Leuvense kookwinkel is beste winkelconcept ter wereld

Leuvense kookwinkel is beste winkelconcept ter wereld

Kookhuys Mafrans sleepte vorige week in Chicago de Global Innovator Award in de wacht voor het beste winkelconcept ter wereld. De Leuvense kookwinkel werd door de jury geroemd voor zijn innovatieve winkelconcept, waar klanten zelf keukenbenodigdheden zoals messen, blenders of espressoapparaten kunnen uittesten.

Alsof u in uw eigen keuken staat

De familie Mafrans lanceerde de gloednieuwe conceptstore in 2009, na bijna een eeuw ervaring in elektrische huishoudapparatuur. Klanten kunnen er aan verschillende themakookeilanden zelf uittesten welk mes het vlotst snijdt of welke grillpan de perfecte steak bakt. En ze kunnen zien én proeven welk espressoapparaat de beste schuimlaag aflevert. Ook de nieuwste culinaire trends komen aan bod: van moleculaire technieken als espuma’s tot trage garing in speciale AEG-ovens of teppanyaki.

 

“De organisatie van de winkel geeft klanten het gevoel dat ze in hun eigen keuken staan”, aldus de tienkoppige expertjury. “De producten worden zeer creatief en op een interactieve manier tentoongesteld, bijvoorbeeld in de Marokkaanse soek. Ook het creatieve gebruik van verlichting in de winkel draagt bij aan het design: oranje indirect licht in de koffiezone, led in de groene zone voor personal care en wasmachines, en speciale, hoge verlichting in de blauwe zone met elektrische huishoudapparaten.”

Het beste in de retailwereld

“De geselecteerden voor de GIA-award vertegenwoordigen het beste van het beste in de retailing van vandaag. Ze zijn een inspiratiebron voor andere retailers die willen vernieuwen in de markt”, aldus Phil Brandl, voorzitter van de International Housewares Association, dat de jaarlijkse Global Innovator Awards al sinds 1999 organiseert.


Zaakvoerder Vital Mafrans ziet in de award “een erkenning dat de mensen ons concept smaken. Met Kookhuys Mafrans willen we hobbykoks en liefhebbers van koken die échte shopervaring geven. We merkten al dat, dankzij onze nieuwe winkelinrichting en aangename winkelsfeer, mensen langer in de winkel bleven, en dat ze ons advies steeds apprecieerden.”

 


- Karin Bosteels

Kookhuys Mafrans sleepte vorige week in Chicago de Global Innovator Award in de wacht voor het beste winkelconcept ter wereld. De Leuvense kookwinkel werd door de jury geroemd voor zijn innovatieve winkelconcept, waar klanten zelf keukenbenodigdheden zoals messen, blenders of espressoapparaten kunnen uittesten.

Alsof u in uw eigen keuken staat

De familie Mafrans lanceerde de gloednieuwe conceptstore in 2009, na bijna een eeuw ervaring in elektrische huishoudapparatuur. Klanten kunnen er aan verschillende themakookeilanden zelf uittesten welk mes het vlotst snijdt of welke grillpan de perfecte steak bakt. En ze kunnen zien én proeven welk espressoapparaat de beste schuimlaag aflevert. Ook de nieuwste culinaire trends komen aan bod: van moleculaire technieken als espuma’s tot trage garing in speciale AEG-ovens of teppanyaki.

 

“De organisatie van de winkel geeft klanten het gevoel dat ze in hun eigen keuken staan”, aldus de tienkoppige expertjury. “De producten worden zeer creatief en op een interactieve manier tentoongesteld, bijvoorbeeld in de Marokkaanse soek. Ook het creatieve gebruik van verlichting in de winkel draagt bij aan het design: oranje indirect licht in de koffiezone, led in de groene zone voor personal care en wasmachines, en speciale, hoge verlichting in de blauwe zone met elektrische huishoudapparaten.”

Het beste in de retailwereld

“De geselecteerden voor de GIA-award vertegenwoordigen het beste van het beste in de retailing van vandaag. Ze zijn een inspiratiebron voor andere retailers die willen vernieuwen in de markt”, aldus Phil Brandl, voorzitter van de International Housewares Association, dat de jaarlijkse Global Innovator Awards al sinds 1999 organiseert.


Zaakvoerder Vital Mafrans ziet in de award “een erkenning dat de mensen ons concept smaken. Met Kookhuys Mafrans willen we hobbykoks en liefhebbers van koken die échte shopervaring geven. We merkten al dat, dankzij onze nieuwe winkelinrichting en aangename winkelsfeer, mensen langer in de winkel bleven, en dat ze ons advies steeds apprecieerden.”

 


- Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Bescheiden winst voor Mandemakers

04/01/2018

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

Ikea toch niet naar Noorderlaan in Antwerpen

20/12/2017

Ikea heeft besloten om toch geen nieuwe vestiging te bouwen op de Havana-site aan de Noorderlaan in Antwerpen. De Zweedse woonketen wijst daarvoor naar de opmars van e-commerce, waardoor de winkel niet rendabel zou zijn.

Ook Ikea krijgt Europese belastinginspectie over de vloer

18/12/2017

De Europese Commissie heeft een officieel onderzoek geopend naar de belastingconstructies van de Zweedse woonketen Ikea. Die heeft een hoofdzetel in Nederland, maar laat de winsten ook circuleren naar Liechtenstein en Luxemburg.

Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Back to top