Winsol investeert in belevingsconcept

Winsol investeert in belevingsconcept

“Hier verkopen we schaduw”, zegt commercieel directeur Bert Verschuren van Winsol. Het nieuwe showroomconcept voor de keten in zonwering toont dat de rijd rijp is voor belevingsconcepten in de bouwsector. De nieuwe toonzaal opende begin maart, in volle Batibouw-periode: een sleutelmoment voor de sector. 

Oog voor emotie

In dertien eigen showrooms en een vijfentwintigtal toonzalen van zelfstandige dealers en schrijnwerkers bedient Winsol particuliere eindklanten die op zoek zijn naar ramen, deuren, rolluiken, balustrades, garagepoorten of zonwering voor hun woning.  “Vaak zijn showrooms erg functioneel opgevat, ze focussen voornamelijk op de technische aspecten en hebben te weinig oog voor de emotionele kant van de zaak. Dat is een gemiste kans”, vindt commercieel directeur Bert Verschuren. 

 

“Als je het hebt over zonwering bijvoorbeeld, verkopen wij uiteindelijk schaduw. Onze concurrent is de boom in de tuin. Daarom willen we weg van een louter functionele voorstelling van onze producten.” In Erembodegem toont Winsol dan ook een blauwdruk van hoe een showroom voor zonwering er in de toekomst kan uitzien. Dit concept geeft ideeën voor de eigen verkooppunten en voor de showrooms van de zelfstandige partners.

 

De nieuwe toonzaal is ongeveer 300 m² groot. Klanten komen binnen via een gele tunnel, een opvallend element dat verwachtingen oproept. Vervolgens worden ze in de belevingsgerichte showroom rondgeleid langs de verschillende zonweringsoplossingen. Donkere wanden dragen er mee toe bij dat alle aandacht naar de producten gaat. Met het oog op een uniforme uitstraling kregen de luifels en meubels uitsluitend lichtgrijze tinten in de showroom – al zijn ze vanzelfsprekend in elke kleur verkrijgbaar. 

 

Gestart met een wit blad

“Dit concept hebben we ontwikkeld in samenwerking met interieurontwerper Tom Vandeweghe van Domo Arrigato, een bedrijf dat eerder al opdrachten uitvoerde voor merken als Samsung, Red Bull, Modular, Maes Pils of Omega Pharma”, vertelt Bert Verschuren.

 

Waarom in Erembodegem? Een opportuniteit, zo blijkt. Fentris, een nieuwe dealer voor Winsol, besloot om het assortiment uit te breiden met zonwering en plande daarvoor de opening van een volledig nieuwe toonzaal. “Hier konden we vanaf nul starten, met een wit blad. Daarom besloten we om mee te investeren in een complete belevingsshowroom.” 

 

De ultieme betrachting is een 'wow-ervaring': pas na de rondleiding langs alle producten gaan de klanten aan tafel zitten met hun Winsol-adviseur om er het gesprek aan te gaan over de technische aspecten van de opdracht. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Voor optimale retailbeleving moet het hele plaatje kloppen”

30/08/2017

Beleving werkt pas als ook de functionele aspecten van een winkel in orde zijn. Het Retail Design Lab van UHasselt organiseert op 3 oktober een studienamiddag "Customer Experience & Retail Design" in het Home of Retail. 

E5 Mode rolt concept met personal shopper uit naar alle winkels

25/04/2017

E5 Mode gaat al zijn winkels in België voorzien van het nieuwe concept, waarbij er meer wordt ingezet op beleving en er personal shoppers aanwezig zijn. Dat doet de keten omdat het concept goed aansloeg bij de eerste testtwinkels.

Dit is beleving 2.0 volgens Media Markt

24/04/2017

De winkel als pretpark: met een doorgedreven belevingsstrategie countert Media Markt de online concurrentie. In de nieuwe testwinkels in Wilrijk en Eindhoven kunnen shoppers de recentste elektronische snufjes uitproberen.

RetailHunt: Atelier Veritas conceptstore, Antwerpen

10/03/2017

Atelier Veritas, het nieuwe DIY-concept van Veritas, opende op 10 maart zijn allereerste conceptstore in de Nationalestraat in Antwerpen. Deze winkel wordt het mekka voor alle creatievelingen in de modebuurt.

RetailDetail lanceert co-creatieplatform Home of Retail

08/03/2017

Meer dan ooit hebben winkelbedrijven nood aan ondersteuning in een wereld die razendsnel verandert. In Home of Retail werken retailers, fabrikanten en toeleveranciers samen aan het winkelen van morgen.

e5 Mode wil meer beleving in zijn winkels

02/03/2017

Modeketen e5 Mode gaat een nieuw concept testen, waarbij de winkels meer beleving moeten bieden. De primeur is alvast voor Aartselaar en Hasselt: zij gaan moeten aantonen dat fysieke winkels zo een vuist kunnen maken tegen de online concurrentie.

Back to top