Casa pakt misbruiken personeel aan met 'kliklijn'

Casa pakt misbruiken personeel aan met 'kliklijn'

De woonwinkelketen Casa heeft naar eigen zeggen schoon genoeg van frauduleuze praktijken onder zijn winkelpersoneel: van geknoei met werkuren tot georganiseerde diefstal. Daarom heeft Casa een telefoonlijn geopend, waarop werknemers kunnen melden als collega's het niet zo nauw nemen met de regels.

Veel misbruiken vastgesteld

De krant Le Soir kon de hand leggen op een interne mail waarin de directie van de winkelketen Casa aankondigt een telefoonlijn te openen, waarlangs werknemers kunnen melden als collega's buiten de lijntjes kleuren. De directie rechtvaardigt haar beslissing door de "vele misbruiken die ze heeft vastgesteld".

 

De nota omschrijft de bewuste praktijken die gemeld kunnen worden expliciet. Zo heeft Casa het onder meer over collega's die geld uit de kassa "lenen", onbetaalde goederen mee naar huis nemen of doorgeven aan een vriend of afwezigheden "vergeten" aan te geven.

 

"In een periode waarin fraude vaak goed georganiseerd is, komt het er op aan de feiten zo snel mogelijk vast te stellen. Daarom hebben we jullie hulp nodig. Voor uw veiligheid en die van ons, willen we fraude zo snel en goed mogelijk elimineren", legt de directie uit aan de medewerkers. De zaakvoerders moeten de "klikprocedure" duidelijk zichtbaar ophangen en laten ondertekenen door het personeel

 

"Klimaat van wantrouwen"

De maatregel botst echter op weerstand bij het personeel en bij de vakbonden. Volgens die laatste wordt "een klimaat van wantrouwen gecreëerd binnen de onderneming".

 

Ook arbeidspsychologen stellen zich vragen bij de remedie die Casa naar voren schuift. "Als werkgevers met deze verdeel-en-heersstrategie hopen meer controle te krijgen op hun werknemers, dan zijn ze fout. Dit is 'Big Brother is watching you' en dat zal de sfeer niet ten goede komen", zei Fredrik Anseel van de Gentse universiteit vanmorgen in het debatprogramma Hautekiet op Radio 1.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Bescheiden winst voor Mandemakers

04/01/2018

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

Ikea toch niet naar Noorderlaan in Antwerpen

20/12/2017

Ikea heeft besloten om toch geen nieuwe vestiging te bouwen op de Havana-site aan de Noorderlaan in Antwerpen. De Zweedse woonketen wijst daarvoor naar de opmars van e-commerce, waardoor de winkel niet rendabel zou zijn.

Ook Ikea krijgt Europese belastinginspectie over de vloer

18/12/2017

De Europese Commissie heeft een officieel onderzoek geopend naar de belastingconstructies van de Zweedse woonketen Ikea. Die heeft een hoofdzetel in Nederland, maar laat de winsten ook circuleren naar Liechtenstein en Luxemburg.

Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Back to top