Leuvense kookwinkel is beste winkelconcept ter wereld

Leuvense kookwinkel is beste winkelconcept ter wereld

Kookhuys Mafrans sleepte vorige week in Chicago de Global Innovator Award in de wacht voor het beste winkelconcept ter wereld. De Leuvense kookwinkel werd door de jury geroemd voor zijn innovatieve winkelconcept, waar klanten zelf keukenbenodigdheden zoals messen, blenders of espressoapparaten kunnen uittesten.

Alsof u in uw eigen keuken staat

De familie Mafrans lanceerde de gloednieuwe conceptstore in 2009, na bijna een eeuw ervaring in elektrische huishoudapparatuur. Klanten kunnen er aan verschillende themakookeilanden zelf uittesten welk mes het vlotst snijdt of welke grillpan de perfecte steak bakt. En ze kunnen zien én proeven welk espressoapparaat de beste schuimlaag aflevert. Ook de nieuwste culinaire trends komen aan bod: van moleculaire technieken als espuma’s tot trage garing in speciale AEG-ovens of teppanyaki.

 

“De organisatie van de winkel geeft klanten het gevoel dat ze in hun eigen keuken staan”, aldus de tienkoppige expertjury. “De producten worden zeer creatief en op een interactieve manier tentoongesteld, bijvoorbeeld in de Marokkaanse soek. Ook het creatieve gebruik van verlichting in de winkel draagt bij aan het design: oranje indirect licht in de koffiezone, led in de groene zone voor personal care en wasmachines, en speciale, hoge verlichting in de blauwe zone met elektrische huishoudapparaten.”

Het beste in de retailwereld

“De geselecteerden voor de GIA-award vertegenwoordigen het beste van het beste in de retailing van vandaag. Ze zijn een inspiratiebron voor andere retailers die willen vernieuwen in de markt”, aldus Phil Brandl, voorzitter van de International Housewares Association, dat de jaarlijkse Global Innovator Awards al sinds 1999 organiseert.


Zaakvoerder Vital Mafrans ziet in de award “een erkenning dat de mensen ons concept smaken. Met Kookhuys Mafrans willen we hobbykoks en liefhebbers van koken die échte shopervaring geven. We merkten al dat, dankzij onze nieuwe winkelinrichting en aangename winkelsfeer, mensen langer in de winkel bleven, en dat ze ons advies steeds apprecieerden.”

 


- Karin Bosteels

Kookhuys Mafrans sleepte vorige week in Chicago de Global Innovator Award in de wacht voor het beste winkelconcept ter wereld. De Leuvense kookwinkel werd door de jury geroemd voor zijn innovatieve winkelconcept, waar klanten zelf keukenbenodigdheden zoals messen, blenders of espressoapparaten kunnen uittesten.

Alsof u in uw eigen keuken staat

De familie Mafrans lanceerde de gloednieuwe conceptstore in 2009, na bijna een eeuw ervaring in elektrische huishoudapparatuur. Klanten kunnen er aan verschillende themakookeilanden zelf uittesten welk mes het vlotst snijdt of welke grillpan de perfecte steak bakt. En ze kunnen zien én proeven welk espressoapparaat de beste schuimlaag aflevert. Ook de nieuwste culinaire trends komen aan bod: van moleculaire technieken als espuma’s tot trage garing in speciale AEG-ovens of teppanyaki.

 

“De organisatie van de winkel geeft klanten het gevoel dat ze in hun eigen keuken staan”, aldus de tienkoppige expertjury. “De producten worden zeer creatief en op een interactieve manier tentoongesteld, bijvoorbeeld in de Marokkaanse soek. Ook het creatieve gebruik van verlichting in de winkel draagt bij aan het design: oranje indirect licht in de koffiezone, led in de groene zone voor personal care en wasmachines, en speciale, hoge verlichting in de blauwe zone met elektrische huishoudapparaten.”

Het beste in de retailwereld

“De geselecteerden voor de GIA-award vertegenwoordigen het beste van het beste in de retailing van vandaag. Ze zijn een inspiratiebron voor andere retailers die willen vernieuwen in de markt”, aldus Phil Brandl, voorzitter van de International Housewares Association, dat de jaarlijkse Global Innovator Awards al sinds 1999 organiseert.


Zaakvoerder Vital Mafrans ziet in de award “een erkenning dat de mensen ons concept smaken. Met Kookhuys Mafrans willen we hobbykoks en liefhebbers van koken die échte shopervaring geven. We merkten al dat, dankzij onze nieuwe winkelinrichting en aangename winkelsfeer, mensen langer in de winkel bleven, en dat ze ons advies steeds apprecieerden.”

 


- Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

West-Vlaams Floralux opent nu ook in Limburg

14/11/2017

In het Limburgse Ham gaan twee familiebedrijven samenwerken om van het huidige tuincentrum een enorm nieuw winkelcomplex te maken. Het West-Vlaamse Floralux pompt twaalf miljoen euro in het project en creëert zo dertig nieuwe jobs.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Beter Bed Holding groeit verder, behalve in Duitsland

03/11/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het derde kwartaal met 3,3% gegroeid. De beddenverkoper presteerde goed in alle markten, behalve in Duitsland waar het kampt met de gevolgen van een gifprobleem.

Algemeen directeur Leen Bakker stapt op

02/11/2017

Rob van den Noort vertrekt binnenkort als algemeen directeur bij Leen Bakker. Hij was nog maar sinds 2015 aan de slag in die functie, maar zegt dat zijn werk er opzit. Een opvolger is er momenteel nog niet.

Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

Back to top