IKEA-catalogus inspiratiebron van Belgisch-Nederlandse kortfilm | RetailDetail

IKEA-catalogus inspiratiebron van Belgisch-Nederlandse kortfilm

IKEA-catalogus inspiratiebron van Belgisch-Nederlandse kortfilm

Reclamefolders zijn doorgaans een toonbeeld van onverstoord huiselijk geluk. Vaak zijn die foto’s te mooi om waar te zijn: achter de stralende glimlach van de fotomodellen doemen verstikkende dagelijkse sleur en zelfs overspel op. Vanuit die invalshoek realiseerde een Belgisch-Nederlands trio uit de reclamewereld een kritische kortfilm met een flinke dosis zelfspot: “Pagina 23”, zo weggelopen uit de bekendste catalogus van de wereld… die van Ikea.

 


48 Hour Film Project

De kortfilm ‘Pagina 23’ werd gemaakt tijdens het 48 Hour Film Project, waarbij de deelnemers worden uitgedaagd om in 48 uur een kortfilm te bedenken, te filmen en te monteren. De enige richtlijnen die ze krijgen zijn een personage, een genre, een voorwerp en één zin dialoog. Dit jaar gingen ruim 500 filmmakers in Utrecht de uitdaging aan. Het resultaat mocht er zijn: 'Pagina 23' won én de prijs voor Beste Film én de Publieksprijs én de hoofdprijs voor de montage.

'Pagina 23'

Er bestaan talloze voorbeelden van films die de reclame beïnvloeden, maar de makers van de kortfilm “Pagina 23” gingen andersom tewerk: zij zochten en vonden inspiratie in de Ikea-catalogus. ‘Pagina 23’ is een kortfilm van Jeroen Houben, Tim Arts en Stefan van den Boogaard. Jeroen Houben (1987) werkt in Amsterdam als freelance regisseur en producer, terwijl de andere twee voor een reclamebureau in Brussel werken. 

{vimeo}29574763{/vimeo}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Casa opent nieuwe winkel in Olen

13/08/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe winkel geopend in Olen Shopping Park. De winkel, die bewust in de buurt van het Belgisch hoofdkantoor ligt, kreeg ook een nieuw winkelconcept.

Eggo flirt met 50 winkels in België, start in Nederland

03/08/2018

Keukenwinkelketen èggo blijft groeien: na Luxemburg en Spanje luidt de eerste Nederlandse pilootwinkel in Breda het begin van een nieuw expansiehoofdstuk in. In België zijn er ondertussen bijna vijftig winkels.

Teleurstellende cijfers voor Beter Bed

30/07/2018

Beddenretailer Beter Bed Holding heeft er geen prettige eerste jaarhelft op zitten: zowel de omzet als de winst staan onder druk als gevolg van aanhoudende problemen op de Duitse markt. In Nederland en België steeg de omzet wel.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.