Omzetstijging maar winstdaling voor Beter Bed

Omzetstijging maar winstdaling voor Beter Bed
Beterbed.nl

De Beter Bed Holding heeft zijn omzet in 2016 met 6,5% de hoogte weten in te stuwen, maar het zag ook zijn nettowinst met meer dan 15% dalen. Die winstdaling wijt het bedrijf aan hogere kosten.

Omzetdaling in Duitsland

De totale omzet van Beter Bed steeg in 2016 naar 410,5 miljoen euro, maar de EBITDA daalde met 8,7% naar 37,5 miljoen euro en de nettowinst kwam met 19 miljoen euro zelfs 15,7% lager uit dan een jaar eerder. “Beter Bed Holding heeft een jaar achter zich, waarin de prestaties in de diverse landen sterk van elkaar verschilden. Uiteindelijk heeft de groep als geheel een hogere omzet gerealiseerd met licht stijgende marges, echter tegen hogere kosten", aldus Ton Anbeek, directievoorzitter bij Beter Bed Holding.

 

Hogere kosten voor IT, e-commerce, expansie en een optimalere bezetting op de winkelvloer zijn "in lijn met de strategie", zegt de directievoorzitter nog. Bovendien hebben "met uitzondering van Duitsland alle landen binnen de groep de in de strategie vastgelegde doelen weten te behalen”. De mindere prestaties in Duitsland hebben te maken met de vertraagde invoering van nieuw platform voor de webshop en de opkomst van andere online spelers die heel wat marktaandeel weten in te palmen. “Inmiddels zijn intern maatregelen getroffen om de negatieve omzettrend te keren”, aldus Anbeek.

 

Grootste groei in België

De grootste vooruitgang maakte Beter Bed in België: daar steeg de omzet met 30,9%. Ook in Oostenrijk (+14,8%), Nederland (+19,8%) en Spanje (+22%) was er sprake van een mooie groei. In Zwitserland was de omzetgroei met 3,3% een stuk kleiner, terwijl er in Duitsland een terugval was van 4%. Beter Bed haalt ondertussen 66,4% van zijn omzet buiten Nederland. In Zwitserland, Spanje en België was de omzetgroei vooral te danken aan expansie, terwijl in Nederland en Oostenrijk voornamelijk de vergelijkbare omzet het totale resultaat de hoogte in stuwde.

 

Ondanks de hogere omzetten werd er wel minder winst gemaakt, voornamelijk vanwege de stijging van de kosten met 10,2% naar 211,2 miljoen euro. De stijging is het gevolg van de expansie van het bedrijf in de tweede helft van 2016, wat voornamelijk extra personeelskosten met zich meebracht. In 2016 sloot Beter Bed 63 winkels, maar werden er ook 108 nieuwe vestigingen geopend. Eind 2016 bestond de groep in totaal uit 1.206 winkels.

 

Prognoses

Beter Bed Holding is voorzichtig met de prognoses voor 2017, die vooral bepaald worden door het herstel van de markt in Duitsland. “Met de definitieve oplevering van het nieuwe webshopplatform in het eerste kwartaal van 2017 en een aangescherpte promotie- en reclamestrategie verwachten we daar in de loop van de eerste helft van 2017 een verbetering te gaan zien”, staat te lezen in het persbericht.

 

Daarnaast wordt er ook nog steeds gedacht aan het leasen van bedden. Onlangs maakte beddenverkoper Auping nog bekend dat het dit jaar van plan is om bedden te gaan leasen en ook bij Beter Bed zien ze die service nog als een interessante optie, maar dan wel pas vanaf 2018. Net als Auping wil Beter Bed niet enkel aan particulieren, maar ook aan bedrijven bedden leasen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top