Casa pakt misbruiken personeel aan met 'kliklijn'

Casa pakt misbruiken personeel aan met 'kliklijn'

De woonwinkelketen Casa heeft naar eigen zeggen schoon genoeg van frauduleuze praktijken onder zijn winkelpersoneel: van geknoei met werkuren tot georganiseerde diefstal. Daarom heeft Casa een telefoonlijn geopend, waarop werknemers kunnen melden als collega's het niet zo nauw nemen met de regels.

Veel misbruiken vastgesteld

De krant Le Soir kon de hand leggen op een interne mail waarin de directie van de winkelketen Casa aankondigt een telefoonlijn te openen, waarlangs werknemers kunnen melden als collega's buiten de lijntjes kleuren. De directie rechtvaardigt haar beslissing door de "vele misbruiken die ze heeft vastgesteld".

 

De nota omschrijft de bewuste praktijken die gemeld kunnen worden expliciet. Zo heeft Casa het onder meer over collega's die geld uit de kassa "lenen", onbetaalde goederen mee naar huis nemen of doorgeven aan een vriend of afwezigheden "vergeten" aan te geven.

 

"In een periode waarin fraude vaak goed georganiseerd is, komt het er op aan de feiten zo snel mogelijk vast te stellen. Daarom hebben we jullie hulp nodig. Voor uw veiligheid en die van ons, willen we fraude zo snel en goed mogelijk elimineren", legt de directie uit aan de medewerkers. De zaakvoerders moeten de "klikprocedure" duidelijk zichtbaar ophangen en laten ondertekenen door het personeel

 

"Klimaat van wantrouwen"

De maatregel botst echter op weerstand bij het personeel en bij de vakbonden. Volgens die laatste wordt "een klimaat van wantrouwen gecreëerd binnen de onderneming".

 

Ook arbeidspsychologen stellen zich vragen bij de remedie die Casa naar voren schuift. "Als werkgevers met deze verdeel-en-heersstrategie hopen meer controle te krijgen op hun werknemers, dan zijn ze fout. Dit is 'Big Brother is watching you' en dat zal de sfeer niet ten goede komen", zei Fredrik Anseel van de Gentse universiteit vanmorgen in het debatprogramma Hautekiet op Radio 1.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Auping Plaza trekt online beleving door in de fysieke winkel

05/09/2017

Met de opening van drie winkels dit jaar en een aantal nieuwe projecten volgend jaar gaat slaapspecialist Auping in tegen de stroom. Het nieuwe Auping Plaza winkelconcept is een verlengstuk van de klantreis die mensen reeds thuis, online aanvatten. 

Hogere omzet, maar minder winst voor Beter Bed

30/08/2017

De Beter Bed Holding is er in de eerste helft van 2017 in geslaagd om de omzet met 6,7% de hoogte in te jagen, maar toch daalde de nettowinst met meer dan 11% naar 7,5 miljoen euro.

Interieurbedrijf Flamant opent conceptwinkel in Brugge

18/08/2017

Interieurbedrijf Flamant heeft een conceptwinkel geopend in Brugge, de zesde eigen winkel al van de keten. Die nieuwe "Home & Gifts Store" bevindt zich op amper honderd meter van de Brugse Grote Markt.

Leen Bakker krijgt klachten rond misleidende stuntprijs

01/08/2017

De Nederlandse woonketen Leen Bakker heeft heel wat klachten gekregen rond een hoogslaper die het op de webshop voor een bijzonder lage prijs aanbood, maar die het nu weigert te leveren. Het spreekt van een technische fout.

Back to top