RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pre-seminarie Retail Forum Belgium: Revolutie in winkellocatieplanning

icon
RetailDossier15 november, 2012

Artificiële intelligentie voor de retail

We zijn op weg naar een hele andere aanpak op het gebied van het bepalen van winkellocaties, meent Vanmeirhaeghe. Lange tijd bestond het locatiebeleid namelijk grotendeels uit buikgevoel, mede omdat er gewoon amper cijfermateriaal beschikbaar was. Er was wel een evolutie merkbaar waarbij steeds meer gebruik werd gemaakt van modellen en simulaties, maar nu staat er volgens de vastgoedexpert pas echt een revolutie voor de deur.

 

Meer en meer doen bedrijven een beroep op outsourcing en laten ze zich voor specifieke vragen bijstaan door specialisten in een bepaald vakgebied, en zo is er volgens Retail Forum Belgium nu ook eindelijk een betrouwbaar model voor hun locatieplanning. Op de workshop ‘Een nieuwe visie op geomarketing’ op 22 november zullen Dieter Debels en Peter Baeyens van Geo Intelligence hun methode om via koopstromensimulatie aan retailplanning te doen toelichten.

 

Nieuw aan dit systeem is dat het artificiële intelligentie loslaat op een enorme hoeveelheid beschikbare data van de retailer, zoals ook kwalitatieve factoren en de klantendatabase. Op die manier kan bijvoorbeeld zelfs het effect van de breedte van de pui op de attractiviteit van de winkel worden berekend, en dat naar eigen zeggen met een minimale betrouwbaarheid van 90%.

 

“Leegstand is heus geen probleem in België”

Geo Intelligence kan dan ook een welkom hulpmiddel zijn om de vastgoeduitdagingen van de komende jaren aan te kunnen, al zijn die uitdagingen wellicht niet die die men vandaag zo gretig in de media afschildert. Zo is de vaak opgevoerde leegstand, waarbij dan meestal verwezen wordt naar Nederland (waar de situatie veel slechter is), maar Vanmeirhaeghe denkt niet dat er vandaag in België een echt leegstandsprobleem is.

 

“Wat mij betreft is het vandaag niet anders dan vroeger. Het klopt dat bepaalde locaties en wijken het moeten bekopen, maar er zijn altijd verschuivingen geweest in welke straten succesvol zijn en welke niet. Kijk maar naar de Offerandestraat in Antwerpen: dat was in de jaren 1970 een florissante winkelstraat, maar nu zie je er heel andere handel. Het zijn constante bewegingen, en dat is een logisch gevolg van vernieuwing en economische veranderingen,” relativeert Vameirhaeghe.

 

Wat echter zeker niet betekent dat er van overheidswege niet ingegrepen moet worden en dat er geen consequenter en stimulerender beleid moet komen vanuit de steden en gemeenten. Enerzijds pushen ze de handel soms te fel om op dezelfde plaats te blijven, anderzijds creëren ze soms te veel nieuwe winkelstraten. Men moet veel meer beleidsmatig kijken naar waar de nieuwe polen van de handel zijn.

 

Plaats voor iedereen, mits innovatie

Hetzelfde geldt overigens voor de Brusselse winkelmastodonten waar zoveel commotie rond  is. “Ongetwijfeld zullen projecten als Uplace Machelen, Neo en Just Under the Sky een grote impact hebben op de handel, maar het is ten eerste verre van zeker dat alle drie de centra er komen en ten tweede zal de opening ervan nog over heel wat jaren gespreid worden. Bovendien is het onbetwistbaar aangetoond dat er in Brussel nog voldoende mogelijkheden zijn, ook voor grote projecten als deze.”

 

RFB-secretaris Vanmeirhaeghe is er dan ook van overtuigd dat het projecten zijn die de retail ten goede komen, al staat het evenzeer buiten twijfel dat de nabijgelegen centra het zullen voelen. Net daarom is een krachtig gemeentelijk beleid zo belangrijk: stedelijke centra moeten uitgaan van eigen kracht, in plaats van te schieten op innovaties elders.

 

“Winkelcentra zullen nooit het winkelhart in de stad vervangen. Wel wordt het verstandig en weloverwogen bepalen van je locaties belangrijker dan ooit. Met de workshop ‘Een nieuwe visie op geomarketing’ wil Retail Forum Belgium daaraan zijn steentje bijdragen en handelaars een stukje van de toekomst leren kennen,” klinkt het besluit.

 

 

 

Zelf RFB-seminarie ‘Een nieuwe visie op geomarketing’ op 22 november bijwonen? Schrijf dan snel in, want de plaatsen zijn beperkt.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN