RetailHunt: Welke foodtrends konden we spotten op Tavola?

RetailHunt: Welke foodtrends konden we spotten op Tavola?

Foodinnovaties ontdekken is het grote doel van vakbeurs Tavola. Aan de creativiteit van onze voedingsindustrie komt nog lang geen einde: een kleine greep uit het overweldigende aanbod. 

 

Trends en generaties

De ene gaat back to basics met een eenvoudige ambachtelijke ham naar oud recept, de ander experimenteert met nieuwe technologie om verrassende texturen te creëren. Op Tavola vind je die beide uitersten naast elkaar. Toch zijn er algemene trends te ontdekken in de foodwereld: trendwatcher Herman Konings maakte speciaal voor de vakbeurs zelfs een Food Futures-presentatie met de voedingsvoorkeuren van de verschillende generaties. 

 

Gepimpte 'street food' is het helemaal dezer dagen. De betere burger, de haute dog, de wrap, het broodje pulled pork… ook op Tavola waren ze goed vertegenwoordigd. In dezelfde context ontdekken steeds meer fabrikanten de food truck als marketinginstrument. Worstenspecialist Noyen bijvoorbeeld trekt met een iconische Citroën HY (u weet wel, die met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie') de boer op. 


'Craft beers' zijn nog zo’n wereldwijde hype. Ook in Kortrijk toonden binnen- en buitenlandse brouwers hun nieuwste creaties. En die bieren dienen ook perfect als basis voor producten als mosterd en azijn. 

 

Traditie en innovatie

Grootmoeders keuken is terug van nooit weggeweest. Nu zowat elk nieuw restaurant zich noemt naar de oma van de kok – en beweert haar onvergetelijke recepten te gebruiken – zien we dat ook de foodfabrikanten die goeie ouwe tradities herontdekken. Vlees met de smaak van toen, bijvoorbeeld. Hoewel vleeswaren vrij dominant vertegenwoordigd blijven op Tavola, eisen vegetarische alternatieven steeds meer aandacht op. Bij saladeproducent Hamal Signature proefden we zelfs een vegetarische américain op basis van wortelen, waarvan de kruiding er pal op zat. 

 

Voor een goed begin van de dag zijn havermout en ambachtelijke granola alomtegenwoordig. De Deense snackbar Grød bijvoorbeeld, die enkel gerechten op basis van havermout (porridge) op de kaart heeft, maakt internationaal school. Ook bij ons kun je nu de instant portieverpakkingen van het merk vinden. Enkel kokend water toevoegen, en klaar. 

 

Lekker mag ook gezond zijn, en vice versa: glutenvrij wordt haast mainstream, net als lactose- en allergenenvrij. Raw food fanaten blijven voorlopig echter een kleine niche. Omdat suiker tegenwoordig als het nieuwe tabak wordt weggehoond, is de vraag naar gezonde suikeralternatieven groot. Probeer eens kokosbloesemsuiker bijvoorbeeld, dat goede voedingsstoffen zou bevatten en zeer lage glycemische index heeft. 

 

Verrassend

Trends uit de betere restaurantwereld vinden steeds sneller hun weg naar de particuliere keuken. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de verbazende creaties van R&D Food Revolution. Een lokaal topproduct waar chefs niet genoeg van krijgen is Belgische kwaliteitssaffraan: met de hand geplukt en vol aroma dankzij ons gematigd klimaat. 

 

Verrassend harmonische smaakcombinaties bereik je met de foodpairingmethode. Ook die bereikt stilaan het grote publiek. Koekjesbakker Jules Destrooper verlaagt de drempel door natuurboterwafels te combineren met emmentaler, Parijse wafels met zalm en wasabi, en amandelbrood met ganzenlevercrème en frambozenconfituur. Dat alles begeleid door een frisbittere Duvel. Need I say more? 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

RetailHunt: Check Point Mol kiest voor spectaculaire kerstetalage

07/12/2017

Herenboetiek Check Point in het Kempische Mol maakt al jaren bijzonder veel werk van de etalages, in een poging om de consument op de straat te verbazen. Deze kerstperiode pakt de winkel uit met naar eigen zeggen de meest opzienbarende etalage ooit.

Aftelreclames: de nieuwe trend in adverteren?

05/12/2017

Online luxeretailer Yoox lanceert een nieuw soort YouTube-reclame: flitsaanbiedingen die maar vijftien seconden lang gelden. Wie niet snel klikt terwijl de reclame afspeelt, is te laat. De reclamecampagne loopt tot half december.

Russische supermarktketen neemt robots in dienst

28/11/2017

De Russische keten Lenta heeft zeven robots aan het werk gezet in zijn supermarkten in Moskou. De Promobots begroeten vaste klanten bij naam, tonen nieuwe producten en helpen verder met promoties.

RetailHunt: foodhal De Smidse geopend in Leuven

23/11/2017

In Leuven heeft vorig weekend foodhal De Smidse de deuren geopend. De klemtoon ligt er op ambachtelijke en lokale voeding. 

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Back to top