RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

ZEB lapt sperperiode opnieuw aan zijn laars

icon
Mode16 juni, 2011

(update) ZEB heeft alweer geen zin om te wachten tot de officiële soldenperiode ingaat op 1 juli. Vanaf vrijdag kunnen trouwe klanten al kortingen tot 70% krijgen, vanaf zaterdag geldt dat voor iedereen. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) is alvast van plan een klacht in te dienen bij Economische Zaken. Luc Van Mol blijft zijn standpunt echter vol vuur verdedigen, ook ten opzichte van RetailDetail.

Folder voor 100.000 trouwe klanten

De keten bezorgde 100.000 trouwe klanten gisteren een folder met de boodschap “Nu al solden bij ZEB!”. Met die brief kunnen ze vrijdag naar een exclusieve voorverkoop met kortingen tot 70 procent. Vanaf zaterdag kan iedereen dan koopjes doen en zondag opent ZEB zelfs speciaal de deuren voor wie er maar niet genoeg van kan krijgen.

Unizo: “ZEB riskeert zware veroordeling”

“ZEB doet wat het niet laten kan. Maar net zoals voor andere overtreders van de tot nader order rechtsgeldige Belgische sperperiode dreigt voor ZEB een zware veroordeling door het Europees Hof.” Dat zegt ondernemersorganisatie Unizo in een reactie op het feit dat de kledingketen de sperperiode opnieuw aan zijn laars lapt. “Door het uitblijven van een beslissing van de Belgische rechtbanken heeft het echter geen zin om nieuwe klachten in te dienen tegen ZEB”, distancieert Unizo zich meteen van die andere zelfstandigenorganisatie NSZ.

Volgens advocaten van Unizo is de Europese richtlijn perfect verenigbaar met de Belgische sperperiode: “Het Hof van Cassatie heeft dat recent in een arrest zelf gesuggereerd, maar weigerde een uitspraak te doen en verkoos het standpunt van het Europees Hof van Justitie af te wachten”, aldus nog Unizo.

Sperperiode op sterven na dood

De sperperiode ligt al langer onder vuur omdat Europa vindt dat ze een slechte zaak is voor de consument. Het Europese Hof van Justitie buigt zich momenteel over de zaak, op vraag van een Dendermondse rechter. Dezelfde rechter trouwens die enkele weken geleden die andere kledingketen e5 mode al vrijsprak van het toepassen van fluistersolden. Het unieke Belgische systeem van de sperperiode – een periode waarbinnen het bij wet verboden is kortingen te afficheren én toe te kennen – lijkt daarmee op sterven na dood.

 

“Ze lachen er gewoon mee”, reageert Christine Mattheeuws van het NSZ verontwaardigd op de zet van ZEB. “Die sperperiode betekent niets voor hen. Net zoals de voorbije jaren starten ze vroeger. Daarom dat we voor de zoveelste keer klacht zullen indienen bij Economische Zaken. Grijpen die niet in, dan gaan we verder, naar de rechtbank.”

 

En de kritiek van Europa dan? “Het EU-hof heeft nog geen uitspraak gedaan,” reageert de NSZ-voorzitster. “Zo lang dat niet gebeurt, blijft de sperperiode bestaan in ons land en moet iedereen de wet volgen.

‘De hypocrisie van de Belgische wetgeving’

Ook ZEB-topman Luc Van Mol is nochtans rotsvast overtuigd van zijn gelijk. “Ik ben al jaren voorstander van het afschaffen van de sperperiode. Binnen het toenmalige Fedis kreeg ik er echter nooit veel platform voor. Toch ben ik overtuigd dat ik het recht aan mijn kant heb. Daarom gaan we er gewoon zelf voor. De gevolgen – rechtszaken, kritiek, … – nemen we erbij.”

 

“Let wel: naar de collega’s toe wil ik zeker geen oordeel vellen. Ik heb geen kritiek op retailers die wel vasthouden aan de sperperiode. Ieder moet daarin doen wat hij zelf wil. Zo ken ik retailers genoeg die ook op andere domeinen de hypocrisie van  de Belgische wetgeving omzeilen, zoals op het vlak van koppelverkoop,” vervolgt de CEO van ZEB.

“Binnen Comeos heb ik daar volgens mij dan ook geen vijanden door, al verschillen we meestal van mening. Wel is het me niet altijd duidelijk waarom men per se wil vasthouden aan die archaïsche – en foutieve – koopjeswet. Voor sommigen is het bijvoorbeeld beter met sperperiode omdat hun marges hier beter zijn dan in het buitenland en ze dat dus zo lang mogelijk willen houden.”

‘Drukkingsgroepen spreken holle woorden’

De drukkingsgroepen houden volgens Luc Van Mol de afschaffing van de sperperiode tegen. “Ik stel mij nochtans sterk de vraag waar zij zich op baseren, want ik heb nog nooit concrete studies gezien die het nut van de sperperiode aantonen. Het blijft bij holle woorden. Het aantal kleine middenstanders vermindert inderdaad, maar niet door de sperperiode. Andere elementen spelen daar mee, zoals de vergrijzing en de e-commerce. Mensen die morgen stoppen omdat ze de pensioenleeftijd hebben; daarvoor hoef je niet te vechten tegen ZEB.”

Commerciële agressie

Of die overtreding van de sperperiode het dan allemaal waard is? “Wij zijn een echte Belgische KMO, die het verschil wil maken door een zekere commerciële agressie. En daar zijn we ook goed in. We hebben er de wapens toe. Wij zijn een bedrijf dat dankzij zijn schaalgrootte heel snel kan reageren, en daar spelen we op in. De marges verbeteren ook doordat we aanbieden met korting wanneer we dat willen.

Je mag niet vergeten dat we het al ruim tien jaar zo doen. Hoe groter wij worden, hoe gretiger de pers er gewoon op ingaat. De commotie is natuurlijk mooi meegenomen, maar het feit is dat ik volgens mij de wet aan mijn kant heb.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN