Ikea experimenteert met nieuwe formats | RetailDetail

Ikea experimenteert met nieuwe formats

Ikea experimenteert met nieuwe formats

De Zweedse meubelketen Ikea stapt steeds meer af van het concept van grote winkels, waarmee het door de jaren heen bekend is geworden. In de toekomst wil het gebruik maken van verschillende soorten winkels op verschillende plaatsen.

Drie nieuwe formats

Ikea heeft jaren gebruik gemaakt van grote winkels aan de rand van steden, maar sinds kort zijn er ook enkele kleinere winkels geopend in de centrum van een stad. Onder andere in Hamburg, Pamplona, Norwich en Quebec zijn al zo'n winkels te vinden.


De kleinste winkels waarmee Ikea uitpakt zijn voornamelijk 'pick-up points' voor online bestellingen, waar soms ook een deel van het assortiment te vinden is. CEO Peter Agnefall laat aan de Financial Times weten dat het plannen heeft voor twaalf van dergelijke winkels in zowel Australië als Canada.


Het tweede concept draait rond winkels die ongeveer half zo groot zijn als de huidige grote vestigingen. Die zijn om te beginnen goedkoper om te bouwen, maar ze zijn ook geschikt voor steden waar niet voldoende ruimte of klandizie is voor het allergrootste winkelconcept. Onder andere in Zwolle staat zo'n winkel.

 

Stadswinkels en fietsen

In Hamburg test Ikea nog een derde concept, midden in een verkeersvrije zone. Daar wordt het volledige assortiment verkocht en zijn fietsen voorhanden om aankopen eenvoudiger naar huis te brengen.


Agnefall geeft aan dat er geen zekerheid is dat elk concept zal slagen en dat het allemaal een beetje trial-and-error is. Wanneer een test niet succesvol is, ziet hij dat als een mogelijkheid voor Ikea om zich verder te ontwikkelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.