RetailHunt: 10 weetjes over Nike

RetailHunt: 10 weetjes over Nike

Sportkledingproducent Nike vierde eerder dit jaar zijn 50-jarig bestaan. Het merk is in die 50 jaar uitgegroeid tot een sportgigant die overal ter wereld door consumenten wordt herkend, maar toch vonden we nog 10 weetjes die niet iedereen kent.

01

Het verhaal van Nike begint bij het bedrijf “Blue Ribbon Sports”. Dit bedrijf werd in 1964 opgericht om als distributeur van de schoenen van het Japanse merk Onitsuka Tiger (vandaag beter gekend als Asics) te fungeren.

 

02

De oprichters waren atletiekcoach Bill Bowerman en loper Phil Knight, die nog ingeschreven was aan de universiteit van Oregon. Het oorspronkelijke beginkapitaal bedroeg amper 1.200 dollar.

 

03

In 1971 wilden Knight en Bowerman hun bedrijf “Dimension 6” gaan noemen. Het was hun eerste werknemer, Jeff Johnson, die toen de naam Nike voorstelde, afgeleid van de Griekse godin van de overwinning en (op zijn Amerikaans) uitgesproken als “Naaikie”.

 

04

Het eureka-moment voor Nike kwam er in 1971, toen Bowerman en zijn vrouw wafels aan het bakken waren. Het patroon van het wafelijzer vormde de inspiratie voor zijn innovatieve nieuwe zolen voor loopschoenen. Die kregen dezelfde groeven als het wafelijzer, wat zorgde voor meer grip op de loopbanen. In 1974 werden de “Nike Waffle Trainer”-patronen ook definitief gepatenteerd.

 

05

De “Swoosh”, het wereldberoemde logo van Nike, is één van de bekendste logo’s ter wereld. Nike deed hiervoor geen beroep op een groot reclamebureau maar betaalde amper 35 dollar aan universiteitsstudente Carolyn Davidson voor het ontwerp. In een later stadium kreeg Carolyn nog een pakket aandelen, dat vandaag een waarde heeft van 640.000 dollar (een half miljoen euro)!

 

06

In 2009 onthulde de documentaire “Art & Copy” ook de oorsprong van de legendarische quote “Just Do It”. Het bedrijf haalde daarvoor zijn inspiratie bij de ter dood veroordeelde Gary Gilmore die in 1977 geëxecuteerd werd. Zijn laatste woorden waren “Let’s do it”.

 

07

Michael Jordan speelde al sinds 2003 geen professionele basketbalmatch meer. Desondanks verdient hij nog steeds 60 miljoen dollar per jaar aan ‘royalties’ van Nike. Daarmee staat hij met voorsprong op één op de ranglijst van beste door Nike gesponsorde atleten.

 

08

De eerste atleet die door Nike gesponsord, werd was de Roemeen Ilie Nastase. Hij ondertekende zijn contract in 1972, toen hij één van de meest toonaangevende tennisspelers was.

 

09

In 1987 behaalde Nike een primeur toen het als eerste bedrijf ooit een liedje van the Beatles mocht gebruiken voor een reclamespot. Voor de Nike Air Max-reclame kreeg Nike de toestemming om een soundtrack van het lied “Revolution” te gebruiken.

 

10

Hoewel Nike een Amerikaans bedrijf is, bevindt hun grootste winkel ter wereld zich op de Londense Oxford Street. Het kostte het bedrijf 10,5 miljoen pond om de winkel in orde te krijgen. De totale oppervlakte telt 3.900 vierkante meter, verspreid over drie verdiepingen, en is ingedeeld als een klein stadsplein.

 

Bronnen: Business Insider en Infographic Journal

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


RetailHunt: Atelier Veritas conceptstore, Antwerpen

10/03/2017

Atelier Veritas, het nieuwe DIY-concept van Veritas, opende op 10 maart zijn allereerste conceptstore in de Nationalestraat in Antwerpen. Deze winkel wordt het mekka voor alle creatievelingen in de modebuurt.

RetailDetail lanceert co-creatieplatform Home of Retail

08/03/2017

Meer dan ooit hebben winkelbedrijven nood aan ondersteuning in een wereld die razendsnel verandert. In Home of Retail werken retailers, fabrikanten en toeleveranciers samen aan het winkelen van morgen.

YUN Berlin: Een bril op maat in 20 minuten

01/03/2017

Binnen de 20 minuten je aangepaste bril, het kan met het Koreaanse brillenmerk YUN. In hun Berlijnse winkel zet minimalisme de toon: op het vlak van tijd en van prijs, maar ook van design.

RetailHunt: Media Markt Digital Store in Barcelona

30/09/2016

In Barcelona experimenteert Media Markt met Digital Store, een uniek winkelconcept dat omnichannel, technologische snufjes en de beperkte ruimte in een stadswinkel ten volle benut. RetailDetail ging het voor u bekijken.

 

RetailHunt: Pop-upstore Blend it by Schoenen Torfs

05/09/2016

Schoenen Torfs opende op 27 augustus de pop-upwinkel Blend It, die naar eigen zeggen “helemaal in teken van diversiteit, fashion en vrouwen” staat. Een winkel voor jonge, modebewuste moslima’s dus, maar vooral ook een straf concept.

RetailHunt: showroom Dyson brengt technologie tot leven

13/07/2016

In hartje Londen opende Dyson vorige week een winkel waar consumenten het volledige productassortiment van het merk kunnen uitproberen. Opnieuw stapt een merk rechtstreeks naar de shopper. 

Back to top