IKEA-advertenties bekroond en verguisd

IKEA-advertenties bekroond en verguisd

Terwijl IKEA in Groot-Brittannië in de prijzen is gevallen met een reclamecampagne voor zijn keukens, lijkt het Zweedse woonwarenhuis het met een andere campagne dan weer te hebben verkorven bij heel wat Italianen.

Gold Award in Groot-Brittannië…

Mother, het reclamebureau van Ikea in Groot-Brittannië, heeft een Gold Award gekregen voor de “Kitchen Party”-spot die het draaide voor Ikea. De spot is opgebouwd rond de synthesizer-pophit “You’ll always find me in the kitchen at parties” van Jona Lewie uit de eighties en brengt mensen in beeld die zich amuseren in uiteenlopende Ikea-keukens, waar telkens een feestje doorgaat. Wie goed kijkt, herkent onder de feestvierders overigens Jona Lewie zelf.

 

{youtubejw}mweZH3bOFG4{/youtubejw}

…holebi-rel in Italië

Net dezelfde week verscheen in tal van Italiaanse magazines een advertentie met de slogan “Siamo aperti a tutte le famiglie” (“We zijn open voor alle families”) op een foto van twee mannen hand in hand. De conservatieve pers, aanleunend bij Berlusconi en de rest van diep katholieke Italië, spreken van pure “provocatie” en “een goedkope manier om je als bedrijf in de kijker te spelen”.

 

In een reactie wijst het woonwarenhuis erop dat het streeft naar “gelijkheid voor iedereen” en “een wereld waarin het leven comfortabeler wordt voor alle gezinnen en koppels, ongeacht hun geaardheid”.

Terwijl IKEA in Groot-Brittannië in de prijzen is gevallen met een reclamecampagne voor zijn keukens, lijkt het Zweedse woonwarenhuis het met een andere campagne dan weer te hebben verkorven bij heel wat Italianen.

Gold Award in Groot-Brittannië…

Mother, het reclamebureau van Ikea in Groot-Brittannië, heeft een Gold Award gekregen voor de “Kitchen Party”-spot die het draaide voor Ikea. De spot is opgebouwd rond de synthesizer-pophit “You’ll always find me in the kitchen at parties” van Jona Lewie uit de eighties en brengt mensen in beeld die zich amuseren in uiteenlopende Ikea-keukens, waar telkens een feestje doorgaat. Wie goed kijkt, herkent onder de feestvierders overigens Jona Lewie zelf.

 

{youtubejw}mweZH3bOFG4{/youtubejw}

…holebi-rel in Italië

Net dezelfde week verscheen in tal van Italiaanse magazines een advertentie met de slogan “Siamo aperti a tutte le famiglie” (“We zijn open voor alle families”) op een foto van twee mannen hand in hand. De conservatieve pers, aanleunend bij Berlusconi en de rest van diep katholieke Italië, spreken van pure “provocatie” en “een goedkope manier om je als bedrijf in de kijker te spelen”.

 

In een reactie wijst het woonwarenhuis erop dat het streeft naar “gelijkheid voor iedereen” en “een wereld waarin het leven comfortabeler wordt voor alle gezinnen en koppels, ongeacht hun geaardheid”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog twee mogelijke locaties voor nieuwe West-Vlaamse Ikea

25/07/2017

Er zijn nog twee locaties in de running voor de komst van een nieuwe vestiging van de Zweedse woonketen Ikea in West-Vlaanderen. Daarbij wordt er gedacht aan Ring Shopping Kortrijk Noord en Ter Biest in Wevelgem.

Beter Bed ziet omzet alweer groeien

14/07/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het tweede kwartaal van 2017 met 5,3% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder, naar 94,6 miljoen euro. Ook zonder de overname van Sängjätten was er nog een mooie groei.

Overname Leen Bakker helemaal afgerond

11/07/2017

Blokker Holding heeft in een persbericht laten weten dat de verkoop van woonketen Leen Bakker aan Gilde Equity Management helemaal is afgerond. Een exact overnamebedrag werd echter niet vrijgegeven.

Zara Home veroordeeld voor kopiëren van Belgisch ontwerp

05/07/2017

De Brusselse rechtbank van koophandel heeft geoordeeld dat winkelketen Zara Home een ontwerp van Limburgs houtsnijder Patrick Damiaens heeft gekopieerd. Zara Home gebruikte het heraldische ontwerp op een kaars.

Deens designmerk Bolia van start in Gent

26/06/2017

Een nieuwe speler in Scandinavisch design maakt zijn opwachting in ons land. Het Deense Bolia opende op 22 juni zijn eerste Belgische winkel op een bijzondere locatie: de Wolweverskapel aan de Kortedagsteeg in Gent. 

Apple en Ikea stappen samen in augmented reality

23/06/2017

Technologiebedrijf Apple en woonketen Ikea werken samen aan een app met augmented reality, die in de herfst van dit jaar moet verschijnen. Met die app moeten klanten eenvoudig kunnen zien hoe een mogelijke aankoop in hun interieur past.

Back to top