RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie: Huismerken, het foute wapen in de supermarktenstrijd?

icon
RetailDossier7 oktober, 2014

De koopkracht is gedaald, leve de huismerken

Het leven wordt duurder en daar lijkt met stijgende energieprijzen, bezuinigingen en nieuwe belastingen niet meteen verandering in te komen. De consument voelt dit en de euro kan maar één keer rollen.

 

Wie niet op zijn centen moet letten, kiest tussen merken, maar in tijden van dalende koopkracht kiezen we tussen producten. Met het uitgespaarde geld kunnen we immers andere zaken kopen, zoals die laatste nieuwe smartphone.

 

Resultaat: de huismerken worden volop opnieuw ‘gebrand’ en moeten de haantjes de voorste in het supermarktschap worden. Of het nu Everyday en Boni bij Colruyt is, de merken 365 en Taste of Inspirations bij Delhaize, of nog Carrefour dat het simpel houdt met gewoon Carrefour, het aanbod is zo volledig dat je je zou gaan afvragen of we ondertussen niet helemaal zonder merkproducten kunnen. Maar is dat wel zo?

 

Verschuiving van de waardeketen

Vroeger waren het de merken die aan zet waren. Aangezien zij zich echter als ‘te duur’ zijn gaan positioneren, lijkt het erop dat de retailers het heft in eigen handen hebben genomen en zelf zijn gaan produceren. De tijd dat huismerken voor producten met de goedkoopste prijzen maar van iets mindere kwaliteit stonden, de zogeheten witte producten, is definitief voorbij.

 

Dat die huismerken toch nog goedkoper zijn, heeft een reden. De prijs wordt er met name enkel bepaald door de kostprijs van de ingrediënten. Bij A-merken komen daar onder meer marketingkosten en research bij, die voor de huismerken niet nodig zijn.

 

Daar komt nog eens bij dat sinds de digitalisering de hedendaagse consumenten tot een ‘shortcut’-generatie horen: ze vormen community’s waar ze eigen producten (van groenten uit de tuin tot bereide maaltijden) ruilen, ze stappen in abonnementsystemen zoals Amazon Fresh en ze ontwikkelen een voorliefde voor lokale producten en bio. De waarden én de machtsverhoudingen verschuiven met andere woorden, en de slotsom is dat het een moeilijke strijd wordt voor de merkenfabrikant.

 

Merken zijn nodig voor innovatie

Betekent dit dan het einde van de merken? Absoluut niet: zij hebben immers de sleutel tot innovatie in handen. Zij zijn het die een degelijke analyse van de voorkeuren van de klant kunnen maken, een troef die ze moeten uitspelen en inzetten. Als de merken doen waar ze goed in zijn, namelijk innoveren en producten aanbieden die de consumenten blij kunnen maken, hebben ze zeer zeker een bestaansrecht en kunnen ze hun meerprijs ook verantwoorden.

 

Die meerprijs zal er immers altijd zijn: concurreren op prijs met huismerken zou het slechtst mogelijke advies zijn. Niet alleen is het een verloren strijd, het zou ook een totaal fout signaal geven naar de consument toe. Toegevoegde waarde bieden op vlakken zoals duurzaamheid, sociale waarden en innovatie is immers moeilijk uit te leggen aan de consument, maar toch is het voor A-merken de enige te bewandelen weg.

 

Dansen op een slappe koord

Bovendien kan het buitenspel zetten van de A-merken ook kwalijke gevolgen hebben voor de supermarktketens zelf. Wat zou bijvoorbeeld nog het verschil zijn tussen de ‘klassieke’ distributieketens en de discounters als pakweg Colruyt, Delhaize en Carrefour zelf meer dan 70% huismerken in hun aanbod voeren en Aldi en Lidl dan weer meer dan 30% merken in hun assortiment opnemen?

 

Je moet je er als supermarktketen steeds terdege van bewust zijn welke consument je wil bereiken, zodat je kortetermijnpolitiek (de prijzenslag winnen), later niet in je gezicht ontploft. Dergelijk kortetermijndenken kan op lange termijn namelijk wel eens flinke schade toebrengen.

 

De merkfabrikanten, met hun ‘research & development’, leveren trouwens niet alleen innovatieve producten op, maar ook best wat werkgelegenheid. Vandaag zien we het al: fabrieken die sluiten, productie-eenheden die verplaatst worden… het betekent telkens banenverlies en ontslagen. Als enkel grote merken en huismerken op den duur overblijven, dan krijgen we een drama in het middensegment.

 

Het is wel duidelijk dat de waardeketen in volle revolutie is. De vraag is hoeveel verder het nog kan gaan: zijn de koopjes in de supermarkt ook op langere termijn zo’n goeie koop? En evolueren we naar een wereld waar de supermarkten de producenten opslokken? Of net omgekeerd: worden de producenten dankzij het internet net zelf meer verkopers, en nemen ze de retailers van nu nog meer bewegingsvrijheid af? De toekomst leert het ons ongetwijfeld…

 

– Dit opiniestuk werd geschreven door Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail. Klik hier om ook zijn vorige opiniestuk, ‘De hele waardeketen staat onder druk’, te lezen.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN