Boerenbond kapittelt IKEA voor nieuwe restostunt | RetailDetail

Boerenbond kapittelt IKEA voor nieuwe restostunt

Boerenbond kapittelt IKEA voor nieuwe restostunt

IKEA stunt opnieuw met voedsel. “Daarmee voedt woonwarenhuisketen IKEA de perceptie als zou voedsel niks waard zijn, niet meer dan een lokmiddel”, stelt Boerenbond-voorzitter Piet Vanthemsche in een opvallend scherp communiqué. De organisatie roept consumenten op om naar IKEA te gaan voor de meubelen en stuntacties als deze te boycotten.

 


Barbecue voor 3,95 euro

Na de biefstuk-friet-actie voor 2,5 euro stunt IKEA ditmaal met barbecue (3 stuks vlees), sla en frieten voor 3,95 euro. “Door de actie banaliseert IKEA de waarde van voedsel en verliezen consumenten alle respect voor voeding. De voedselprijs is structureel te laag waardoor de marges voor de boer niet kunnen groeien, wat nochtans broodnodig is om de voedselzekerheid in Europa te blijven garanderen”, aldus de Boerenbond.


Daarmee geeft IKEA niet alleen een totaal verkeerd signaal aan de bevolking, het woonwarenhuis zet volgens de landbouworganisatie ook de economische duurzaamheid van onze voedselproductie op de helling. “Alle sectoren van de landbouw- en voedselketen beraden zich samen over het goed functioneren van de voedselketen, op basis van eerlijke prijsvorming, maar ook betaalbare prijzen voor de consument. De meubelverkoper IKEA besmeurt met deze actie het imago van de distributeurs die wél in voeding gespecialiseerd zijn en ondermijnt hun geloofwaardigheid. "Onaanvaardbaar!”, stelt de Boerenbond.

“Verkoop meubels in plaats van voedsel te dumpen”

“IKEA moet meubels verkopen, geen voedsel dumpen! Willen we zeker zijn van voldoende, kwaliteitsvol en veilig voedsel, dan moeten we ervoor zorgen dat onze landbouw en onze voedingsindustrie een eerlijke vergoeding krijgen. Burgers die veel belang hechten aan goede duurzame voeding helpen ons door onaanvaardbare dumping van voedsel af te wijzen”, aldus Vanthemsche. “Ik vraag aan IKEA om op te houden met dergelijke acties.”


De landbouworganisatie roept de consumenten op om niet langer in te gaan op stuntacties met voedsel. “Ze zijn een lokmiddel en werken de foute prijsvorming en de druk op de land- en tuinbouwers in de hand. Op lange termijn brengen ze de Europese voedselzekerheid in het gedrang en ondermijnen ze elke inspanning op het vlak van verduurzaming van de agro-voedingssector. Bewuste consumenten kunnen op deze manier bijdragen tot een meer duurzame landbouw en voedselproductie”, aldus nog de Boerenbond.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Casa opent nieuwe winkel in Olen

13/08/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe winkel geopend in Olen Shopping Park. De winkel, die bewust in de buurt van het Belgisch hoofdkantoor ligt, kreeg ook een nieuw winkelconcept.

Eggo flirt met 50 winkels in België, start in Nederland

03/08/2018

Keukenwinkelketen èggo blijft groeien: na Luxemburg en Spanje luidt de eerste Nederlandse pilootwinkel in Breda het begin van een nieuw expansiehoofdstuk in. In België zijn er ondertussen bijna vijftig winkels.

Teleurstellende cijfers voor Beter Bed

30/07/2018

Beddenretailer Beter Bed Holding heeft er geen prettige eerste jaarhelft op zitten: zowel de omzet als de winst staan onder druk als gevolg van aanhoudende problemen op de Duitse markt. In Nederland en België steeg de omzet wel.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.