RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zeeman steekt komend jaar honderden winkels in het nieuw

icon
Mode9 februari, 2016

Zeeman gaat dit jaar fors investeren in zijn winkels. Tegelijk wil de Nederlandse textieldiscounter verder uitbreiden in Europa en volop experimenteren met e-commerce. Doel: de eerste omzetdaling in jaren zo snel mogelijk keren.

 

644,7 miljoen euro omzet

Zeeman zag zijn omzet ondanks ‑ of is het eerder dankzij? ‑ de crisis jaar na jaar stijgen tot 650,8 miljoen euro in 2013. Maar in 2014 zag de Nederlandse textieldiscounter de omzet dalen tot 644,7 miljoen euro en de winst afkalven van 22,1 naar 16,2 miljoen euro (nettowinst 8,9 miljoen). Voor topman Bart Karis hét sein om fors te investeren, zo vertelt hij in zakenkrant De Tijd.

 

Zeeman telt momenteel 1.236 vestigingen, waarvan 550 in Nederland en 279 in België. Karis schrijft de omzetdaling deels toe aan België: “Bij de Belgen is de crisis nu met vertraging merkbaar. In Nederland hebben we de gevolgen van de crisis in de afgelopen jaren gevoeld. Daar treedt nu herstel op.” Al is er van paniek geen sprake: “Dat we basic kleding verkopen, helpt ons enorm. Mensen besparen daar amper op. Voor België, dat met zijn loyale klanten altijd een stabiel land is geweest, voorspellen we dat de verkoop snel weer aantrekt.”

 

Om de dalende trend te keren, zet Zeeman fors in op een vernieuwingsoperatie van zijn winkels. “Die is de grootste oorzaak van de dalende winst”, zegt de CEO, want bij de herinrichting gaan de winkels een tijdje dicht. “We hebben in de afgelopen twee jaar 280 winkels vernieuwd. Het komende jaar worden er in België nog eens 100 in het nieuw gestoken. In Nederland vernieuwen we ook winkels in hetzelfde tempo. Over drie jaar willen we alles vernieuwd hebben.”

 

Expansie buiten België en Nederland

Daarnaast zet Zeeman ook in op expansie. Nu al is de textielketen actief in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. “Onlangs trokken we naar Spanje, waar we nu al vier winkels hebben, en naar Oostenrijk, waar er twee zijn. Dit jaar openen we 100 nieuwe winkels. Vooral in nieuwe landen, want in België en Nederland zijn we zowat rond”, aldus nog Bart Karis. Welke landen hij op het oog heeft, vertelt de topman er niet bij.

 

Dat hij met die plannen in de clinch gaat met de Ierse prijsvechter Primark, daar ligt de CEO niet meteen van wakker: “Primark biedt inderdaad modieuzere kleding aan tegen spotprijzen. Wij verkopen meer tijdloze kleding”, zegt Karis. “En ja, als er een Primark in de buurt van een Zeeman opent, voelen we dat. Ofwel surfen we mee op de populariteit, ofwel zien we onze omzet licht teruglopen omdat onze klanten nieuwsgierig zijn naar die Primark. Maar al snel komen ze terug. We merken dat Primark vooral jongeren aantrekt, terwijl wij een breder publiek bedienen.”

 

Geloof in e-commerce

Anders dan Primark gelooft Zeeman wél in e-commerce. De keten heeft in Nederland momenteel al een webwinkel ‑ die stunt deze week overigens met een trouwjurk in beperkte oplage voor amper 29,99 euro (de eerste ‘batch’ van de 1.500 stuks was vanochtend al meteen uitverkocht) ‑ maar de webshop staat nog in de kinderschoenen. Voor België zijn er nog geen concrete plannen. “We experimenteren volop. Er is geen haast bij”, zegt Bart Karis daarover in De Tijd. “Hebben wij een achterstand op andere winkelketens? Dat kan, maar hun webwinkels maken verlies. Als wij onze webwinkel uitrollen, moet die winstgevend zijn.”

 

Volgens hem zullen collega-discounters als Action en Primark die beweren dat ze gezien hun goedkope assortiment nooit een webshop zullen openen wel van mening veranderen. Al geeft de topman van Zeeman grif toe dat voor een keten als de zijne een webwinkel minder belangrijk is dan voor een klassieke keten. “Dat komt omdat we erg op de prijs spelen. Bovendien hebben we in België en Nederland heel veel winkels, waardoor de nood aan een webwinkel minder groot is.”

 

Zeeman werd in 1967 opgericht door Jan Zeeman in Alphen aan den Rijn. Voor de groep werken momenteel 5.043 mensen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN