RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

ZEB test technologische snufjes in vernieuwde flagshipstore

icon
Mode12 september, 2017

Op 1 september heropende multimerkenketen ZEB haar vernieuwde winkel in Merchtem. De keten test er een volledig nieuw winkelconcept, met zelfscankassa’s, digitale mannequins en meer.

Zelfscankassa’s en virtuele mannequins

Na bijna een jaar van intensieve verbouwingen is de winkel van ZEB op de Brusselsesteenweg in Merchtem geopend in een nieuw kleedje. “Je kan het bijna geen hermodellering meer noemen, het is gewoon een nieuwe winkel”, vertelt marketingcoördinator Ellen Simons. In de vestiging wordt geëxperimenteerd met een nieuw winkelconcept en verschillende technologische snufjes. 

 

Met zijn oppervlakte van 1.000 m² en ligging vlak voor het hoofdkantoor van ZEB leent het pand in Merchtem zich daar uitstekend toe. “Je kan mock-ups maken en door de eigen medewerkers laten testen, maar dan is er al zoveel voorkennis dat het resultaat toch niet hetzelfde is. Hier kunnen we live de reacties verzamelen van echte klanten.”

 

Nieuw in het concept zijn zelfscankassa’s, waar klanten zoals in de supermarkt hun aankopen zelf kunnen inscannen en betalen, en digitale schermen waar wisselende looks op worden gepresenteerd. De zelfscankassa’s dienen om vooral op drukke momenten minder personeelsbezetting nodig te hebben, maar klanten vinden het ook gewoon leuk, zoals al tijdens het openingsweekend bleek. “Je zag vooral jonge mensen daar meteen mee aan de slag gaan. Ze vinden het leuk om zelf eens winkeltje te mogen spelen.”

 

Modellen mixen en matchen outfits, ook online

Op de nieuwe schermen zijn per doelgroep verschillende outfits te zien. Bijzonder is dat alle producten in de getoonde looks altijd in de winkel zelf op voorraad zijn. De looks op de schermen worden dus geactualiseerd aan de hand van de stockinformatie per winkel. “De items zijn natuurlijk te vinden in de webshop, maar we vinden het toch belangrijk dat het ook meteen hier en nu in de winkel te vinden is. Dat comfort willen we bieden,” aldus Simons.

Voor het einde van het jaar worden de digitale mannequins ook in de webshop uitgerold. “Mensen hebben graag een beeld van hoe ze items kunnen mixen en matchen. Dat hopen we op te vangen met de virtuele modellen. Op dit moment hebben we een grote box in ons kantoor, waarin modellen worden gefotografeerd in een heleboel verschillende outfits.”

 

Grotere winkels worden de standaard

Naast de technologische vernieuwingen is in het nieuwe winkelconcept meer ruimte voor eigen corners voor de bestverkopende merken, zoals Astrid Bryan en Jack&Jones. Zij krijgen shop-in-shops met een eigen look, eigen meubilair en in sommige gevallen ook een eigen outfitscherm. In Merchtem test de keten ook een slimme spiegel: het scherm met outfits verandert vanzelf in een spiegel als je er dichtbij komt. Het is de bedoeling dat aan die spiegel nog interactieve toepassingen worden toegevoegd, zoals delen op sociale media.

 

Het geheel van de winkel is bovendien opgefrist, met zwart als dominante kleur en marmer voor de kassa’s. Het nieuwe winkelconcept is ook ruimer: ZEB gaat voortaan voor panden van om en bij de 1.000 m². “Het gaat misschien tegen de trend in, maar zo zijn we wel bij ZEB: altijd een beetje eigenzinnig.” Andere nieuwe en vernieuwde winkels openen de deuren volgens hetzelfde winkelconcept, maar voorlopig nog zonder de schermen en de self-checkouts.

 

Meer weten over de toekomstplannen en -visie van ZEB? Oprichter Luc Van Mol geeft je een exclusieve inkijk op de RetailDetail Day op 21 september in Mechelen. Schrijf je hier nog snel in!

Een uitgebreide versie van dit artikel verschijnt in het oktobernummer van RetailDetail Magazine. Abonneer je nu om het in je brievenbus te ontvangen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode15 december, 2025
    Twinset benoemt Gabriele Maggio tot nieuwe CEO

    Gabriele Maggio wordt de nieuwe CEO van Twinset. Zijn benoeming volgt op de overname in juni, toen Borletti Group en Quadrivio & Pambianco het merk gezamenlijk in handen namen. Samen willen ze de aanwezigheid van het merk in Europa versterken.

  • icon
    Mode15 december, 2025
    Santiago Cucci en Michaël Benabou mogen (deel van) IKKS overnemen

    De rechtbank voor economische zaken in Parijs kiest voor het bod van Santiago Cucci en Michaël Benabou om IKKS over te nemen. De beslissing maakt een einde aan maanden van onzekerheid voor het modehuis in gerechtelijke reorganisatie. Het winnende plan behoudt 219 verkooppunten in Frankrijk en 546 banen, met focus...

  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN