Casa pakt misbruiken personeel aan met 'kliklijn' | RetailDetail

Casa pakt misbruiken personeel aan met 'kliklijn'

Casa pakt misbruiken personeel aan met 'kliklijn'

De woonwinkelketen Casa heeft naar eigen zeggen schoon genoeg van frauduleuze praktijken onder zijn winkelpersoneel: van geknoei met werkuren tot georganiseerde diefstal. Daarom heeft Casa een telefoonlijn geopend, waarop werknemers kunnen melden als collega's het niet zo nauw nemen met de regels.

Veel misbruiken vastgesteld

De krant Le Soir kon de hand leggen op een interne mail waarin de directie van de winkelketen Casa aankondigt een telefoonlijn te openen, waarlangs werknemers kunnen melden als collega's buiten de lijntjes kleuren. De directie rechtvaardigt haar beslissing door de "vele misbruiken die ze heeft vastgesteld".

 

De nota omschrijft de bewuste praktijken die gemeld kunnen worden expliciet. Zo heeft Casa het onder meer over collega's die geld uit de kassa "lenen", onbetaalde goederen mee naar huis nemen of doorgeven aan een vriend of afwezigheden "vergeten" aan te geven.

 

"In een periode waarin fraude vaak goed georganiseerd is, komt het er op aan de feiten zo snel mogelijk vast te stellen. Daarom hebben we jullie hulp nodig. Voor uw veiligheid en die van ons, willen we fraude zo snel en goed mogelijk elimineren", legt de directie uit aan de medewerkers. De zaakvoerders moeten de "klikprocedure" duidelijk zichtbaar ophangen en laten ondertekenen door het personeel

 

"Klimaat van wantrouwen"

De maatregel botst echter op weerstand bij het personeel en bij de vakbonden. Volgens die laatste wordt "een klimaat van wantrouwen gecreëerd binnen de onderneming".

 

Ook arbeidspsychologen stellen zich vragen bij de remedie die Casa naar voren schuift. "Als werkgevers met deze verdeel-en-heersstrategie hopen meer controle te krijgen op hun werknemers, dan zijn ze fout. Dit is 'Big Brother is watching you' en dat zal de sfeer niet ten goede komen", zei Fredrik Anseel van de Gentse universiteit vanmorgen in het debatprogramma Hautekiet op Radio 1.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.