RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie: welke overlevingskansen hebben Makro & co?

icon
RetailDossier23 januari, 2014

Belgen buitenspel gezet?

De digitale revolutie schudt de retail zo hard door elkaar, dat we vandaag werkelijk kunnen spreken van een “Switch or Die”-scenario. Wie zich niet snel weet aan te passen aan de nieuwe, gedigitaliseerde retailrealiteit, wordt niet alleen verpletterd onder de druk van online ‘pure players’ als Amazon en Zalando, maar ook onder die van de retailers die wel op tijd en volledig voor een omnichannelstrategie hebben gekozen.

 

Niet toevallig ziet Albert Heijn zich immers evolueren naar een omnichannelbedrijf, nu de traditionele resultaten dalen. Daarbij ziet de distributeur overigens ook heel wat potentieel op de Belgische markt. AH is zo wel weer een buitenlandse speler die zich de Belgische retailmarkt toe-eigent, terwijl de Belgische retailers zich steeds meer buitenspel gezet zien worden.

 

Loon- en andere handicaps

Zelfs voor zij die de stap naar digitalisering wel kunnen zetten, vreest Comeos vandaag het ergste: nu al vloeit volgens hun eigen cijfers 37% van de online omzet naar vanuit het buitenland opererende handelaars, tegen 2018 zou dat kunnen oplopen tot ruim 68%.

 

Dat zo veel (online) omzet wegvloeit naar het buitenland, is volgens de organisatie te wijten aan verschillende factoren. De klassieke verklaring is uiteraard de loonhandicap in België (de loonkost zou hier tot 20% hoger liggen ten opzichte van sommige buurlanden), terwijl ook het btw-tarief hier 6% hoger ligt dan in Luxemburg en 2% hoger dan in Duitsland.

 

Daarnaast speelt, vooral voor e-commerce, het schaalvoordeel van bedrijven uit grotere markten een belangrijke rol. Niet alleen België, maar ook landen als Ierland, Oostenrijk of Cyprus, hebben grotere buren uit hetzelfde taalgebied en kunnen van daaruit dan ook veel makkelijker ‘veroverd’ worden dan eenzaten als Hongarije of Finland.

 

Dit gegeven geldt dan wel minder voor offline retailers, maar zij voelen des te meer de druk van de gewijzigde consumentenvoorkeuren: wie wil blijven bestaan, MOET vol voor online gaan… Een doordachte omnichannelstrategie kost dan wel handenvol geld, maar het alternatief – niet voor omnichannel gaan – is ondenkbaar geworden.

 

Kwestie van overleven

Reorganisaties en saneringen blijven in dit scenario een pijnlijke noodzaak. Als Makro dan ook laat weten kosten te moeten gaan besparen en 374 banen te schrappen, moeten we dit helaas als een overlevingsstrategie beschouwen. De keten moet echter tegelijk dringend aan zijn commerciële propositie werken, want die saneringen alléén zullen niet genoeg zijn om Makro voldoende nieuwe impulsen te geven.

 

Willen we geen zoveelste “free record-story” meemaken, dan moet men de retail de kans geven om ten strijde te trekken in deze “nieuwe wereld” van Amazons, Zalando’s en andere opkomende business-soorten. Volgens sommige stemmen is het echter al te laat en zijn de lasten hier zo hoog dat de Belgische retailers niet meer kunnen concurreren. Klopt het pessimisme, kunnen ze echt niet meer concurreren?

 

Koopkracht toch goed bewaard

Zoals elke medaille zijn keerzijde heeft, heeft ook de Belgische situatie die. De ’te hoge lasten’ in ons land zorgen er onder meer volgens onderzoek van de Universiteit Antwerpen namelijk voor dat de Belgen vrij goed door de crisis heen zijn gekomen. Dankzij de vele sociale instellingen in ons land kende het consumentenvertrouwen én – belangrijker – de economie niet zo’n scherpe dalingen als in veel andere landen het geval was.

 

Uit cijfers van de EU blijkt immers dat België de op twéé na grootste groeier van Europa was in de laatste vijf jaar, net omdat er een goed evenwicht tussen economische groei en koopkracht behouden is. Bijgevolg is ook de Belgische retail goeddeels gespaard gebleven van scherpe omzetdalingen, zoals die zich onder meer in de Nederlandse doe-het-zelfsector hebben voorgedaan.

 

Samenwerking is noodzakelijk

Terwijl de Europese Commissie erop had gerekend dat de binnenlandse consumptie het afgelopen jaar met 0,4% zou dalen en de OESO zelfs een krimp van 0,7%verwachtte, bleef de daling volgens de berekeningen van de Nationale Bank van België beperkt tot 0,3%. Daarmee doet ons land het beduidend beter dan buurland Nederland, waar een aantal sectoren heel erg te lijden hadden onder de gedaalde koopkracht.

 

Alle spelers (retailers, werknemers/vakbonden én overheid) moeten dan ook goed beseffen dat er een heel uitdagende periode vlak voor ons ligt, waarbij het zoeken naar boemannen verspilde energie is. Alleen als alle neuzen naar dezelfde kant wijzen, kunnen we van ons land een competitieve, welvarende markt maken die volledig mee is met zijn mobiele tijd.

 

Daarbij kunnen we een voorbeeld nemen aan die retailers die er het beste van weten te maken, die creatief en innovatief uit de hoek weten te komen en ons land én de sector vooruit weten te trekken. Zo zijn er heel wat, zoals de aanwezige topretailers op het RetailDetail Omnichannel Congres aantonen. Zij begrijpen maar al te goed dat samenwerking noodzakelijk is om de zo belangrijke omslag naar de omnichannelsamenleving te kunnen maken.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN