Nieuwe topman van Ikea kiest voor trage(re) expansie

Nieuwe topman van Ikea kiest voor trage(re) expansie

Peter Agnefjäll, de nieuwe topman van de meubelketen Ikea, wil het bedrijf op een lager tempo en dus meer gecontroleerd laten groeien. De plannen van de vorige bedrijfsleider Mikael Ohlsson om het aantal winkelopeningen te verdubbelen tot 20 à 25 per jaar worden teruggeschroefd.

Bestaande winkels eerst

Agnefjäll, die begin september zijn nieuwe functie opnam, wil bij voorkeur investeren in de zowat 300 bestaande winkels. Op die manier hoopt hij de omzet van de keten met 10% per jaar te doen toenemen. Dat  zal het concern toelaten om zijn omzet te verdubbelen tot zowat 50 miljard euro in 2020, zei hij in een gesprek met de zakenkrant Financial Times.


De plannen van Agnefjäll sluiten daardoor aan bij de wensen van de 87-jarige Ikea-stichter Ingvar Kamprad. De expansieplannen van Ohlsson deden hem tegen alle gewoonten in recentelijk trouwens nog publiekelijk reageren. 


“Op een na heb ik alle raden van bestuur meegemaakt. We hadden een volledig akkoord over de 10% groei per jaar en de aanbeveling dat de helft van die groei moet komen uit de bestaande winkels en de andere helft uit de opening van bijkomende verkooppunten. Maar 20 of 25 per jaar? Neen, dat niet. Ik geloof dat het aantal nieuwe winkelopeningen lager zal liggen dan werd aangekondigd door het management. Tien tot twaalf wel”, aldus Kamprad.


Bang voor fouten uit het verleden

Kamprad en Agnefjäll willen een herhaling van de jaren ’70 en ’80 vermijden. Toen zorgde een te snelle expansie in Japan en de VS voor moeilijkheden. Daarom wordt nu ook het tempo van de nieuwe winkelopeningen in India en China verlaagd.


Volgens Agnefjäll sluit een tragere groei ook beter aan de cultuur en de visie van Ikea.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

West-Vlaams Floralux opent nu ook in Limburg

14/11/2017

In het Limburgse Ham gaan twee familiebedrijven samenwerken om van het huidige tuincentrum een enorm nieuw winkelcomplex te maken. Het West-Vlaamse Floralux pompt twaalf miljoen euro in het project en creëert zo dertig nieuwe jobs.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Beter Bed Holding groeit verder, behalve in Duitsland

03/11/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het derde kwartaal met 3,3% gegroeid. De beddenverkoper presteerde goed in alle markten, behalve in Duitsland waar het kampt met de gevolgen van een gifprobleem.

Algemeen directeur Leen Bakker stapt op

02/11/2017

Rob van den Noort vertrekt binnenkort als algemeen directeur bij Leen Bakker. Hij was nog maar sinds 2015 aan de slag in die functie, maar zegt dat zijn werk er opzit. Een opvolger is er momenteel nog niet.

Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

Back to top