heb geen kritiek op retailers die wel vasthouden aan de sperperiode. Ieder moet daarin doen wat hij zelf wil. Zo ken ik retailers genoeg die ook op andere domeinen de hypocrisie van  de Belgische wetgeving omzeilen, zoals op het vlak van koppelverkoop,” vervolgt de CEO van ZEB.


"Binnen Comeos heb ik daar volgens mij dan ook geen vijanden door, al verschillen we meestal van mening. Wel is het me niet altijd duidelijk waarom men per se wil vasthouden aan die archaïsche – en foutieve – koopjeswet. Voor sommigen is het bijvoorbeeld beter met sperperiode omdat hun marges hier beter zijn dan in het buitenland en ze dat dus zo lang mogelijk willen houden.”

‘Drukkingsgroepen spreken holle woorden’

De drukkingsgroepen houden volgens Luc Van Mol de afschaffing van de sperperiode tegen. “Ik stel mij nochtans sterk de vraag waar zij zich op baseren, want ik heb nog nooit concrete studies gezien die het nut van de sperperiode aantonen. Het blijft bij holle woorden. Het aantal kleine middenstanders vermindert inderdaad, maar niet door de sperperiode. Andere elementen spelen daar mee, zoals de vergrijzing en de e-commerce. Mensen die morgen stoppen omdat ze de pensioenleeftijd hebben; daarvoor hoef je niet te vechten tegen ZEB.”

Commerciële agressie

Of die overtreding van de sperperiode het dan allemaal waard is? “Wij zijn een echte Belgische KMO, die het verschil wil maken door een zekere commerciële agressie. En daar zijn we ook goed in. We hebben er de wapens toe. Wij zijn een bedrijf dat dankzij zijn schaalgrootte heel snel kan reageren, en daar spelen we op in. De marges verbeteren ook doordat we aanbieden met korting wanneer we dat willen.


Je mag niet vergeten dat we het al ruim tien jaar zo doen. Hoe groter wij worden, hoe gretiger de pers er gewoon op ingaat. De commotie is natuurlijk mooi meegenomen, maar het feit is dat ik volgens mij de wet aan mijn kant heb.”

(update) ZEB heeft alweer geen zin om te wachten tot de officiële soldenperiode ingaat op 1 juli. Vanaf vrijdag kunnen trouwe klanten al kortingen tot 70% krijgen, vanaf zaterdag geldt dat voor iedereen. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) is alvast van plan een klacht in te dienen bij Economische Zaken. Luc Van Mol blijft zijn standpunt echter vol vuur verdedigen, ook ten opzichte van RetailDetail.

Folder voor 100.000 trouwe klanten

De keten bezorgde 100.000 trouwe klanten gisteren een folder met de boodschap “Nu al solden bij ZEB!”. Met die brief kunnen ze vrijdag naar een exclusieve voorverkoop met kortingen tot 70 procent. Vanaf zaterdag kan iedereen dan koopjes doen en zondag opent ZEB zelfs speciaal de deuren voor wie er maar niet genoeg van kan krijgen.

Unizo: "ZEB riskeert zware veroordeling"

"ZEB doet wat het niet laten kan. Maar net zoals voor andere overtreders van de tot nader order rechtsgeldige Belgische sperperiode dreigt voor ZEB een zware veroordeling door het Europees Hof." Dat zegt ondernemersorganisatie Unizo in een reactie op het feit dat de kledingketen de sperperiode opnieuw aan zijn laars lapt. "Door het uitblijven van een beslissing van de Belgische rechtbanken heeft het echter geen zin om nieuwe klachten in te dienen tegen ZEB", distancieert Unizo zich meteen van die andere zelfstandigenorganisatie NSZ.


Volgens advocaten van Unizo is de Europese richtlijn perfect verenigbaar met de Belgische sperperiode: "Het Hof van Cassatie heeft dat recent in een arrest zelf gesuggereerd, maar weigerde een uitspraak te doen en verkoos het standpunt van het Europees Hof van Justitie af te wachten", aldus nog Unizo.

