Designhuis Cassina heeft flagshipstore in Brussel

Designhuis Cassina heeft flagshipstore in Brussel

Cassina, de Italiaanse fabrikant van designmeubelen, opende onlangs zijn eerste flagshipstore in ons land. In een drie verdiepingen tellend herenhuis aan de Louizalaan openden de Italianen in samenwerking met interieurspecialist Dominique Rigo een showroom met onder meer heruitgaven van iconische ontwerpers als Le Corbusier, Gerrit Rietveld, Charlotte Perriand, Franco Albini en Frank Lloyd Wright, bekende namen die bij designliefhebbers meteen een belletje doen rinkelen.

 


Belg is gek op design

Volgens een enquête in opdracht van Cassina bij 2.000 Belgen heeft één Belg op vier interesse voor design. Binnen de groep van 18 tot 28-jarigen is dat zelfs 70%, al beseffen de meesten dat ze zich dat nog niet kunnen permitteren. Eén op vijf van de ondervraagden besteedt per jaar tot 2.000 euro aan design; de helft houdt het op hoogstens 500 euro op jaarbasis. 

De omzet in de Belgische meubelindustrie wordt geraamd op circa 3,5 miljard euro; daarvan neemt designmeubilair zo'n 5% voor zijn rekening. "Dat lijkt weinig, maar in feite is het uitzonderlijk, als je vergelijkt met Frankrijk, Duitsland en Nederland", zegt Alessandro Buffoni, manager van Cassina Benelux, aan de redactie van Knack Weekend.

Omzet verdubbelen in 5 jaar tijd

De producten van Cassina, eigendom van de Poltrona Frau Group, waren tot nu toe enkel te verkrijgen via multimerkenverdelers. Het bedrijf is vast van plan de banden met die verdelers aan te halen door het upgraden van de bestaande shop-in-shops en door samen thematische tentoonstellingen op te zetten. Topman Buffoni vreest zeker geen kannibalisering: "In een flagshipstore kan een merk zich helemaal voorstellen zoals het dat zelf wil en wordt de bezoeker ondergedompeld in die unieke belevingswereld. De detailhandelaar van zijn kant heeft het voordeel van een nauwe relatie met de klant. Beide benaderingen zijn complementair." Cassina mikt de komende vijf jaar dan ook op een verdubbeling van zijn omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

èggo viert tiende verjaardag met nieuw concept

11/10/2017

Keukenproducent èggo viert dit jaar zijn tiende verjaardag en daarom zet het bedrijf de komende jaren een flinke stap voorwaarts. Zo komt er een nieuw winkelconcept en een verdere internationale expansie.

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

10/10/2017

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Alibaba zet Ikea-achtige keten op

26/09/2017

De Chinese online retailgroep Alibaba heeft in Hangzhou zijn eerste fysieke Ikea-achtige Home Times-woonwarenhuis geopend. Voor het einde van het jaar komen er vier bij, volgend jaar staan er nog vijftien op de planning.

Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Back to top