Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen

Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen

De Italiaanse modeproducent Ermenegildo Zegna heeft in 2012 een omzet geboekt van 1,26 miljard euro (+11,9%). De winst dikte nog net iets meer aan tot 130 miljoen euro. Voor 2013 gaat Zegna uit van een meer gematigde groei, vooral door de verzwakking van de verkoop op de Chinese markt.

Dankzij Azië veilig voor crisis

Zegna voelde relatief weinig van de economische crisis in Italië: het bedrijf voert immers ruim negentig procent van zijn productie uit. De sterkste groei werd opgetekend in China, Rusland, het Midden-Oosten en de VS. Al zijn er ook schaduwkanten: zo vertraagt de verkoop in China sinds het laatste kwartaal van 2012.

 

Opmerkelijk is de belangstelling van het bedrijf voor Afrika: recentelijk opende het zijn eerste winkel in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos en voor volgend jaar staan Mozambique en Angola op het lijstje. Topman Gildo Zegna, de kleinzoon van de stichter van het concern, ziet het zwarte continent immers als een belangrijke afzetmarkt voor luxekleding. Vermogende Afrikanen kopen hun topkledij niettemin nog vaak op reis.

 

China dempt groei (een beetje)

Voor 2013 gaat Zegna uit van een verdere groei, al zal die door de lagere groei in China en de aarzelingen in de rest van de wereld wellicht gematigder zijn als in 2012. Accessoires en sportieve kleding liggen wel nog altijd goed in de markt.

 

Het Italiaanse concern telt wereldwijd 543 filialen en heeft in België vestigingen in Antwerpen, Brussel en Knokke. Dit jaar komen er wereldwijd een dertigtal nieuwe verkooppunten bij, onder meer in Genève, Londen, Cancun en Hanoi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top