Ixina wil komende jaren twaalf nieuwe keukenwinkels openen

Ixina wil komende jaren twaalf nieuwe keukenwinkels openen

Keukenfabrikant Ixina wil de komende jaren een dozijn nieuwe winkels openen. Dat moet het totale aantal winkels in ons land op 55 brengen. Intussen innoveert de franchisegroep volop met een vernieuwend winkelconcept waarin '3D' een opgemerkte hoofdrol speelt.

Naar 55 vestigingen

Het Belgische Ixina viert dit jaar zijn 35e verjaardag als franchiseconcept en is in die tijd uitgegroeid tot een internationaal netwerk van maatkeukenwinkels. De groep is momenteel actief in een tiental landen met 149 vestigingen, waarvan 43 in ons land. België is nog altijd goed voor 40% van de groepsomzet van Ixina.

 

Al mag het voor algemeen directeur Benoît Vrielinck gerust nog wat meer zijn: "De markt evolueert vandaag snel, maar Ixina is van plan zich verder te blijven ontwikkelen en dit zowel in België als in het buitenland. In ons land gingen dit jaar opnieuw drie nieuwe vestigingen open - Deinze, Aalst en Genk - en tijdens de volgende jaren voorzien we nog eens een twaalftal nieuwe openingen in Vlaanderen", zo vertelt hij aan de collega's van Franchising.be.

 

Dat de nadruk ligt op expansie in Vlaanderen, is niet verwonderlijk: "We zijn van origine een Franstalige franchise, en dus zijn we beter vertegenwoordigd in Franstalig België. In het Nederlandstalige gebied hebben we nog ongeveer een vijftiental contractueel vrije zones. Wij werken met contractuele zones, waarbij elke franchisenemer dus over een lijst met gemeenten beschikt die zijn afzetgebied vormen en waarin hij heer en meester is en zelf het Ixina-concept kan uitbouwen", aldus de topman.

 

Elke Ixina zijn 3D-ruimte

"Ondertussen werd ook het nieuwe en unieke winkelconcept met 3D-ruimte geïntegreerd, waardoor we de consumenten een nog betere service kunnen verlenen", aldus nog de topman van Ixina België. Elke Ixina-winkel is dan ingedeeld in verschillende leefruimtes. Per ruimte kan de klant op een tv-scherm de verschillende kleuren, accessoires, prijzen en promo's van de tentoongestelde keuken raadplegen. 

 

De keukenadviseurs zitten aan een eiland met een groot tv-scherm, waarop de klant de samenstelling van zijn nieuwe keuken precies kan volgen. Tot slot neemt de klant plaats in de zogeheten "3D experience room", waar hij met behulp van een 3D-bril zijn nieuwe keuken kan bezoeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Bescheiden winst voor Mandemakers

04/01/2018

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

Ikea toch niet naar Noorderlaan in Antwerpen

20/12/2017

Ikea heeft besloten om toch geen nieuwe vestiging te bouwen op de Havana-site aan de Noorderlaan in Antwerpen. De Zweedse woonketen wijst daarvoor naar de opmars van e-commerce, waardoor de winkel niet rendabel zou zijn.

Ook Ikea krijgt Europese belastinginspectie over de vloer

18/12/2017

De Europese Commissie heeft een officieel onderzoek geopend naar de belastingconstructies van de Zweedse woonketen Ikea. Die heeft een hoofdzetel in Nederland, maar laat de winsten ook circuleren naar Liechtenstein en Luxemburg.

Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Back to top