Parking voorbehouden voor Facebook-fans | RetailDetail

Parking voorbehouden voor Facebook-fans

Parking voorbehouden voor Facebook-fans

Koortsachtig zijn retailers op zoek naar manieren om hun online marketing met de offline winkelbeleving te integreren. Meubelketen Heylen heeft een manier gevonden die op zijn minst opmerkelijk te noemen is. De retailer heeft op de parking van zijn winkels voorbehouden zones gemaakt voor fans van het enseigne op Facebook.

 


Ludieke in-store actie

Op drie vestigingen van Heylen (Peer, Kortenberg en Lokeren) zijn telkens een aantal parkeerplaatsen in het blauw geschilderd en voorzien van het Facebooklogo. “Het is de eerste Facebook Fan-parking van Europa. Geen enkel ander Belgisch bedrijf trekt social media zelfs werkelijk door tot in de winkels,” weet oprichter Denis Heylen.


Heylen maakt al langer sterk gebruik van sociale media. Zo zet de keten Facebook en Twitter in om over acties te communiceren, naar blogartikels te verwijzen en zelfs cadeaubonnen of andere voordelen te bieden aan klanten. “Bovendien zijn we van plan om in de toonzaal een ‘Like’-bord te plaatsen bij het meubel dat door de meeste Facebookfans geliked is”, zegt online marketing verantwoordelijke Christiane Peschen. “Dankzij zulke acties zien we het aantal fans dagelijks groeien.”

69 procent op Facebook

Heylen krijgt daarbij de hulp van online marketingbureau Quero Media, die voor de woonketen een onderzoek uitvoerde naar het Facebookgebruik van Belgische retailers. Zo bleek dat 69 procent van de Belgische retailers een Facebookpagina heeft (31 van de 45), goed voor gemiddeld 3 878 fans. De enseignes communiceren echter zo’n 7 keer per maand met (potentiële) fans en krijgen daarvoor gemiddeld 8 likes per post.


Qua sociale mediamarketing kan de ludieke parkingactie van Heylen initiatief in ieder geval tellen. Het intitiatief heeft een zeer hoge visibiliteit en ook de ‘incentive’ voor klanten is wel heel duidelijk. Nu nog afwachten of Vlaanderen massaal fan van de woonketen wordt om zich het recht op een geprivilegieerd parkeerplekje toe te eigenen.


 

{youtubejw}kw2EKtdsaKU{/youtubejw}


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.