Action ziet plaats voor 100 Belgische vestigingen | RetailDetail

Action ziet plaats voor 100 Belgische vestigingen

Action ziet plaats voor 100 Belgische vestigingen
De Nederlandse discountketen Action heeft forse uitbreidingsplannen in ons land. De non-foodketen, die vandaag al 38 vestigingen runt in België, heeft er nog 20 in de pijplijn zitten en ziet op termijn zelfs plaats voor meer dan 100 winkels.

Al zeven nieuwe winkels dit jaar

"We hebben dit jaar al zeven winkels geopend in België en er zitten er nog twintig in de pijplijn. Op termijn ben ik ervan overtuigd dat er bij jullie plaats is voor meer dan honderd winkels", zegt voorzitter Ronald Van der Mark.

 

Action is daarvoor op zoek naar B- en C-locaties: plaatsen die goed bereikbaar zijn en voldoende parkeergelegenheid hebben, het liefst in de buurt van supermarkten en vooral op plekken waar veel volk voorbijkomt. De winkels van Action zijn gemiddeld 800 m² groot.

 

De crisis legt Action alvast geen windeieren. In 2010 boekte de keten een omzet van 700 miljoen euro. "Vorig jaar groeiden de resultaten met twee cijfers", zegt gedelegeerd-bestuurder Johan Pardoel, echter zonder meer in detail te gaan.

 

"De Aldi van de non-food"

Action wordt wel eens "de Aldi van de non-food" genoemd. Johan Pardoel werkte jarenlang voor die Duitse discounter en is dus goed geplaatst om de parallellen tussen beide ketens in te schatten: "Net als Aldi hebben we ons duidelijk aan de onderkant van de markt gepositioneerd en letten we op de kosten.

 

Onze winkelinrichting is ook heel functioneel en netjes, zonder versieringen en muziek. We verschillen wel in het verrassingseffect: Aldi heeft een vast assortiment. Ons assortiment is maar voor 30 tot 35 procent vast, de rest wisselt bijna wekelijks. Elke week komen er 100 tot 150 nieuwe producten binnen."


Nieuw distributiecentrum

Action telt vandaag 283 winkels, waarvan 241 in Nederland ("daar is nog plaats om te groeien"), 38 in ons land en 4 in Duitsland. Op termijn willen de Nederlanders ook naar Frankrijk trekken. De groep telt inmiddels ruim 8.500 medewerkers, van wie 400 in ons land.

 

Om de expansie aan te kunnen, overweegt Action de bouw van een tweede logistiek platform in Belgisch of Nederlands Limburg. Het huidige ligt immers ten noorden van Amsterdam, wat niet ideaal is voor een verdere uitbreiding in het zuiden. Verder sluit de huidige eigenaar - private-equitygroep 3i - een beursgang niet uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carpetright sluit 1 op 5 winkels in het VK

13/04/2018

Carpetright, dat het afgelopen jaar terechtkwam in een neerwaartse spiraal, moet een vijfde van zijn winkels in thuisland Groot-Brittannië sluiten om het hoofd boven water te houden. Zo’n 300 mensen verliezen hun job bij de tapijtwinkelketen.

Ikea plant stadswinkel in hartje Parijs

10/04/2018

Ikea maakt werk van zijn plannen om ook in de stadscentra wereldwijd aanwezig te zijn. De meubelketen zoekt momenteel naar locaties in Parijs, Kopenhagen, Londen en Zuidoost-Azië om er met kleinere winkels een breder publiek aan te trekken.

Meubelmerk Furnified opent pop-up in Brussel

05/04/2018

Van 28 april tot en met 28 juni kunnen liefhebbers van Furnified terecht in de Brusselse Sablon-wijk, waar de Belgische meubelketen een pop-upwinkel opent. Daarnaast heeft het merk ook twee vaste showrooms in Antwerpen en in Amsterdam.

“Ikea trok een miljard te veel af van de belastingen”

29/03/2018

Over de afgelopen zes jaar heeft Ikea ruim een miljard euro te veel afgetrokken van de belastingen, zo blijkt uit de voorlopige conclusie van de Europese Commissie. Die startte een onderzoek naar een deal die de keten sloot met de Nederlandse fiscus.

Carré Blanc wil twintigtal winkels in ons land

22/03/2018

Carré Blanc, Frankrijks nr. 1 en een van Europa's grootste distributeurs van huishoudlinnen, wil ons land veroveren via franchising. Het Franse merk ziet potentieel voor een twintigtal winkels in België.

Pak minder winst voor DHZ-reus Kingfisher

22/03/2018

De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher zag zijn nettowinst in zijn voorbije boekjaar met ruim 20% dalen als gevolg van de herstructurering in eigen land en een zwakke verkoop in Frankrijk.