Blokker ziet operationele jaarwinst ruim halveren

Blokker ziet operationele jaarwinst ruim halveren

Blokker Holding heeft zijn omzet vorig jaar 1,1% zien teruglopen naar 2,098 miljard euro, vooral omdat de verkoop van huishoudartikelen slabakt. Het concern ziet wel de "eerste tekenen van omzetherstel".

Bijna 3% minder huishoudartikelen verkocht

De operationele winst ging ruim de helft lager: van 139,5 naar 65,3 miljoen euro. Het concern boven onder meer Blokker, Big Bazar en Xenos schrijft die duik toe aan "de tegenvallende omzetontwikkelingen in de sector Huishoud" en aan "flinke investeringen".

 

"Onze marktsectoren Wonen en Speelgoed hebben een goed jaar achter de rug, met de eerste tekenen van omzetherstel. Huishoud blijft een punt van zorg", zei CEO Roland Palmer. De verkoop van huishoudartikelen ging inderdaad liefst 2,9% achteruit, het woonsegment wist de schade nog enigszins te beperken (-0,4%). Enkel het speelgoed verkocht beter (+1,7%).

 

De groep investeerde 31,1 miljoen euro in de vernieuwing van de winkelformules: "De winkels met de nieuwe formule laten een duidelijke omzetstijging zien ten opzichte van de oude winkels", klinkt het. Detailcijfers per dochterketen geeft de groep (nog) niet. Enkel discountformule Big Bazar krijgt een aparte vermelding: dankzij de opening van 18 nieuwe filialen (131 nu) groeide de omzet er met 16%.

 

Online een kwart hoger

Online lijken Blokker & Co op het goede pad te zitten: de internetomzet steeg met 24% tot 98 miljoen euro. Toch blijft de e-commercepoot met 5% van de totale omzet toch nog altijd aan de magere kant. De groep, die vorig boekjaar 20,6 miljoen euro investeerde in logistiek en ICT (vooral e-commerce en e-fulfilment), verwacht veel van de opening dit najaar van een nieuw distributiecentrum in Gouda, dat zich specifiek met de internetbestellingen bezig houdt.

 

"In 2014 hebben wij het startschot gegeven voor onze transformatiestrategie", benadrukt Palmer. "Onze sterke online groei en de omzetontwikkeling in de vernieuwde winkels laten zien dat wij op de goede weg zijn. Hoewel we de transformatie in versneld tempo doorzetten, verwachten wij niet eerder dan 2017 hiervan de vruchten te kunnen plukken." Blokker voerde in februari nog een reorganisatie door waarbij honderden banen verdwenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Ikea opent in 2019 twee Belgische hotels

01/12/2017

De Zweedse meubelketen Ikea gaat in 2019 hotels openen in Antwerpen en Gent. De hotelketen Moxy, die in samenwerking met Marriott is opgezet, is ook al te vinden in New York, Parijs, Tokio, Chicago en Londen.

Ikea wil investeren in meer stadswinkels

29/11/2017

Vanaf 2019 wil Ikea ook in stadscentra aanwezig zijn met kleinere winkels, die vooral mensen zonder auto moeten aantrekken. De Zweedse meubelgigant hoopt daarmee in te spelen op de snel oprukkende verstedelijking en digitalisering.

CASA rolt webshop verder uit

24/11/2017

Interieurwinkelketen CASA gaat verder met het uitrollen van zijn nieuwe webshops met ‘click & collect'. Eerder dit jaar werd het concept ingevoerd in België, Frankrijk en Luxemburg; nu is het de beurt aan Zwitserland, Spanje en Portugal.

Conforama lanceert nieuwe Maison Dépôt in Rijsel

23/11/2017

In de buurt van Rijsel stelt het Franse Conforama de jongste telg in de familie voor: Maison Dépôt. Met een scherp geprijsde mix van meubilair, decoratie en elektrotoestellen hoopt de nieuwe koopjesexpert ook Belgische dagjesmensen aan te trekken.

Nieuwe CEO Leen Bakker komt van bij Beter Bed

23/11/2017

Debbie Klein, tot nog toe algemeen directeur van Beter Bed Benelux, wordt op 1 februari de nieuwe CEO van Leen Bakker. Ze volgt er Rob van Noordt op, die sinds 2015 bij de retailer aan de slag was en eerder deze maand zijn vertrek aankondigde.

Back to top