IKEA-catalogus inspiratiebron van Belgisch-Nederlandse kortfilm

IKEA-catalogus inspiratiebron van Belgisch-Nederlandse kortfilm

Reclamefolders zijn doorgaans een toonbeeld van onverstoord huiselijk geluk. Vaak zijn die foto’s te mooi om waar te zijn: achter de stralende glimlach van de fotomodellen doemen verstikkende dagelijkse sleur en zelfs overspel op. Vanuit die invalshoek realiseerde een Belgisch-Nederlands trio uit de reclamewereld een kritische kortfilm met een flinke dosis zelfspot: “Pagina 23”, zo weggelopen uit de bekendste catalogus van de wereld… die van Ikea.

 


48 Hour Film Project

De kortfilm ‘Pagina 23’ werd gemaakt tijdens het 48 Hour Film Project, waarbij de deelnemers worden uitgedaagd om in 48 uur een kortfilm te bedenken, te filmen en te monteren. De enige richtlijnen die ze krijgen zijn een personage, een genre, een voorwerp en één zin dialoog. Dit jaar gingen ruim 500 filmmakers in Utrecht de uitdaging aan. Het resultaat mocht er zijn: 'Pagina 23' won én de prijs voor Beste Film én de Publieksprijs én de hoofdprijs voor de montage.

'Pagina 23'

Er bestaan talloze voorbeelden van films die de reclame beïnvloeden, maar de makers van de kortfilm “Pagina 23” gingen andersom tewerk: zij zochten en vonden inspiratie in de Ikea-catalogus. ‘Pagina 23’ is een kortfilm van Jeroen Houben, Tim Arts en Stefan van den Boogaard. Jeroen Houben (1987) werkt in Amsterdam als freelance regisseur en producer, terwijl de andere twee voor een reclamebureau in Brussel werken. 

{vimeo}29574763{/vimeo}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Ikea opent in 2019 twee Belgische hotels

01/12/2017

De Zweedse meubelketen Ikea gaat in 2019 hotels openen in Antwerpen en Gent. De hotelketen Moxy, die in samenwerking met Marriott is opgezet, is ook al te vinden in New York, Parijs, Tokio, Chicago en Londen.

Ikea wil investeren in meer stadswinkels

29/11/2017

Vanaf 2019 wil Ikea ook in stadscentra aanwezig zijn met kleinere winkels, die vooral mensen zonder auto moeten aantrekken. De Zweedse meubelgigant hoopt daarmee in te spelen op de snel oprukkende verstedelijking en digitalisering.

CASA rolt webshop verder uit

24/11/2017

Interieurwinkelketen CASA gaat verder met het uitrollen van zijn nieuwe webshops met ‘click & collect'. Eerder dit jaar werd het concept ingevoerd in België, Frankrijk en Luxemburg; nu is het de beurt aan Zwitserland, Spanje en Portugal.

Conforama lanceert nieuwe Maison Dépôt in Rijsel

23/11/2017

In de buurt van Rijsel stelt het Franse Conforama de jongste telg in de familie voor: Maison Dépôt. Met een scherp geprijsde mix van meubilair, decoratie en elektrotoestellen hoopt de nieuwe koopjesexpert ook Belgische dagjesmensen aan te trekken.

Nieuwe CEO Leen Bakker komt van bij Beter Bed

23/11/2017

Debbie Klein, tot nog toe algemeen directeur van Beter Bed Benelux, wordt op 1 februari de nieuwe CEO van Leen Bakker. Ze volgt er Rob van Noordt op, die sinds 2015 bij de retailer aan de slag was en eerder deze maand zijn vertrek aankondigde.

Back to top