IKEA-catalogus inspiratiebron van Belgisch-Nederlandse kortfilm | RetailDetail

IKEA-catalogus inspiratiebron van Belgisch-Nederlandse kortfilm

IKEA-catalogus inspiratiebron van Belgisch-Nederlandse kortfilm

Reclamefolders zijn doorgaans een toonbeeld van onverstoord huiselijk geluk. Vaak zijn die foto’s te mooi om waar te zijn: achter de stralende glimlach van de fotomodellen doemen verstikkende dagelijkse sleur en zelfs overspel op. Vanuit die invalshoek realiseerde een Belgisch-Nederlands trio uit de reclamewereld een kritische kortfilm met een flinke dosis zelfspot: “Pagina 23”, zo weggelopen uit de bekendste catalogus van de wereld… die van Ikea.

 


48 Hour Film Project

De kortfilm ‘Pagina 23’ werd gemaakt tijdens het 48 Hour Film Project, waarbij de deelnemers worden uitgedaagd om in 48 uur een kortfilm te bedenken, te filmen en te monteren. De enige richtlijnen die ze krijgen zijn een personage, een genre, een voorwerp en één zin dialoog. Dit jaar gingen ruim 500 filmmakers in Utrecht de uitdaging aan. Het resultaat mocht er zijn: 'Pagina 23' won én de prijs voor Beste Film én de Publieksprijs én de hoofdprijs voor de montage.

'Pagina 23'

Er bestaan talloze voorbeelden van films die de reclame beïnvloeden, maar de makers van de kortfilm “Pagina 23” gingen andersom tewerk: zij zochten en vonden inspiratie in de Ikea-catalogus. ‘Pagina 23’ is een kortfilm van Jeroen Houben, Tim Arts en Stefan van den Boogaard. Jeroen Houben (1987) werkt in Amsterdam als freelance regisseur en producer, terwijl de andere twee voor een reclamebureau in Brussel werken. 

{vimeo}29574763{/vimeo}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Flamant in handen van Besix

25/05/2018

Interieurspecialist Flamant, met vijf winkels in België en één in Parijs, wordt overgenomen door bouwgroep Besix. Voormalig Brantano-topman Kurt Moons wordt CEO en moet het bedrijf een doorstart bezorgen.

Sterke cijfers en nieuwe CEO voor Maisons du Monde

07/05/2018

Na een stevig eerste kwartaal zet meubel- en decoratieketen Maisons du Monde zijn groeiverhaal verder met een nieuwe CEO en de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Modani.

Ikea schrapt 150 banen, ook in België en Nederland

04/05/2018

Bij Ikea verdwijnen binnenkort 150 jobs, waarvan ook een deel in België en Nederland. Met de reorganisatie wil de meubelgigant zich klaarstomen voor de groeiende concurrentie van grote e-commercespelers.

Vijfde meer winst voor Kwantum

03/05/2018

Kwantum, de grootste woondiscounter van de Lage Landen, heeft 2017 afgesloten met een flinke omzet- en winstgroei. De omzet ging 7% de hoogte in, de winst kreeg er zelfs 20% bij.

Beter Bed lijdt onder Duits gifschandaal

02/05/2018

De Beter Bed Holding zag zijn omzet in het eerste kwartaal van 2018 met 4% dalen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Naast Duitsland, waar een gifschandaal de cijfers blijft drukken, daalt de omzet ook in Zwitserland en Spanje.

Iris Dierckx wordt nieuwe country manager Auping België

23/04/2018

Iris Dierckx wordt de nieuwe country manager van Auping België. Haar aanstelling volgt op het vertrek van Willem Stox, die de beddenspecialist in februari inruilde voor lingeriegroep Van de Velde