Nieuwe topman van Ikea kiest voor trage(re) expansie

Nieuwe topman van Ikea kiest voor trage(re) expansie

Peter Agnefjäll, de nieuwe topman van de meubelketen Ikea, wil het bedrijf op een lager tempo en dus meer gecontroleerd laten groeien. De plannen van de vorige bedrijfsleider Mikael Ohlsson om het aantal winkelopeningen te verdubbelen tot 20 à 25 per jaar worden teruggeschroefd.

Bestaande winkels eerst

Agnefjäll, die begin september zijn nieuwe functie opnam, wil bij voorkeur investeren in de zowat 300 bestaande winkels. Op die manier hoopt hij de omzet van de keten met 10% per jaar te doen toenemen. Dat  zal het concern toelaten om zijn omzet te verdubbelen tot zowat 50 miljard euro in 2020, zei hij in een gesprek met de zakenkrant Financial Times.


De plannen van Agnefjäll sluiten daardoor aan bij de wensen van de 87-jarige Ikea-stichter Ingvar Kamprad. De expansieplannen van Ohlsson deden hem tegen alle gewoonten in recentelijk trouwens nog publiekelijk reageren. 


“Op een na heb ik alle raden van bestuur meegemaakt. We hadden een volledig akkoord over de 10% groei per jaar en de aanbeveling dat de helft van die groei moet komen uit de bestaande winkels en de andere helft uit de opening van bijkomende verkooppunten. Maar 20 of 25 per jaar? Neen, dat niet. Ik geloof dat het aantal nieuwe winkelopeningen lager zal liggen dan werd aangekondigd door het management. Tien tot twaalf wel”, aldus Kamprad.


Bang voor fouten uit het verleden

Kamprad en Agnefjäll willen een herhaling van de jaren ’70 en ’80 vermijden. Toen zorgde een te snelle expansie in Japan en de VS voor moeilijkheden. Daarom wordt nu ook het tempo van de nieuwe winkelopeningen in India en China verlaagd.


Volgens Agnefjäll sluit een tragere groei ook beter aan de cultuur en de visie van Ikea.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Auping Plaza trekt online beleving door in de fysieke winkel

05/09/2017

Met de opening van drie winkels dit jaar en een aantal nieuwe projecten volgend jaar gaat slaapspecialist Auping in tegen de stroom. Het nieuwe Auping Plaza winkelconcept is een verlengstuk van de klantreis die mensen reeds thuis, online aanvatten. 

Hogere omzet, maar minder winst voor Beter Bed

30/08/2017

De Beter Bed Holding is er in de eerste helft van 2017 in geslaagd om de omzet met 6,7% de hoogte in te jagen, maar toch daalde de nettowinst met meer dan 11% naar 7,5 miljoen euro.

Interieurbedrijf Flamant opent conceptwinkel in Brugge

18/08/2017

Interieurbedrijf Flamant heeft een conceptwinkel geopend in Brugge, de zesde eigen winkel al van de keten. Die nieuwe "Home & Gifts Store" bevindt zich op amper honderd meter van de Brugse Grote Markt.

Leen Bakker krijgt klachten rond misleidende stuntprijs

01/08/2017

De Nederlandse woonketen Leen Bakker heeft heel wat klachten gekregen rond een hoogslaper die het op de webshop voor een bijzonder lage prijs aanbood, maar die het nu weigert te leveren. Het spreekt van een technische fout.

Back to top