RetailHunt: De winnaars van de Mapic Awards 2014

RetailHunt: De winnaars van de Mapic Awards 2014

Vorige week vond in Cannes de twintigste editie van Mapic, de internationale beurs die volledig is gericht op retailvastgoed, plaats. Elk jaar worden daar ook verschillende awards uitgedeeld. In totaal werden er tien prijzen uitgereikt, waarvan twee speciale juryprijzen.

De tien winnaars

Armada Shopping Centre

Beste verbouwing van een winkelcentrum: Armada Development Project, Ankara (Turkije)

In deze categorie werden enkele van ’s werelds beste renovaties van winkelcentra nog eens extra in de verf gezet. Het Armada Shopping Center werd in 2011 grondig gerenoveerd en dat het tot winnaar gekozen werd, benadrukt ook de sterke groei die de Turkse retailwereld doormaakt.

 

De overige genomineerden waren:

  • Abbey wood Shopping Park (Verenigd Koninkrijk)
  • Centrum Cerny Most (Tsjechië)
  • Times Square “Mission Possible” (Hong Kong)

 

Les terrasses du port Marseille

Beste stedelijke retailproject: Les Terrasses du port, Marseille (Frankrijk)

Mapic besteedde niet enkel aandacht aan de overdekte winkelcentra, maar keek ook zeer actief naar hoe gemeenten en steden hun retailgebieden ontwikkelen en vernieuwen. In de categorie “Beste stedelijk retailproject” werd het project “Les Terrasses du Port” tot winnaar gekozen. De Britse projectontwikkelaar Hammerson bouwde een geheel nieuw commercieel centrum aan de haven van Marseille, dat onmiddellijk een groot succes bleek te zijn. Meer dan 30 restaurants en 160 winkels hebben er een plek gekregen met zicht op het water.

 

De overige genomineerden waren:

  • Openlucht winkelcentrum Gent (België)
  • Plac Unii City Shopping Warschau (Polen)

 

Uniqlo

Beste Mode- of schoenenwinkel: Uniqlo (Japan)

Het Japanse fashionmerk Uniqlo werd door de jury verkozen tot moderetailconcept. De keten is aan een sterke opmars bezig en opende onder andere onlangs nog een flagshipstore in Parijs. Volgens recente nieuwsberichten zou de keten ook binnenkort bij ons in België terug te vinden zijn.

 

De overige genomineerden waren:

  • Aéropostale (VS)
  • André (Frankrijk)

 

Vapiano

Beste foodretailconcept: Vapiano (Duitsland)

Wereldwijd zien we dat foodretail aan een sterke opmars en internationalisering bezig is. Eén van de concepten die hier zeer goed op inspelen, is het Duitse “fast casual”-concept Vapiano. Gasten kunnen er op hun eigen tempo verschillende standen bezoeken waar verschillende gerechten vers worden gemaakt. De keuken is er Italiaans gericht en je kan er terecht voor pasta’s en pizza’s.

 

De overige genomineerden waren:

  • Espressamente Illy (Italië)
  • Grom, Il gelato come una volta (Italië)

 

Causses

Beste nieuwe retailconcept: Causses (Frankrijk)

Causses is een nieuw supermarktconcept in de Franse hoofdstad. De oprichters merkten dat meer en meer consumenten op zoek waren naar kwalitatieve en goede producten die op een ambachtelijke manier geproduceerd worden en spelen daar met hun supermarkt op in door enkel ambachtelijke producten te verkopen. Als extra bieden ze ook salades, soepen en ter plekke gemaakte broodjes aan.

 

De overige genomineerden waren:

  • Out of Gluten (Italië)
  • Sports d’Epoque (Frankrijk)
  • Tanya Heath Paris (Frankrijk)

 

Kiko Milano

Beste wereldwijde expansie: Kiko Milano (Italië)

De prijs voor beste wereldwijde expansie ging dit jaar naar de Italiaanse cosmeticaretailer Kiko. Oorspronkelijk ontstaan in Milaan, verspreidde deze relatief nieuwe speler op de cosmeticamarkt zich al snel wereldwijd. In België lanceerden ze hun webshop vorig jaar.

