Parking voorbehouden voor Facebook-fans

Parking voorbehouden voor Facebook-fans

Koortsachtig zijn retailers op zoek naar manieren om hun online marketing met de offline winkelbeleving te integreren. Meubelketen Heylen heeft een manier gevonden die op zijn minst opmerkelijk te noemen is. De retailer heeft op de parking van zijn winkels voorbehouden zones gemaakt voor fans van het enseigne op Facebook.

 


Ludieke in-store actie

Op drie vestigingen van Heylen (Peer, Kortenberg en Lokeren) zijn telkens een aantal parkeerplaatsen in het blauw geschilderd en voorzien van het Facebooklogo. “Het is de eerste Facebook Fan-parking van Europa. Geen enkel ander Belgisch bedrijf trekt social media zelfs werkelijk door tot in de winkels,” weet oprichter Denis Heylen.


Heylen maakt al langer sterk gebruik van sociale media. Zo zet de keten Facebook en Twitter in om over acties te communiceren, naar blogartikels te verwijzen en zelfs cadeaubonnen of andere voordelen te bieden aan klanten. “Bovendien zijn we van plan om in de toonzaal een ‘Like’-bord te plaatsen bij het meubel dat door de meeste Facebookfans geliked is”, zegt online marketing verantwoordelijke Christiane Peschen. “Dankzij zulke acties zien we het aantal fans dagelijks groeien.”

69 procent op Facebook

Heylen krijgt daarbij de hulp van online marketingbureau Quero Media, die voor de woonketen een onderzoek uitvoerde naar het Facebookgebruik van Belgische retailers. Zo bleek dat 69 procent van de Belgische retailers een Facebookpagina heeft (31 van de 45), goed voor gemiddeld 3 878 fans. De enseignes communiceren echter zo’n 7 keer per maand met (potentiële) fans en krijgen daarvoor gemiddeld 8 likes per post.


Qua sociale mediamarketing kan de ludieke parkingactie van Heylen initiatief in ieder geval tellen. Het intitiatief heeft een zeer hoge visibiliteit en ook de ‘incentive’ voor klanten is wel heel duidelijk. Nu nog afwachten of Vlaanderen massaal fan van de woonketen wordt om zich het recht op een geprivilegieerd parkeerplekje toe te eigenen.


 

{youtubejw}kw2EKtdsaKU{/youtubejw}


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Casa keert terug naar Mortsel

22/01/2018

Winkelketen Casa opent eind deze maand een nieuwe vestiging in Mortsel, bij Antwerpen. Daar had het eerder al een winkel, maar die verdween een tijdje geleden. Nu keert het terug in het oude pand van Blokker.

Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Bescheiden winst voor Mandemakers

04/01/2018

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

Ikea toch niet naar Noorderlaan in Antwerpen

20/12/2017

Ikea heeft besloten om toch geen nieuwe vestiging te bouwen op de Havana-site aan de Noorderlaan in Antwerpen. De Zweedse woonketen wijst daarvoor naar de opmars van e-commerce, waardoor de winkel niet rendabel zou zijn.

Ook Ikea krijgt Europese belastinginspectie over de vloer

18/12/2017

De Europese Commissie heeft een officieel onderzoek geopend naar de belastingconstructies van de Zweedse woonketen Ikea. Die heeft een hoofdzetel in Nederland, maar laat de winsten ook circuleren naar Liechtenstein en Luxemburg.

Back to top