Zware herstructurering bij moderetailer Vivarte, ophef over opstappremie CEO | RetailDetail

Zware herstructurering bij moderetailer Vivarte, ophef over opstappremie CEO

Zware herstructurering bij moderetailer Vivarte, ophef over opstappremie CEO

Bij het Franse modeconcern Vivarte staan 1600 banen op de tocht, vooral bij kledingketen La Halle aux Vêtements. Intussen is er flinke heisa over de opstappremie die de voormalige CEO Marc Lelandais in oktober vorig jaar opstreek.

Bijna één op drie kledingwinkels dicht

Vivarte, het concern boven onder andere Naf Naf, Chevignon en Kookaï, gaat 1.600 van de 17.000 banen schrappen. Vooral La Halle aux Vêtements, een van de belangrijkste ketens van Vivarte, wordt getroffen: liefst 174 van de 620 winkels gaan dicht, voor 23 andere wordt een overnemer gezocht. Van de 4.000 medewerkers moeten er 1.520 vertrekken, dat is ruim één op de drie.

 

Ook schoenenketen André deelt in de klappen: daar gaan 37 van de 247 winkels dicht en verliezen mogelijk 200 van de circa 500 medewerkers hun baan. Bij Kookaï staan dan weer 32 banen op de tocht.

 

De resultaten van het Franse modeconcern zijn dan ook allesbehalve positief: in het boekjaar 2013-2014 zag Vivarte zijn groepsomzet met 10,3% krimpen tot 2,68 miljard euro en was de schuldenberg al gegroeid tot 2,8 miljard euro. La Halle aux Vêtements gaat nu al drie jaar op een rij achteruit en boekte in 2013-2014 een verlies van 60 miljoen euro op een omzet van 560 miljoen. Ondertussen gaan grote concurrenten Kiabi en vooral Primark met de klanten én de centen aan de haal.

 

Terug naar discountsegment

Na de zware herstructurering wil topman Richard Simonin, die pas in oktober vorig jaar de touwtjes in handen kreeg, opnieuw volop de kaart van de discountprijzen trekken. Daarmee rekent hij af met de erfenis van zijn voorganger Marc Lelandais, die in 2012 Georges Plassat opvolgde (toen die naar Carrefour vertrok) en besliste om Vivarte in een beter marktsegment te positioneren. Die koersverandering kende dus faliekante gevolgen.

 

Intussen is bij onze zuiderburen flinke heisa ontstaan over de opstapremie die Lelandais bij zijn ontslag in oktober vorig jaar opstreek. Volgens de krant Le Parisien kreeg de ex-CEO een cheque van ruim 3 miljoen euro, al ontkende de voormalige topman dat vanochtend bij hoog en bij laag aan de redactie van Le Monde: "Het aangehaalde document is fout en het bedrag beantwoordt niet aan mijn ontslagvergoeding". Wat dat bedrag dan wél was, daar hield Lelandais echter het zwijgen toe...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.