 

De overige genomineerden waren:

  • 100 Montaditos (Spanje)
  • C&A (Duitsland)

 

Quartz France

Innovatiefste winkelcentrum: Qwartz (Frankrijk)

Het Franse Quartz werd uitgeroepen tot innovatiefste winkelcentrum: het biedt volgens de jury immers een volledig geconnecteerde shopervaring, met plekken waar shoppers terechtkunnen voor zowel online als offline winkels, een digitale muur waar klanten terechtkunnen voor alle nieuwtjes en een applicatie die bezoekers helpt zich te oriënteren in het winkelcentrum.

 

De overige genomineerden waren:

  • Akasya Acibadem New Generation Life Complex (Turkije)
  • IAPM Mall (China)
  • Westgate (Singapore)

 

8 Fashion outlets of Chicago

Beste outletcentrum: Fashion Outlets of Chicago (VS)

Ook voor de outletcentra was er dit jaar speciale aandacht, met als uiteindelijke winnaar de Fashion Outlets of Chicago. Van de outletcentra verwachten we de komende jaren zeker meer ontwikkelingen.

 

De overige genomineerden waren:

  • Fashion House Outlet Centre Moscow (Rusland)
  • One Nation Paris (Frankrijk)

 

Special Jury Awards

Speciale prijzen van de jury: New Look (Verenigd Koninkrijk) en Beaugrenelle (Frankrijk)

De twee speciale juryprijzen gingen naar het Britse New Look (speciale vermelding voor een retailer) en het Franse Beaugrenelle (speciale vermelding voor een project). Verder was er nog een 'Mapic 20th Anniversary Special Tribute to China' voor Wanda Group en een 'Mapic 20th Anniversary Special Tribute' voor Frédéric LaLoum.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


RetailHunt: Atelier Veritas conceptstore, Antwerpen

10/03/2017

Atelier Veritas, het nieuwe DIY-concept van Veritas, opende op 10 maart zijn allereerste conceptstore in de Nationalestraat in Antwerpen. Deze winkel wordt het mekka voor alle creatievelingen in de modebuurt.

RetailDetail lanceert co-creatieplatform Home of Retail

08/03/2017

Meer dan ooit hebben winkelbedrijven nood aan ondersteuning in een wereld die razendsnel verandert. In Home of Retail werken retailers, fabrikanten en toeleveranciers samen aan het winkelen van morgen.

YUN Berlin: Een bril op maat in 20 minuten

01/03/2017

Binnen de 20 minuten je aangepaste bril, het kan met het Koreaanse brillenmerk YUN. In hun Berlijnse winkel zet minimalisme de toon: op het vlak van tijd en van prijs, maar ook van design.

RetailHunt: Media Markt Digital Store in Barcelona

30/09/2016

In Barcelona experimenteert Media Markt met Digital Store, een uniek winkelconcept dat omnichannel, technologische snufjes en de beperkte ruimte in een stadswinkel ten volle benut. RetailDetail ging het voor u bekijken.

 

RetailHunt: Pop-upstore Blend it by Schoenen Torfs

05/09/2016

Schoenen Torfs opende op 27 augustus de pop-upwinkel Blend It, die naar eigen zeggen “helemaal in teken van diversiteit, fashion en vrouwen” staat. Een winkel voor jonge, modebewuste moslima’s dus, maar vooral ook een straf concept.

RetailHunt: showroom Dyson brengt technologie tot leven

13/07/2016

In hartje Londen opende Dyson vorige week een winkel waar consumenten het volledige productassortiment van het merk kunnen uitproberen. Opnieuw stapt een merk rechtstreeks naar de shopper. 

Back to top