RetailHunt: Welke foodtrends konden we spotten op Tavola?

RetailHunt: Welke foodtrends konden we spotten op Tavola?

Foodinnovaties ontdekken is het grote doel van vakbeurs Tavola. Aan de creativiteit van onze voedingsindustrie komt nog lang geen einde: een kleine greep uit het overweldigende aanbod. 

 

Trends en generaties

De ene gaat back to basics met een eenvoudige ambachtelijke ham naar oud recept, de ander experimenteert met nieuwe technologie om verrassende texturen te creëren. Op Tavola vind je die beide uitersten naast elkaar. Toch zijn er algemene trends te ontdekken in de foodwereld: trendwatcher Herman Konings maakte speciaal voor de vakbeurs zelfs een Food Futures-presentatie met de voedingsvoorkeuren van de verschillende generaties. 

 

Gepimpte 'street food' is het helemaal dezer dagen. De betere burger, de haute dog, de wrap, het broodje pulled pork… ook op Tavola waren ze goed vertegenwoordigd. In dezelfde context ontdekken steeds meer fabrikanten de food truck als marketinginstrument. Worstenspecialist Noyen bijvoorbeeld trekt met een iconische Citroën HY (u weet wel, die met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie') de boer op. 


'Craft beers' zijn nog zo’n wereldwijde hype. Ook in Kortrijk toonden binnen- en buitenlandse brouwers hun nieuwste creaties. En die bieren dienen ook perfect als basis voor producten als mosterd en azijn. 

 

Traditie en innovatie

Grootmoeders keuken is terug van nooit weggeweest. Nu zowat elk nieuw restaurant zich noemt naar de oma van de kok – en beweert haar onvergetelijke recepten te gebruiken – zien we dat ook de foodfabrikanten die goeie ouwe tradities herontdekken. Vlees met de smaak van toen, bijvoorbeeld. Hoewel vleeswaren vrij dominant vertegenwoordigd blijven op Tavola, eisen vegetarische alternatieven steeds meer aandacht op. Bij saladeproducent Hamal Signature proefden we zelfs een vegetarische américain op basis van wortelen, waarvan de kruiding er pal op zat. 

 

Voor een goed begin van de dag zijn havermout en ambachtelijke granola alomtegenwoordig. De Deense snackbar Grød bijvoorbeeld, die enkel gerechten op basis van havermout (porridge) op de kaart heeft, maakt internationaal school. Ook bij ons kun je nu de instant portieverpakkingen van het merk vinden. Enkel kokend water toevoegen, en klaar. 

 

Lekker mag ook gezond zijn, en vice versa: glutenvrij wordt haast mainstream, net als lactose- en allergenenvrij. Raw food fanaten blijven voorlopig echter een kleine niche. Omdat suiker tegenwoordig als het nieuwe tabak wordt weggehoond, is de vraag naar gezonde suikeralternatieven groot. Probeer eens kokosbloesemsuiker bijvoorbeeld, dat goede voedingsstoffen zou bevatten en zeer lage glycemische index heeft. 

 

Verrassend

Trends uit de betere restaurantwereld vinden steeds sneller hun weg naar de particuliere keuken. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de verbazende creaties van R&D Food Revolution. Een lokaal topproduct waar chefs niet genoeg van krijgen is Belgische kwaliteitssaffraan: met de hand geplukt en vol aroma dankzij ons gematigd klimaat. 

 

Verrassend harmonische smaakcombinaties bereik je met de foodpairingmethode. Ook die bereikt stilaan het grote publiek. Koekjesbakker Jules Destrooper verlaagt de drempel door natuurboterwafels te combineren met emmentaler, Parijse wafels met zalm en wasabi, en amandelbrood met ganzenlevercrème en frambozenconfituur. Dat alles begeleid door een frisbittere Duvel. Need I say more? 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour Market zet recensies bij producten in de winkel

12/07/2017

Carrefour Market gaat bij 200 producten in fysieke winkels recensies van klanten zetten. Daarbij staat een korte tekst te lezen van een online klant en een waardering op basis van sterren. De primeur van het systeem is voor thuismarkt Frankrijk.

Volgend jaar eerste AH To Go zonder kassa’s

06/07/2017

CEO Wouter Kolk van supermarktketen Albert Heijn hoopt volgend jaar al te kunnen starten met de eerste tests met kassaloze vestigingen van AH To Go. Dat is sneller dan wat hij enkele maanden geleden zelf had voorspeld.

Carrefour toont enkele digitale innovaties

30/03/2017

Het Franse supermarktbedrijf Carrefour heeft een aantal innovaties getoond die het de komende tijd gaat uitrollen in Frankrijk. Daarbij wordt vooral de nadruk gelegd op services die de klant tijd kunnen besparen.

10 opkomende foodtrends in België

29/03/2017

Ons eetpatroon verandert ingrijpend. Belgen zijn op voedingsvlak dan wel geen ‘early adopters’ maar nemen steeds sneller trends over, als gevolg van de globalisering en de populariteit van sociale media. 

RetailHunt: Atelier Veritas conceptstore, Antwerpen

10/03/2017

Atelier Veritas, het nieuwe DIY-concept van Veritas, opende op 10 maart zijn allereerste conceptstore in de Nationalestraat in Antwerpen. Deze winkel wordt het mekka voor alle creatievelingen in de modebuurt.

RetailDetail lanceert co-creatieplatform Home of Retail

08/03/2017

Meer dan ooit hebben winkelbedrijven nood aan ondersteuning in een wereld die razendsnel verandert. In Home of Retail werken retailers, fabrikanten en toeleveranciers samen aan het winkelen van morgen.

Back to top