Matcha daagt je uit om Ikea-genie te worden

Matcha daagt je uit om Ikea-genie te worden

Hoe zorg je ervoor dat mensen met veel plezier je producten bekijken op hun smartphone? Door er een spelletje van te maken! Ikea lanceerde met Matcha een game die je uitdaagt om een Ikea-genie te worden.

49 levels

'Gamificatie' is als idee niet erg nieuw meer: door de principes en de regels die we kennen uit spelletes toe te passen op iets helemaal anders, probeert men gebruikers te engageren. Je kan er mensen mee aan het bewegen krijgen en kinderen aanmoedigen om elke dag netjes hun tanden te poetsen. Vandaag gebruikt de Zweedse meubelgigant Ikea exact hetzelfde mechanisme om consumenten te laten kennismaken met hun uitgebreide aanbod aan producten.

 

Het doel van Matcha, de gratis app die Ikea lanceerde voor Android en iOS, is om een naam te verbinden aan een foto van een meubelstuk. Wie weet dat Stockholm een zetel is en Ivar een stoel, wie het opbergmeubel met Pax verbindt en correct aangeeft dat Sinnerlig een lamp is, wordt aangemoedigd met 'Cool', 'Correctomundo' of 'Bam!'. Heb je het fout, dan krijg je een 'Crikey', 'Frack' of 'Uh oh!'.

 

In totaal zijn er 49 levels die je kan doorlopen. Hoe meer levels je succesvol afrondt, hoe meer badges je virtueel krijgt opgespeld. Om het wat competitiever te maken, zie je voor elk level hoeveel mensen het al met succes hebben doorlopen.

 

Emoticons

Ikea vindt meer en meer de weg naar de smartphone van de consument. Eerder al lanceerde de keten een app met Ikea-emoticons. Lattjo is dan weer de app die de jonge consument spelenderwijs door de speelgoedcollectie loodst.

 

Uiteraard is ook de catalogus beschikbaar op je telefoon. Daarmee kan de consument een boodschappenlijstje opstellen en informatie over de beschikbaarheid nagaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

West-Vlaams Floralux opent nu ook in Limburg

14/11/2017

In het Limburgse Ham gaan twee familiebedrijven samenwerken om van het huidige tuincentrum een enorm nieuw winkelcomplex te maken. Het West-Vlaamse Floralux pompt twaalf miljoen euro in het project en creëert zo dertig nieuwe jobs.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Beter Bed Holding groeit verder, behalve in Duitsland

03/11/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het derde kwartaal met 3,3% gegroeid. De beddenverkoper presteerde goed in alle markten, behalve in Duitsland waar het kampt met de gevolgen van een gifprobleem.

Algemeen directeur Leen Bakker stapt op

02/11/2017

Rob van den Noort vertrekt binnenkort als algemeen directeur bij Leen Bakker. Hij was nog maar sinds 2015 aan de slag in die functie, maar zegt dat zijn werk er opzit. Een opvolger is er momenteel nog niet.

Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

Back to top