Ikea gaat afhaalpunten invoeren

Ikea gaat afhaalpunten invoeren

De Zweedse woonketen Ikea wil in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland experimenten uitrollen om meer klanten te bereiken die niet over een auto beschikken, maar die thuisbezorging toch wat te duur vinden.

Dalend autobezit = probleem

"We weten dat het autobezit daalt, zeker in de steden, en we weten dat we meer diensten moeten bieden om onze producten bij de klant te krijgen. Ik kan op dit moment niet zeggen of we de levering in eigen hand nemen of niet, maar we zijn vastbesloten om klanten de beste morgelijke ervaring te bieden", zo zegt countrymanager Gillian Drakeford in Retail Week.

 

Volgens Drakeford woont circa tweederde van de Britten op minder dan 40 minuten rijden van een Ikea-vestiging, maar beschikken steeds minder mensen onder hen over een auto om zelf naar de winkel te komen en hun spullen volgens het Cash&Carry-principe af te halen. Daarom oppert hij het idee om her en der afhaalpunten in te richten, al blijft het nog onduidelijk hoeveel er daarvan moeten komen, laat staan waar en wanneer.

 

Ook 'pilots' in Frankrijk en Duitsland

In het Franse Montpellier experimenteert Ikea intussen al een jaar met 'Cliquez & Emportez' in zijn bestaande woonwarenhuis (foto). Met succes, blijkbaar, want Stefan Vanoverbeke, de Belgische countrymanager van Ikea France, wil die afhaaldienst de komende maanden uitbreiden naar een vijftal winkels en dan later veralgemenen naar alle Franse vestigingen.

 

Eind juni opende Ikea dan weer zijn allereerste Citystore in Hamburg, een testwinkel die vooral mikt op stedelingen zonder auto. Volgens het Nederlandse vakblad Twinkle zou die stadswinkel op termijn ook dienst gaan doen als afhaalpunt: "We gaan eerst kijken hoe de winkel loopt en bekijken daarna de mogelijkheden voor de koppeling met de Duitse webshop. Het is in ieder geval wel in lijn met Ikea's multichannelstrategie", zo bevestigde een woordvoerder van Ikea Duitsland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Auping Plaza trekt online beleving door in de fysieke winkel

05/09/2017

Met de opening van drie winkels dit jaar en een aantal nieuwe projecten volgend jaar gaat slaapspecialist Auping in tegen de stroom. Het nieuwe Auping Plaza winkelconcept is een verlengstuk van de klantreis die mensen reeds thuis, online aanvatten. 

Hogere omzet, maar minder winst voor Beter Bed

30/08/2017

De Beter Bed Holding is er in de eerste helft van 2017 in geslaagd om de omzet met 6,7% de hoogte in te jagen, maar toch daalde de nettowinst met meer dan 11% naar 7,5 miljoen euro.

Interieurbedrijf Flamant opent conceptwinkel in Brugge

18/08/2017

Interieurbedrijf Flamant heeft een conceptwinkel geopend in Brugge, de zesde eigen winkel al van de keten. Die nieuwe "Home & Gifts Store" bevindt zich op amper honderd meter van de Brugse Grote Markt.

Leen Bakker krijgt klachten rond misleidende stuntprijs

01/08/2017

De Nederlandse woonketen Leen Bakker heeft heel wat klachten gekregen rond een hoogslaper die het op de webshop voor een bijzonder lage prijs aanbood, maar die het nu weigert te leveren. Het spreekt van een technische fout.

Back to top