Ikea wil online verkoop vervijfvoudigen in vijf jaar | RetailDetail

Ikea wil online verkoop vervijfvoudigen in vijf jaar

Ikea wil online verkoop vervijfvoudigen in vijf jaar

"We waren laat met de invoering van e-commerce, maar onze ambities zijn er niet minder door: de komende vijf à zes jaar willen we onze online omzet van 1 miljard euro naar 5 miljard euro optrekken", zei topman Peter Agnefjäll van Ikea tegen CNBC.

Ruimte voor online groei

Er is in elk geval nog ruimte voor een verdere stijging van de online verkoop: het Zweedse meubelbedrijf heeft momenteel maar een webaanbod in dertien markten, terwijl het in 42 landen met fysieke winkels aanwezig is. De totale online omzet is momenteel dan ook beperkt, want de huidige webomzet van een miljard euro is amper een fractie van het globale verkoopcijfer van zowat 30 miljard euro.

 

De komende jaren wil Ikea zijn omzet met zowat 10% per jaar doen toenemen: alleen al voor Europa, waar het 80% van zijn verkopen realiseert, mikt het tegen 2020 op 50 miljard euro aan inkomsten. Een deel van de stijging moet komen van het online kanaal, aldus Agnefjäll. Daarom bekijkt het bedrijf ook hoe het zijn producten efficiënt tot bij de consument kan krijgen.

 

Agnefjäll ziet trouwens voordelen in het feit dat Ikea wat later op de online trein is gesprongen: “Het laat ons toe om een stap over te slaan in de technologische evolutie en meteen te focussen op toepassingen voor mobiele apparaten als smartphones en tablets.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.