Cash Converters zoekt Vlaamse groei dankzij Torfs

Cash Converters zoekt Vlaamse groei dankzij Torfs

De Australische tweedehandsverkoper Cash Converters wil de komende jaren fors uitbreiden in Vlaanderen. Daarvoor zoekt het bedrijf hulp bij twee lokale retailexperts: Wouter Torfs en Herman Van Beveren (Decathlon).

Potentieel voor 25 extra winkels

Cash Converters België wil de komende jaren fors uitbreiden in Vlaanderen, zei de nieuwe general manager, Kurt Rens, gisteren bij de opening van een nieuwe vestiging in het Shopping Rooseveltcenter in Vilvoorde. Rens verdiende zijn strepen eerder bij C&A, Euro Shoe Unie en Veritas (waar hij bijna vier jaar sales en retail directeur was).

 

De nieuwe vestiging in Vilvoorde is de 27ste Cash Converters in ons land en de eerste volgens het vernieuwde concept. Vilvoorde is (na Drogenbos en Antwerpen) pas de derde winkel in Vlaanderen, maar als het van Rens afhangt komt daar snel verandering in: de nieuwe topman ziet in Vlaanderen potentieel voor 25 bijkomende vestigingen.

 

Ook in franchising

"Wij voorzien de komende jaren in de eerste plaats een verdere uitbouw van onze activiteiten in Vlaanderen met ongeveer vier winkels per jaar", zegt Rens. De topman mikt daarbij eerst op de grotere steden.

 

"Zoals in Vilvoorde gaat het in eerste instantie om winkels die we in eigen beheer uitbaten. Op termijn willen we de Vlaamse markt echter ook openstellen voor franchisewinkels", zegt Rens. "Voor de eigen retail hebben we de nieuwe exploitatievennootschap Cash Converters Corporate opgericht. Naast de uitbreiding in Vlaanderen werken we ook aan de verdere ontwikkeling van het netwerk in Brussel en Wallonië."

 

Met hulp van Wouter Torfs en Herman van Beveren

Om die verdere uitbreiding vorm te geven, werd de raad van bestuur alvast uitgebreid met twee externe bestuurders die pakken retailervaring meebrengen: schoenenkoning Wouter Torfs en Decathlon-baas Herman van Beveren.

 

In 2014 steeg de omzet van Cash Converters België met 6% tot ruim 50 miljoen euro. Daarmee lag de groei wel wat lager dan de +9,5% die de Belgische tak in 2013 nog liet optekenen. Rens wil via expansie dat groeitempo weer aanzwengelen. Wereldwijd is Cash Converters vandaag met 700 winkels actief in 21 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

èggo viert tiende verjaardag met nieuw concept

11/10/2017

Keukenproducent èggo viert dit jaar zijn tiende verjaardag en daarom zet het bedrijf de komende jaren een flinke stap voorwaarts. Zo komt er een nieuw winkelconcept en een verdere internationale expansie.

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

10/10/2017

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Alibaba zet Ikea-achtige keten op

26/09/2017

De Chinese online retailgroep Alibaba heeft in Hangzhou zijn eerste fysieke Ikea-achtige Home Times-woonwarenhuis geopend. Voor het einde van het jaar komen er vier bij, volgend jaar staan er nog vijftien op de planning.

Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Back to top