Boerenbond kapittelt IKEA voor nieuwe restostunt

Boerenbond kapittelt IKEA voor nieuwe restostunt

IKEA stunt opnieuw met voedsel. “Daarmee voedt woonwarenhuisketen IKEA de perceptie als zou voedsel niks waard zijn, niet meer dan een lokmiddel”, stelt Boerenbond-voorzitter Piet Vanthemsche in een opvallend scherp communiqué. De organisatie roept consumenten op om naar IKEA te gaan voor de meubelen en stuntacties als deze te boycotten.

 


Barbecue voor 3,95 euro

Na de biefstuk-friet-actie voor 2,5 euro stunt IKEA ditmaal met barbecue (3 stuks vlees), sla en frieten voor 3,95 euro. “Door de actie banaliseert IKEA de waarde van voedsel en verliezen consumenten alle respect voor voeding. De voedselprijs is structureel te laag waardoor de marges voor de boer niet kunnen groeien, wat nochtans broodnodig is om de voedselzekerheid in Europa te blijven garanderen”, aldus de Boerenbond.


Daarmee geeft IKEA niet alleen een totaal verkeerd signaal aan de bevolking, het woonwarenhuis zet volgens de landbouworganisatie ook de economische duurzaamheid van onze voedselproductie op de helling. “Alle sectoren van de landbouw- en voedselketen beraden zich samen over het goed functioneren van de voedselketen, op basis van eerlijke prijsvorming, maar ook betaalbare prijzen voor de consument. De meubelverkoper IKEA besmeurt met deze actie het imago van de distributeurs die wél in voeding gespecialiseerd zijn en ondermijnt hun geloofwaardigheid. "Onaanvaardbaar!”, stelt de Boerenbond.

“Verkoop meubels in plaats van voedsel te dumpen”

“IKEA moet meubels verkopen, geen voedsel dumpen! Willen we zeker zijn van voldoende, kwaliteitsvol en veilig voedsel, dan moeten we ervoor zorgen dat onze landbouw en onze voedingsindustrie een eerlijke vergoeding krijgen. Burgers die veel belang hechten aan goede duurzame voeding helpen ons door onaanvaardbare dumping van voedsel af te wijzen”, aldus Vanthemsche. “Ik vraag aan IKEA om op te houden met dergelijke acties.”


De landbouworganisatie roept de consumenten op om niet langer in te gaan op stuntacties met voedsel. “Ze zijn een lokmiddel en werken de foute prijsvorming en de druk op de land- en tuinbouwers in de hand. Op lange termijn brengen ze de Europese voedselzekerheid in het gedrang en ondermijnen ze elke inspanning op het vlak van verduurzaming van de agro-voedingssector. Bewuste consumenten kunnen op deze manier bijdragen tot een meer duurzame landbouw en voedselproductie”, aldus nog de Boerenbond.

 

Tags: