Nieuwe topman van Ikea kiest voor trage(re) expansie | RetailDetail

Nieuwe topman van Ikea kiest voor trage(re) expansie

Nieuwe topman van Ikea kiest voor trage(re) expansie

Peter Agnefjäll, de nieuwe topman van de meubelketen Ikea, wil het bedrijf op een lager tempo en dus meer gecontroleerd laten groeien. De plannen van de vorige bedrijfsleider Mikael Ohlsson om het aantal winkelopeningen te verdubbelen tot 20 à 25 per jaar worden teruggeschroefd.

Bestaande winkels eerst

Agnefjäll, die begin september zijn nieuwe functie opnam, wil bij voorkeur investeren in de zowat 300 bestaande winkels. Op die manier hoopt hij de omzet van de keten met 10% per jaar te doen toenemen. Dat  zal het concern toelaten om zijn omzet te verdubbelen tot zowat 50 miljard euro in 2020, zei hij in een gesprek met de zakenkrant Financial Times.


De plannen van Agnefjäll sluiten daardoor aan bij de wensen van de 87-jarige Ikea-stichter Ingvar Kamprad. De expansieplannen van Ohlsson deden hem tegen alle gewoonten in recentelijk trouwens nog publiekelijk reageren. 


“Op een na heb ik alle raden van bestuur meegemaakt. We hadden een volledig akkoord over de 10% groei per jaar en de aanbeveling dat de helft van die groei moet komen uit de bestaande winkels en de andere helft uit de opening van bijkomende verkooppunten. Maar 20 of 25 per jaar? Neen, dat niet. Ik geloof dat het aantal nieuwe winkelopeningen lager zal liggen dan werd aangekondigd door het management. Tien tot twaalf wel”, aldus Kamprad.


Bang voor fouten uit het verleden

Kamprad en Agnefjäll willen een herhaling van de jaren ’70 en ’80 vermijden. Toen zorgde een te snelle expansie in Japan en de VS voor moeilijkheden. Daarom wordt nu ook het tempo van de nieuwe winkelopeningen in India en China verlaagd.


Volgens Agnefjäll sluit een tragere groei ook beter aan de cultuur en de visie van Ikea.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.