Casa pakt misbruiken personeel aan met 'kliklijn'

Casa pakt misbruiken personeel aan met 'kliklijn'

De woonwinkelketen Casa heeft naar eigen zeggen schoon genoeg van frauduleuze praktijken onder zijn winkelpersoneel: van geknoei met werkuren tot georganiseerde diefstal. Daarom heeft Casa een telefoonlijn geopend, waarop werknemers kunnen melden als collega's het niet zo nauw nemen met de regels.

Veel misbruiken vastgesteld

De krant Le Soir kon de hand leggen op een interne mail waarin de directie van de winkelketen Casa aankondigt een telefoonlijn te openen, waarlangs werknemers kunnen melden als collega's buiten de lijntjes kleuren. De directie rechtvaardigt haar beslissing door de "vele misbruiken die ze heeft vastgesteld".

 

De nota omschrijft de bewuste praktijken die gemeld kunnen worden expliciet. Zo heeft Casa het onder meer over collega's die geld uit de kassa "lenen", onbetaalde goederen mee naar huis nemen of doorgeven aan een vriend of afwezigheden "vergeten" aan te geven.

 

"In een periode waarin fraude vaak goed georganiseerd is, komt het er op aan de feiten zo snel mogelijk vast te stellen. Daarom hebben we jullie hulp nodig. Voor uw veiligheid en die van ons, willen we fraude zo snel en goed mogelijk elimineren", legt de directie uit aan de medewerkers. De zaakvoerders moeten de "klikprocedure" duidelijk zichtbaar ophangen en laten ondertekenen door het personeel

 

"Klimaat van wantrouwen"

De maatregel botst echter op weerstand bij het personeel en bij de vakbonden. Volgens die laatste wordt "een klimaat van wantrouwen gecreëerd binnen de onderneming".

 

Ook arbeidspsychologen stellen zich vragen bij de remedie die Casa naar voren schuift. "Als werkgevers met deze verdeel-en-heersstrategie hopen meer controle te krijgen op hun werknemers, dan zijn ze fout. Dit is 'Big Brother is watching you' en dat zal de sfeer niet ten goede komen", zei Fredrik Anseel van de Gentse universiteit vanmorgen in het debatprogramma Hautekiet op Radio 1.

 

Tags: