Ikea-restaurants worden gezelliger en gezonder

Ikea-restaurants worden gezelliger en gezonder

De Zweedse woonwinkelketen Ikea gaat zijn restaurants aanpakken: het interieur moet gezelliger worden en ook het aanbod zal gezonder en duurzamer worden. Zo zal er geen plaats meer zijn voor frisdrank, koffie zonder keurmerk en niet-duurzame vis.

Veranderende eetgewoontes

"De eetgewoontes van mensen veranderen: ze willen steeds vaker gezonder eten en ze willen weten waar het eten op hun bord vandaan komt. Ikea wil aan die wensen tegemoet komen en is daarom een nieuwe richting ingeslagen met voeding. Lekker en betaalbaar eten en drinken blijft centraal staan, maar we willen onze klanten tegelijkertijd een gevarieerder, gezonder en duurzamer aanbod serveren", zegt foodmanager Merlijn Crébolder.

 

Eerder lanceerde Ikea al vegetarische balletjes, en nu worden de vis en de zeevruchten 100% duurzaam. Bovendien zal alle koffie en cacao een UTZ-certificaat hebben en worden de frisdranken vervangen door fruitwater, dat 50 procent minder suiker bevat. Ook op het kindermenu wordt er gekozen voor meer gezonde opties, met meer plaats voor sla, fruit, yoghurt en ook hier vegetarische opties.

 

Ook de inrichting van de restaurants zal aangepakt worden: nog voor de zomer van 2016 moeten alle restaurants van de keten een meer huiselijk gevoel hebben - te beginnen met de Belgische winkels. "Ook de restaurants in onze nieuwe winkels in Hasselt en Mons zullen er helemaal anders uitzien dan mensen bij IKEA gewend zijn", zegt IKEA-interieurspecialiste Jolanda Wetzelaer. Eerder dit jaar was België ook al het eerste land waar de vegetarische balletjes werden geïntroduceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

èggo viert tiende verjaardag met nieuw concept

11/10/2017

Keukenproducent èggo viert dit jaar zijn tiende verjaardag en daarom zet het bedrijf de komende jaren een flinke stap voorwaarts. Zo komt er een nieuw winkelconcept en een verdere internationale expansie.

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

10/10/2017

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Alibaba zet Ikea-achtige keten op

26/09/2017

De Chinese online retailgroep Alibaba heeft in Hangzhou zijn eerste fysieke Ikea-achtige Home Times-woonwarenhuis geopend. Voor het einde van het jaar komen er vier bij, volgend jaar staan er nog vijftien op de planning.

Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Back to top