Matcha daagt je uit om Ikea-genie te worden | RetailDetail

Matcha daagt je uit om Ikea-genie te worden

Matcha daagt je uit om Ikea-genie te worden

Hoe zorg je ervoor dat mensen met veel plezier je producten bekijken op hun smartphone? Door er een spelletje van te maken! Ikea lanceerde met Matcha een game die je uitdaagt om een Ikea-genie te worden.

49 levels

'Gamificatie' is als idee niet erg nieuw meer: door de principes en de regels die we kennen uit spelletes toe te passen op iets helemaal anders, probeert men gebruikers te engageren. Je kan er mensen mee aan het bewegen krijgen en kinderen aanmoedigen om elke dag netjes hun tanden te poetsen. Vandaag gebruikt de Zweedse meubelgigant Ikea exact hetzelfde mechanisme om consumenten te laten kennismaken met hun uitgebreide aanbod aan producten.

 

Het doel van Matcha, de gratis app die Ikea lanceerde voor Android en iOS, is om een naam te verbinden aan een foto van een meubelstuk. Wie weet dat Stockholm een zetel is en Ivar een stoel, wie het opbergmeubel met Pax verbindt en correct aangeeft dat Sinnerlig een lamp is, wordt aangemoedigd met 'Cool', 'Correctomundo' of 'Bam!'. Heb je het fout, dan krijg je een 'Crikey', 'Frack' of 'Uh oh!'.

 

In totaal zijn er 49 levels die je kan doorlopen. Hoe meer levels je succesvol afrondt, hoe meer badges je virtueel krijgt opgespeld. Om het wat competitiever te maken, zie je voor elk level hoeveel mensen het al met succes hebben doorlopen.

 

Emoticons

Ikea vindt meer en meer de weg naar de smartphone van de consument. Eerder al lanceerde de keten een app met Ikea-emoticons. Lattjo is dan weer de app die de jonge consument spelenderwijs door de speelgoedcollectie loodst.

 

Uiteraard is ook de catalogus beschikbaar op je telefoon. Daarmee kan de consument een boodschappenlijstje opstellen en informatie over de beschikbaarheid nagaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.

Jysk opent vijf winkels op één dag

01/06/2018

De Scandinavische interieurketen Jysk heeft op 31 mei vijf verschillende winkels geopend in vijf verschillende landen. Hongarije, Oekraïne, Roemenië, Slovakije en Zweden kregen allemaal op dezelfde dag een nieuw woonwarenhuis.

Casa opent eerste Nederlandse winkel

01/06/2018

Nederland maakt kennis met een nieuwe interieurwinkelketen: Casa opent op vrijdag 1 juni de deuren in de Utrechtse binnenstad en introduceert ook zijn webshop. De lancering betekent het startschot van een grote ombouwoperatie.

Blokker België heeft een nieuwe directeur

31/05/2018

Rob Schuyt is per 1 mei in dienst getreden als algemeen directeur van Blokker in België. Hij neemt hiermee de functie over van Bernd Bosch, met wie het contract is beëindigd.