Matcha daagt je uit om Ikea-genie te worden

Matcha daagt je uit om Ikea-genie te worden

Hoe zorg je ervoor dat mensen met veel plezier je producten bekijken op hun smartphone? Door er een spelletje van te maken! Ikea lanceerde met Matcha een game die je uitdaagt om een Ikea-genie te worden.

49 levels

'Gamificatie' is als idee niet erg nieuw meer: door de principes en de regels die we kennen uit spelletes toe te passen op iets helemaal anders, probeert men gebruikers te engageren. Je kan er mensen mee aan het bewegen krijgen en kinderen aanmoedigen om elke dag netjes hun tanden te poetsen. Vandaag gebruikt de Zweedse meubelgigant Ikea exact hetzelfde mechanisme om consumenten te laten kennismaken met hun uitgebreide aanbod aan producten.

 

Het doel van Matcha, de gratis app die Ikea lanceerde voor Android en iOS, is om een naam te verbinden aan een foto van een meubelstuk. Wie weet dat Stockholm een zetel is en Ivar een stoel, wie het opbergmeubel met Pax verbindt en correct aangeeft dat Sinnerlig een lamp is, wordt aangemoedigd met 'Cool', 'Correctomundo' of 'Bam!'. Heb je het fout, dan krijg je een 'Crikey', 'Frack' of 'Uh oh!'.

 

In totaal zijn er 49 levels die je kan doorlopen. Hoe meer levels je succesvol afrondt, hoe meer badges je virtueel krijgt opgespeld. Om het wat competitiever te maken, zie je voor elk level hoeveel mensen het al met succes hebben doorlopen.

 

Emoticons

Ikea vindt meer en meer de weg naar de smartphone van de consument. Eerder al lanceerde de keten een app met Ikea-emoticons. Lattjo is dan weer de app die de jonge consument spelenderwijs door de speelgoedcollectie loodst.

 

Uiteraard is ook de catalogus beschikbaar op je telefoon. Daarmee kan de consument een boodschappenlijstje opstellen en informatie over de beschikbaarheid nagaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Casa keert terug naar Mortsel

22/01/2018

Winkelketen Casa opent eind deze maand een nieuwe vestiging in Mortsel, bij Antwerpen. Daar had ze eerder al een winkel, maar die verdween een tijdje geleden. Nu neemt de keten haar intrede in het oude pand van Blokker.

Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Bescheiden winst voor Mandemakers

04/01/2018

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

Ikea toch niet naar Noorderlaan in Antwerpen

20/12/2017

Ikea heeft besloten om toch geen nieuwe vestiging te bouwen op de Havana-site aan de Noorderlaan in Antwerpen. De Zweedse woonketen wijst daarvoor naar de opmars van e-commerce, waardoor de winkel niet rendabel zou zijn.

Ook Ikea krijgt Europese belastinginspectie over de vloer

18/12/2017

De Europese Commissie heeft een officieel onderzoek geopend naar de belastingconstructies van de Zweedse woonketen Ikea. Die heeft een hoofdzetel in Nederland, maar laat de winsten ook circuleren naar Liechtenstein en Luxemburg.

Back to top