Sperperiode op sterven na dood

De sperperiode ligt al langer onder vuur omdat Europa vindt dat ze een slechte zaak is voor de consument. Het Europese Hof van Justitie buigt zich momenteel over de zaak, op vraag van een Dendermondse rechter. Dezelfde rechter trouwens die enkele weken geleden die andere kledingketen e5 mode al vrijsprak van het toepassen van fluistersolden. Het unieke Belgische systeem van de sperperiode – een periode waarbinnen het bij wet verboden is kortingen te afficheren én toe te kennen – lijkt daarmee op sterven na dood.

 

“Ze lachen er gewoon mee”, reageert Christine Mattheeuws van het NSZ verontwaardigd op de zet van ZEB. “Die sperperiode betekent niets voor hen. Net zoals de voorbije jaren starten ze vroeger. Daarom dat we voor de zoveelste keer klacht zullen indienen bij Economische Zaken. Grijpen die niet in, dan gaan we verder, naar de rechtbank.”

 

En de kritiek van Europa dan? “Het EU-hof heeft nog geen uitspraak gedaan," reageert de NSZ-voorzitster. “Zo lang dat niet gebeurt, blijft de sperperiode bestaan in ons land en moet iedereen de wet volgen.

'De hypocrisie van de Belgische wetgeving'

Ook ZEB-topman Luc Van Mol is nochtans rotsvast overtuigd van zijn gelijk. “Ik ben al jaren voorstander van het afschaffen van de sperperiode. Binnen het toenmalige Fedis kreeg ik er echter nooit veel platform voor. Toch ben ik overtuigd dat ik het recht aan mijn kant heb. Daarom gaan we er gewoon zelf voor. De gevolgen – rechtszaken, kritiek, … – nemen we erbij.”

 

“Let wel: naar de collega’s toe wil ik zeker geen oordeel vellen. Ik heb geen kritiek op retailers die wel vasthouden aan de sperperiode. Ieder moet daarin doen wat hij zelf wil. Zo ken ik retailers genoeg die ook op andere domeinen de hypocrisie van  de Belgische wetgeving omzeilen, zoals op het vlak van koppelverkoop,” vervolgt de CEO van ZEB.


"Binnen Comeos heb ik daar volgens mij dan ook geen vijanden door, al verschillen we meestal van mening. Wel is het me niet altijd duidelijk waarom men per se wil vasthouden aan die archaïsche – en foutieve – koopjeswet. Voor sommigen is het bijvoorbeeld beter met sperperiode omdat hun marges hier beter zijn dan in het buitenland en ze dat dus zo lang mogelijk willen houden.”

‘Drukkingsgroepen spreken holle woorden’

De drukkingsgroepen houden volgens Luc Van Mol de afschaffing van de sperperiode tegen. “Ik stel mij nochtans sterk de vraag waar zij zich op baseren, want ik heb nog nooit concrete studies gezien die het nut van de sperperiode aantonen. Het blijft bij holle woorden. Het aantal kleine middenstanders vermindert inderdaad, maar niet door de sperperiode. Andere elementen spelen daar mee, zoals de vergrijzing en de e-commerce. Mensen die morgen stoppen omdat ze de pensioenleeftijd hebben; daarvoor hoef je niet te vechten tegen ZEB.”

Commerciële agressie

Of die overtreding van de sperperiode het dan allemaal waard is? “Wij zijn een echte Belgische KMO, die het verschil wil maken door een zekere commerciële agressie. En daar zijn we ook goed in. We hebben er de wapens toe. Wij zijn een bedrijf dat dankzij zijn schaalgrootte heel snel kan reageren, en daar spelen we op in. De marges verbeteren ook doordat we aanbieden met korting wanneer we dat willen.


Je mag niet vergeten dat we het al ruim tien jaar zo doen. Hoe groter wij worden, hoe gretiger de pers er gewoon op ingaat. De commotie is natuurlijk mooi meegenomen, maar het feit is dat ik volgens mij de wet aan mijn kant heb.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Back to top