RetailHunt: Welke foodtrends konden we spotten op Tavola? | RetailDetail

RetailHunt: Welke foodtrends konden we spotten op Tavola?

RetailHunt: Welke foodtrends konden we spotten op Tavola?

Foodinnovaties ontdekken is het grote doel van vakbeurs Tavola. Aan de creativiteit van onze voedingsindustrie komt nog lang geen einde: een kleine greep uit het overweldigende aanbod. 

 

Trends en generaties

De ene gaat back to basics met een eenvoudige ambachtelijke ham naar oud recept, de ander experimenteert met nieuwe technologie om verrassende texturen te creëren. Op Tavola vind je die beide uitersten naast elkaar. Toch zijn er algemene trends te ontdekken in de foodwereld: trendwatcher Herman Konings maakte speciaal voor de vakbeurs zelfs een Food Futures-presentatie met de voedingsvoorkeuren van de verschillende generaties. 

 

Gepimpte 'street food' is het helemaal dezer dagen. De betere burger, de haute dog, de wrap, het broodje pulled pork… ook op Tavola waren ze goed vertegenwoordigd. In dezelfde context ontdekken steeds meer fabrikanten de food truck als marketinginstrument. Worstenspecialist Noyen bijvoorbeeld trekt met een iconische Citroën HY (u weet wel, die met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie') de boer op. 


'Craft beers' zijn nog zo’n wereldwijde hype. Ook in Kortrijk toonden binnen- en buitenlandse brouwers hun nieuwste creaties. En die bieren dienen ook perfect als basis voor producten als mosterd en azijn. 

 

Traditie en innovatie

Grootmoeders keuken is terug van nooit weggeweest. Nu zowat elk nieuw restaurant zich noemt naar de oma van de kok – en beweert haar onvergetelijke recepten te gebruiken – zien we dat ook de foodfabrikanten die goeie ouwe tradities herontdekken. Vlees met de smaak van toen, bijvoorbeeld. Hoewel vleeswaren vrij dominant vertegenwoordigd blijven op Tavola, eisen vegetarische alternatieven steeds meer aandacht op. Bij saladeproducent Hamal Signature proefden we zelfs een vegetarische américain op basis van wortelen, waarvan de kruiding er pal op zat. 

 

Voor een goed begin van de dag zijn havermout en ambachtelijke granola alomtegenwoordig. De Deense snackbar Grød bijvoorbeeld, die enkel gerechten op basis van havermout (porridge) op de kaart heeft, maakt internationaal school. Ook bij ons kun je nu de instant portieverpakkingen van het merk vinden. Enkel kokend water toevoegen, en klaar. 

 

Lekker mag ook gezond zijn, en vice versa: glutenvrij wordt haast mainstream, net als lactose- en allergenenvrij. Raw food fanaten blijven voorlopig echter een kleine niche. Omdat suiker tegenwoordig als het nieuwe tabak wordt weggehoond, is de vraag naar gezonde suikeralternatieven groot. Probeer eens kokosbloesemsuiker bijvoorbeeld, dat goede voedingsstoffen zou bevatten en zeer lage glycemische index heeft. 

 

Verrassend

Trends uit de betere restaurantwereld vinden steeds sneller hun weg naar de particuliere keuken. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de verbazende creaties van R&D Food Revolution. Een lokaal topproduct waar chefs niet genoeg van krijgen is Belgische kwaliteitssaffraan: met de hand geplukt en vol aroma dankzij ons gematigd klimaat. 

 

Verrassend harmonische smaakcombinaties bereik je met de foodpairingmethode. Ook die bereikt stilaan het grote publiek. Koekjesbakker Jules Destrooper verlaagt de drempel door natuurboterwafels te combineren met emmentaler, Parijse wafels met zalm en wasabi, en amandelbrood met ganzenlevercrème en frambozenconfituur. Dat alles begeleid door een frisbittere Duvel. Need I say more? 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Filet Pur: De vrouwvriendelijke versie

09/02/2018

De week van de marketingflaters, zo zouden we de afgelopen dagen kortweg kunnen samenvatten. Speciaal voor u zet RetailDetail Food de dieptepunten op een rij in een hoogst knuffelbaar weekoverzicht.

AB InBev lest dorst naar data met technologie-overnames

07/02/2018

Bier wordt data bij AB InBev: de grootste brouwerijgroep ter wereld investeert via overnames sterk in big data. Ze wil alles te weten komen over bierdrinkers en hun drinkgewoontes, in de hoop zo te blijven groeien op de steeds sneller veranderende biermarkt.

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018

26/01/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail: meer dan 425 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, specialisatie in premium food & drinks, en aandacht voor innovaties.

ShoppingTomorrow: “Technologie wordt nog te weinig ingezet voor consument”

24/01/2018

Van de uitdagingen van het leveren van verse voedingsproducten tot het bouwen van een personalisatiemodel: de expertgroepen van ShoppingTomorrow hebben zich vorig jaar gebogen over de hete hangijzers in retail. Hun bevindingen helpen de transitie naar ‘business-to-human’.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top