RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

icon
RetailDossier27 mei, 2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

 

Lang verwacht

De locatie is dezelfde gebleven: aan de Strandlaan richting De Panne, vlakbij de McDonald’s en de Brico. De oriëntatie is anders – niet meer parallel met de Strandlaan, maar er 90 graden dwars op. Het oude gebouw is volledig gesloopt en de bijbehorende parking is afgegraven.

 

Alles is dus nagelnieuw en Carrefour heeft in de nieuwbouw voluit zijn ding kunnen doen. “Dit is een modelproject voor de verdere uitrol van ons hypermarktconcept,” argumenteert woordvoerder Baptiste Van Outryve.

In de heel ruime omgeving is geen enkele winkel te vinden met een hypermarktprofiel. Met 4300 m² en zo’n 200 parkeerplaatsen is Koksijde weliswaar kleiner dan Mons (12.000 m²), maar dik 1000 m² groter dan de oude hypermarkt.

 

“In de aanloop naar de heropening hebben we van 650 mensen allerlei vragen gekregen. Dat hebben we nog nooit meegemaakt,” zegt pr-verantwoordelijke Vera Vermeeren. “De mensen hier hebben hun Carrefour echt gemist en de anticipatie is echt wel groot.”

 

Digitale verkopers

Wie nog maar enkele stappen ver de winkel in is, staat al meteen voor een interactief scherm, waar hij alle gangbare kortingsbonnen terugvindt en kan afdrukken. Een plattegrond van de winkel geeft aan waar alle afdelingen liggen, en helpt je tot op productniveau te vinden wat je zoekt.

 

“Met de digitale technologie focussen we meer dan ooit op service,” verklaart regionaal directeur Joost Gernay, die de Hypermarkten Carrefour in de regio Vlaanderen en Antwerpen (11 van de 22 Vlaamse hypers) onder zijn hoede heeft.

In totaal staan er een dertigtal schermen verspreid in de winkel. Zo’n ‘digitale verkoper’ helpt je bij je keuze, of het nu in de boeken- en dvd-afdeling is, bij de smartphones of bij kleding. In dat laatste geval betreft het een ‘mobile mirror’ die je toelaat om jezelf te bewonderen in virtuele versies van een gekozen outfit en foto’s via sociale media naar anderen door te sturen.

 

“In multimedia en huishoudelektro herbergen we hier merken die je vroeger in de supermarkt niet vond, gewoon omdat ze onze kwalitatieve uitstalling waarderen.”

 

De lat ligt hoog

Naast het enorm brede assortiment en de scherpe promoties noteren we als troeven voor de winkelende klant verder: expliciete en doeltreffende signalisatie, afdelingen als ‘shop-in-the-shop’ met elk een eigen look & feel, lage meubels en rekken…

 

“Iemand van 1,70 meter kan overal tot bij het derde product in de shelf, ook op het hoogste schap,” licht winkeldirecteur Bruno Delahaye toe. “Een mooi voorbeeld is het bierrayon: overzichtelijk, korte gangen, lage rekken, een mooi afgebakende zone, een aparte beleving.”

Hét paradepaardje bij uitstek is echter de zeer uitgebreide versmarkt – met sushibar, slagerij, kaasstand en bakkerij – waar producten vers worden verwerkt. De klant ziet de werknemers bezig in het atelier. Grote panelen geven didactische informatie en megafoto’s scheppen sfeer. In elke afdeling is zowel bediening als vers voorverpakt voorzien. De vis komt recht van de veiling.

 

Een digitale display suggereert recepten en reikt ingrediënten aan. Lokale producten en een ruim gezondheidsassortiment staan apart in de kijker.

 

Nog enkele realia

De Carrefour Hypermarkt in Koksijde is 7/7 dagen open, meestal van 8 tot 20 uur (op vrijdag tot 21 uur, op zondag tot 18 uur). Er is een drive op de parking, waar klanten na afspraak hun bestelling kunnen ophalen en ter plaatse kunnen afrekenen.

 

Bij de bouw van de nieuwe hypermarkt ging extra aandacht naar het ecologische aspect: 45% minder energieverbruik, CO²-uitstoot verminderd met 85%, verwarming/airco en opwekking warm water via energierecuperatie, gebruik van regenwater voor sanitaire installaties…

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN