IKEA-catalogus inspiratiebron van Belgisch-Nederlandse kortfilm

IKEA-catalogus inspiratiebron van Belgisch-Nederlandse kortfilm

Reclamefolders zijn doorgaans een toonbeeld van onverstoord huiselijk geluk. Vaak zijn die foto’s te mooi om waar te zijn: achter de stralende glimlach van de fotomodellen doemen verstikkende dagelijkse sleur en zelfs overspel op. Vanuit die invalshoek realiseerde een Belgisch-Nederlands trio uit de reclamewereld een kritische kortfilm met een flinke dosis zelfspot: “Pagina 23”, zo weggelopen uit de bekendste catalogus van de wereld… die van Ikea.

 


48 Hour Film Project

De kortfilm ‘Pagina 23’ werd gemaakt tijdens het 48 Hour Film Project, waarbij de deelnemers worden uitgedaagd om in 48 uur een kortfilm te bedenken, te filmen en te monteren. De enige richtlijnen die ze krijgen zijn een personage, een genre, een voorwerp en één zin dialoog. Dit jaar gingen ruim 500 filmmakers in Utrecht de uitdaging aan. Het resultaat mocht er zijn: 'Pagina 23' won én de prijs voor Beste Film én de Publieksprijs én de hoofdprijs voor de montage.

'Pagina 23'

Er bestaan talloze voorbeelden van films die de reclame beïnvloeden, maar de makers van de kortfilm “Pagina 23” gingen andersom tewerk: zij zochten en vonden inspiratie in de Ikea-catalogus. ‘Pagina 23’ is een kortfilm van Jeroen Houben, Tim Arts en Stefan van den Boogaard. Jeroen Houben (1987) werkt in Amsterdam als freelance regisseur en producer, terwijl de andere twee voor een reclamebureau in Brussel werken. 

{vimeo}29574763{/vimeo}

Tags: