Ruim 40% houtproducten in de winkels duurzaam | RetailDetail

Ruim 40% houtproducten in de winkels duurzaam

Ruim 40% houtproducten in de winkels duurzaam

In 2012 waren 40,5% van de primaire houtproducten afkomstig uit duurzaam beheerde bossen, zegt handelsfederatie Comeos. Dat is een kwart meer dan in 2008: "Het mooiste bewijs dat een vrijwillig engagement werkt".

Streefdoel liefst 4 jaar vroeger bereikt

In 2008 had nauwelijks 15% van het hout dat verwerkt wordt tot meubels, terrassen of tuinstoelen een certificaat voor duurzaam bosbeheer. In 2011 sloot handelsfederatie Comeos een deal met de beroepsfederaties van de houtsectoren en de overheid (het directoraat-generaal Leefmilieu van de FOD Volksgezondheid) om het aandeel van houtproducten afkomstig uit duurzaam beheerde bossen drastisch te verhogen.

 

Doel was om tegen 2018 dit aandeel te verhogen tot 35%, maar volgens het nieuwe rapport van Stichting Probos uit Wageningen, in opdracht van de federale overheid, blijkt dat deze doelstelling in 2012 al ruimschoots gehaald werd: 40,5% van de houtproducten in de winkel is intussen afkomstig uit duurzaam beheerde bossen.

 

"Een resultaat om trots op te zijn: de vooropgestelde doelstelling werd liefst vier jaar eerder bereikt", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "Dit toont opnieuw dat vrijwillige engagementen van de sector werken. Als de overheid ons eenzijdig regels oplegt, vormen deze een last. Als zij echter de dialoog aangaat en samen met de sector naar een pragmatische oplossing zoekt, levert dit meteen resultaat op", aldus nog Dominique Michel.

 

Dubbel zoveel PEFC als FSC

In België was eind 2012 zo'n 20.300 hectare bos FSC gecertificeerd en 289.050 hectare bos PEFC gecertificeerd. Van alle Belgische bossen, goed voor 693.000 hectare, is met andere woorden iets meer dan 44,6% gecertificeerd. Op de totale Belgische markt hebben FSC en PEFC respectievelijk een marktaandeel van 14,3% en 26,2%.

 

Met ruim 40% gecertificeerd hout mag de afgesproken doelstelling wel ruimschoots bereikt zijn, toch zit ons land daarmee nog een eind onder de cijfers van buurlanden als Nederland en het Verenigd Koninkrijk, waar de gecertificeerde markt respectievelijk 65% en 80% uitmaakt. En dat beseffen ze bij Comeos ook: "Natuurlijk betekent dit niet dat het hier stopt: we zullen ons als sector blijven inzetten voor duurzame houtproducten", besluit Dominique Michel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.