Omzetstijging maar winstdaling voor Beter Bed

Omzetstijging maar winstdaling voor Beter Bed
Beterbed.nl

De Beter Bed Holding heeft zijn omzet in 2016 met 6,5% de hoogte weten in te stuwen, maar het zag ook zijn nettowinst met meer dan 15% dalen. Die winstdaling wijt het bedrijf aan hogere kosten.

Omzetdaling in Duitsland

De totale omzet van Beter Bed steeg in 2016 naar 410,5 miljoen euro, maar de EBITDA daalde met 8,7% naar 37,5 miljoen euro en de nettowinst kwam met 19 miljoen euro zelfs 15,7% lager uit dan een jaar eerder. “Beter Bed Holding heeft een jaar achter zich, waarin de prestaties in de diverse landen sterk van elkaar verschilden. Uiteindelijk heeft de groep als geheel een hogere omzet gerealiseerd met licht stijgende marges, echter tegen hogere kosten", aldus Ton Anbeek, directievoorzitter bij Beter Bed Holding.

 

Hogere kosten voor IT, e-commerce, expansie en een optimalere bezetting op de winkelvloer zijn "in lijn met de strategie", zegt de directievoorzitter nog. Bovendien hebben "met uitzondering van Duitsland alle landen binnen de groep de in de strategie vastgelegde doelen weten te behalen”. De mindere prestaties in Duitsland hebben te maken met de vertraagde invoering van nieuw platform voor de webshop en de opkomst van andere online spelers die heel wat marktaandeel weten in te palmen. “Inmiddels zijn intern maatregelen getroffen om de negatieve omzettrend te keren”, aldus Anbeek.

 

Grootste groei in België

De grootste vooruitgang maakte Beter Bed in België: daar steeg de omzet met 30,9%. Ook in Oostenrijk (+14,8%), Nederland (+19,8%) en Spanje (+22%) was er sprake van een mooie groei. In Zwitserland was de omzetgroei met 3,3% een stuk kleiner, terwijl er in Duitsland een terugval was van 4%. Beter Bed haalt ondertussen 66,4% van zijn omzet buiten Nederland. In Zwitserland, Spanje en België was de omzetgroei vooral te danken aan expansie, terwijl in Nederland en Oostenrijk voornamelijk de vergelijkbare omzet het totale resultaat de hoogte in stuwde.

 

Ondanks de hogere omzetten werd er wel minder winst gemaakt, voornamelijk vanwege de stijging van de kosten met 10,2% naar 211,2 miljoen euro. De stijging is het gevolg van de expansie van het bedrijf in de tweede helft van 2016, wat voornamelijk extra personeelskosten met zich meebracht. In 2016 sloot Beter Bed 63 winkels, maar werden er ook 108 nieuwe vestigingen geopend. Eind 2016 bestond de groep in totaal uit 1.206 winkels.

 

Prognoses

Beter Bed Holding is voorzichtig met de prognoses voor 2017, die vooral bepaald worden door het herstel van de markt in Duitsland. “Met de definitieve oplevering van het nieuwe webshopplatform in het eerste kwartaal van 2017 en een aangescherpte promotie- en reclamestrategie verwachten we daar in de loop van de eerste helft van 2017 een verbetering te gaan zien”, staat te lezen in het persbericht.

 

Daarnaast wordt er ook nog steeds gedacht aan het leasen van bedden. Onlangs maakte beddenverkoper Auping nog bekend dat het dit jaar van plan is om bedden te gaan leasen en ook bij Beter Bed zien ze die service nog als een interessante optie, maar dan wel pas vanaf 2018. Net als Auping wil Beter Bed niet enkel aan particulieren, maar ook aan bedrijven bedden leasen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Sterke groei voor Nike in Azië

22/03/2017

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft het Amerikaanse sportmerk Nike een sterke groei gehaald in Azië. Over de hele lijn was er sprake van een groei van 5%, al voldeed het bedrijf niet helemaal aan de verwachtingen van analisten.

Stabiele resultaten voor Italiaanse groep achter Diesel

21/03/2017

De Italiaanse modegroep OTB, moederbedrijf van merken als Diesel, Viktor&Rolf en Maison Margiela, heeft in 2016 gelijkaardige resultaten neergezet als in 2015. Vlaggenschip Diesel deed het minder goed, maar de premiummerken compenseerden.

Britse cosmeticabedrijf Lush kijkt over landsgrenzen

15/03/2017

Het Britse cosmeticabedrijf Lush bekijkt de mogelijkheden om buiten het Verenigd Koninkrijk verder te groeien, door de toenemende ongerustheid over de gevolgen van de brexit. Zo vreest het hogere importtaksen en moeilijkere opvulling van vacatures.

Omzet Takeaway.com stijgt met de helft

15/03/2017

Maaltijdbezorger Takeaway.com zag zijn omzet en het aantal bestellingen in 2016 met bijna de helft groeien ten opzichte van een jaar eerder. In zijn belangrijkste markten heeft het bedrijf ondertussen een marktaandeel van 62%.

Fikse winststijging voor Inditex

15/03/2017

Het Spaanse modebedrijf Inditex, moederbedrijf van onder andere Zara, heeft in het voorbije boekjaar zijn nettowinst en zijn omzet met maar liefst 10% de hoogte in gestuwd.

Lego voor het eerst grootste speelgoedmaker ter wereld

10/03/2017

De Deense Lego Group heeft weer een jaar vol groei achter de rug en mag zich daardoor voor het eerst in zijn geschiedenis de grootste speelgoedmaker ter wereld noemen. Voorheen hoorde die titel toe aan Mattel.

Back to top