RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Gil Dejonghe
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailHunt: De winnaars van de Mapic Awards 2014

icon
RetailHunt24 november, 2014

De tien winnaars

Armada Shopping Centre

Beste verbouwing van een winkelcentrum: Armada Development Project, Ankara (Turkije)

In deze categorie werden enkele van ’s werelds beste renovaties van winkelcentra nog eens extra in de verf gezet. Het Armada Shopping Center werd in 2011 grondig gerenoveerd en dat het tot winnaar gekozen werd, benadrukt ook de sterke groei die de Turkse retailwereld doormaakt.

 

De overige genomineerden waren:

  • Abbey wood Shopping Park (Verenigd Koninkrijk)
  • Centrum Cerny Most (Tsjechië)
  • Times Square “Mission Possible” (Hong Kong)

 

Les terrasses du port Marseille

Beste stedelijke retailproject: Les Terrasses du port, Marseille (Frankrijk)

Mapic besteedde niet enkel aandacht aan de overdekte winkelcentra, maar keek ook zeer actief naar hoe gemeenten en steden hun retailgebieden ontwikkelen en vernieuwen. In de categorie “Beste stedelijk retailproject” werd het project “Les Terrasses du Port” tot winnaar gekozen. De Britse projectontwikkelaar Hammerson bouwde een geheel nieuw commercieel centrum aan de haven van Marseille, dat onmiddellijk een groot succes bleek te zijn. Meer dan 30 restaurants en 160 winkels hebben er een plek gekregen met zicht op het water.

 

De overige genomineerden waren:

  • Openlucht winkelcentrum Gent (België)
  • Plac Unii City Shopping Warschau (Polen)

 

Uniqlo

Beste Mode- of schoenenwinkel: Uniqlo (Japan)

Het Japanse fashionmerk Uniqlo werd door de jury verkozen tot moderetailconcept. De keten is aan een sterke opmars bezig en opende onder andere onlangs nog een flagshipstore in Parijs. Volgens recente nieuwsberichten zou de keten ook binnenkort bij ons in België terug te vinden zijn.

 

De overige genomineerden waren:

  • Aéropostale (VS)
  • André (Frankrijk)

 

Vapiano

Beste foodretailconcept: Vapiano (Duitsland)

Wereldwijd zien we dat foodretail aan een sterke opmars en internationalisering bezig is. Eén van de concepten die hier zeer goed op inspelen, is het Duitse “fast casual”-concept Vapiano. Gasten kunnen er op hun eigen tempo verschillende standen bezoeken waar verschillende gerechten vers worden gemaakt. De keuken is er Italiaans gericht en je kan er terecht voor pasta’s en pizza’s.

 

De overige genomineerden waren:

  • Espressamente Illy (Italië)
  • Grom, Il gelato come una volta (Italië)

 

Causses

Beste nieuwe retailconcept: Causses (Frankrijk)

Causses is een nieuw supermarktconcept in de Franse hoofdstad. De oprichters merkten dat meer en meer consumenten op zoek waren naar kwalitatieve en goede producten die op een ambachtelijke manier geproduceerd worden en spelen daar met hun supermarkt op in door enkel ambachtelijke producten te verkopen. Als extra bieden ze ook salades, soepen en ter plekke gemaakte broodjes aan.

 

De overige genomineerden waren:

  • Out of Gluten (Italië)
  • Sports d’Epoque (Frankrijk)
  • Tanya Heath Paris (Frankrijk)

 

Kiko Milano

Beste wereldwijde expansie: Kiko Milano (Italië)

De prijs voor beste wereldwijde expansie ging dit jaar naar de Italiaanse cosmeticaretailer Kiko. Oorspronkelijk ontstaan in Milaan, verspreidde deze relatief nieuwe speler op de cosmeticamarkt zich al snel wereldwijd. In België lanceerden ze hun webshop vorig jaar.

 

De overige genomineerden waren:

  • 100 Montaditos (Spanje)
  • C&A (Duitsland)

 

Quartz France

Innovatiefste winkelcentrum: Qwartz (Frankrijk)

Het Franse Quartz werd uitgeroepen tot innovatiefste winkelcentrum: het biedt volgens de jury immers een volledig geconnecteerde shopervaring, met plekken waar shoppers terechtkunnen voor zowel online als offline winkels, een digitale muur waar klanten terechtkunnen voor alle nieuwtjes en een applicatie die bezoekers helpt zich te oriënteren in het winkelcentrum.

 

De overige genomineerden waren:

  • Akasya Acibadem New Generation Life Complex (Turkije)
  • IAPM Mall (China)
  • Westgate (Singapore)

 

8 Fashion outlets of Chicago

Beste outletcentrum: Fashion Outlets of Chicago (VS)

Ook voor de outletcentra was er dit jaar speciale aandacht, met als uiteindelijke winnaar de Fashion Outlets of Chicago. Van de outletcentra verwachten we de komende jaren zeker meer ontwikkelingen.

 

De overige genomineerden waren:

  • Fashion House Outlet Centre Moscow (Rusland)
  • One Nation Paris (Frankrijk)

 

Special Jury Awards

Speciale prijzen van de jury: New Look (Verenigd Koninkrijk) en Beaugrenelle (Frankrijk)

De twee speciale juryprijzen gingen naar het Britse New Look (speciale vermelding voor een retailer) en het Franse Beaugrenelle (speciale vermelding voor een project). Verder was er nog een ‘Mapic 20th Anniversary Special Tribute to China’ voor Wanda Group en een ‘Mapic 20th Anniversary Special Tribute’ voor Frédéric LaLoum.

Meer over... RetailHunt
Zie meer
  • icon
    Algemeen31 augustus, 2023
    10 belangrijke lessen van Koreaanse consumenten

    Wat kunnen we leren van trendy Korea? Ieder jaar vat de universiteit van Seoul er de consumenten samen in tien trends, die bijzonder herkenbaar blijken.

  • icon
    Algemeen5 juli, 2023
    [The Captain’s Talk] Mooiste retailconcepten ter wereld, deel 1

    Waar vind je 's werelds meest inspirerende winkels en retailconcepten? We nemen je graag mee rond de wereld in een mini-zomerreeks met de tofste winkels, concepten of zaken.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN