Habitat dankt omzetgroei aan nieuwe openingen

Habitat dankt omzetgroei aan nieuwe openingen

De Franse woonwinkelketen Habitat is nog niet uit de problemen: de hafjaaromzet mag er dan al met bijna 4% op vooruit zijn gegaan, maar die groei is enkel te danken aan nieuwe openingen. Op vergelijkbare basis dook de omzet immers 2,8% omlaag.

Expansie als groeimotor

Habitat heeft de eerste helft van zijn boekjaar (tot 31 maart 2015) afgesloten met een omzet van 76 miljoen euro, twee miljoen meer (+3,9%) dan in dezelfde periode een jaar eerder. Met dank aan flink wat nieuwe winkelopeningen de voorbije maanden, want op vergelijkbare basis moest de woonketen een omzetdaling slikken van 2,8%. Het management schrijft die daling toe aan de aanslagen begin dit jaar in Parijs.

 

"Habitat rekent op een versnelling met zijn nieuwe winkels, in Frankrijk en internationaal, om stelselmatig zijn achterstand op het businessplan goed te maken", laat de groep weten. Het voorbije halfjaar opende de woonwinkelketen flink wat franchisewinkels in Frankrijk, Finland, Madagascar, China, Singapore en Guatemala. De komende maanden komen er nog franchisezaken bij in Oost-Azië (China, Filippijnen), Europa (Zwitserland) en het Midden-Oosten.

 

Tegelijk blijft Habitat ook zijn netwerk van winkels in eigen beheer uitbreiden: zo opende de keten in april een vestiging in Reims en kregen Montpellier en Avignon in mei hun eigen Habitat. Deze maand opent de groep in Marseille ook nog een tweede winkel in eigen beheer.

 

Habitat maakt deel uit van de groep Cafom, die ook nog eigenaar is van Vente-unique.com (B2C-site actief in Frankrijk, Spanje, Duitsland en België) en DirectLowCost.com (B2B actief in 60 landen wereldwijd). Beide webshops wisten het voorbije halfjaar een sterke groei neer te zetten: +15,5% voor Vente-unique.com (intussen al goed voor 34,2 miljoen euro omzet) en +19,1% voor DirectLowCost.com (goed voor 8,1 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

West-Vlaams Floralux opent nu ook in Limburg

14/11/2017

In het Limburgse Ham gaan twee familiebedrijven samenwerken om van het huidige tuincentrum een enorm nieuw winkelcomplex te maken. Het West-Vlaamse Floralux pompt twaalf miljoen euro in het project en creëert zo dertig nieuwe jobs.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Beter Bed Holding groeit verder, behalve in Duitsland

03/11/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het derde kwartaal met 3,3% gegroeid. De beddenverkoper presteerde goed in alle markten, behalve in Duitsland waar het kampt met de gevolgen van een gifprobleem.

Algemeen directeur Leen Bakker stapt op

02/11/2017

Rob van den Noort vertrekt binnenkort als algemeen directeur bij Leen Bakker. Hij was nog maar sinds 2015 aan de slag in die functie, maar zegt dat zijn werk er opzit. Een opvolger is er momenteel nog niet.

Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

Back to top