Zware herstructurering bij moderetailer Vivarte, ophef over opstappremie CEO

Zware herstructurering bij moderetailer Vivarte, ophef over opstappremie CEO

Bij het Franse modeconcern Vivarte staan 1600 banen op de tocht, vooral bij kledingketen La Halle aux Vêtements. Intussen is er flinke heisa over de opstappremie die de voormalige CEO Marc Lelandais in oktober vorig jaar opstreek.

Bijna één op drie kledingwinkels dicht

Vivarte, het concern boven onder andere Naf Naf, Chevignon en Kookaï, gaat 1.600 van de 17.000 banen schrappen. Vooral La Halle aux Vêtements, een van de belangrijkste ketens van Vivarte, wordt getroffen: liefst 174 van de 620 winkels gaan dicht, voor 23 andere wordt een overnemer gezocht. Van de 4.000 medewerkers moeten er 1.520 vertrekken, dat is ruim één op de drie.

 

Ook schoenenketen André deelt in de klappen: daar gaan 37 van de 247 winkels dicht en verliezen mogelijk 200 van de circa 500 medewerkers hun baan. Bij Kookaï staan dan weer 32 banen op de tocht.

 

De resultaten van het Franse modeconcern zijn dan ook allesbehalve positief: in het boekjaar 2013-2014 zag Vivarte zijn groepsomzet met 10,3% krimpen tot 2,68 miljard euro en was de schuldenberg al gegroeid tot 2,8 miljard euro. La Halle aux Vêtements gaat nu al drie jaar op een rij achteruit en boekte in 2013-2014 een verlies van 60 miljoen euro op een omzet van 560 miljoen. Ondertussen gaan grote concurrenten Kiabi en vooral Primark met de klanten én de centen aan de haal.

 

Terug naar discountsegment

Na de zware herstructurering wil topman Richard Simonin, die pas in oktober vorig jaar de touwtjes in handen kreeg, opnieuw volop de kaart van de discountprijzen trekken. Daarmee rekent hij af met de erfenis van zijn voorganger Marc Lelandais, die in 2012 Georges Plassat opvolgde (toen die naar Carrefour vertrok) en besliste om Vivarte in een beter marktsegment te positioneren. Die koersverandering kende dus faliekante gevolgen.

 

Intussen is bij onze zuiderburen flinke heisa ontstaan over de opstapremie die Lelandais bij zijn ontslag in oktober vorig jaar opstreek. Volgens de krant Le Parisien kreeg de ex-CEO een cheque van ruim 3 miljoen euro, al ontkende de voormalige topman dat vanochtend bij hoog en bij laag aan de redactie van Le Monde: "Het aangehaalde document is fout en het bedrag beantwoordt niet aan mijn ontslagvergoeding". Wat dat bedrag dan wél was, daar hield Lelandais echter het zwijgen toe...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top