Sleepy neemt afscheid van franchisewinkels | RetailDetail

Sleepy neemt afscheid van franchisewinkels

Sleepy neemt afscheid van franchisewinkels

Sleepy organiseert zijn verkoop van slaapcomfort voortaan via eigen winkels en webhandel. De samenwerking met een netwerk van franchisezaken werd stopgezet.

Zeventien winkels verdwijnen uit netwerk

Sleepy telde eind 2015 19 winkels in Vlaanderen. Slechts twee daarvan werden toen in eigen beheer uitgebaat. De eerste werd in september 2013 geopend in Mechelen, de tweede volgde in september 2015 in Leuven. De andere 17 verkooppunten waren in handen van zelfstandige franchisenemers.

 

Daar komt nu echter verandering in. De stap naar een nieuw concept was te groot om dit met zelfstandige uitbaters te realiseren, motiveert topman Johan Baetens. Topman Baetens wil met Sleepy immers volop inspelen op de veranderingen in de retailwereld en de doorbraak van het omnichannel-gegeven.

 

Daarbij is het belangrijk om een symbiose te creëren tussen web- en winkelervaring, en dat kan volgens Baetens slechts via een meer centraal gestuurde organisatie. Zo moeten alle producten die op het web worden aangeprezen ook aanwezig zijn in de winkels. Bovendien moet er voor de consument ook transparantie zijn inzake prijzen en leveringstermijnen op het net en in de winkels.

 

De gevraagde veranderingen liggen moeilijk met een netwerk aan zelfstandige franchisenemers. Zij zouden te sterk moeten inleveren op hun autonomie. Bij Sleepy heerste trouwens een cultuur van soft-franchising.

 

Resolute keuze voor omnichannel

Sleepy testte het nieuwe omnichannel-winkelconcept sinds september uit in Leuven. Daarbij wordt een brug gecreëerd tussen de winkel, de website en de webshop, die nog in het voorjaar van 2016 nog gelanceerd wordt. Vanaf februari zal de nieuwe aanpak ook gelden voor de winkel in Mechelen. En later zal hij ook worden doorgetrokken naar de bijkomende winkels die nog in eigen beheer worden geopend.

 

De bedoeling is dat de consument zijn aankoop volledig op de website kan voorbereiden. Vertrekkend van zijn favoriete slaapstijl (Europees, Scandinavisch, Oriëntaals of Amerikaans) kan hij er vrij kiezen en zelf zijn bed samenstellen, daarbij rekening houdend met de afstemming op het lichaam, het gewenste slaapgevoel en het design. Voor de afronding van zijn aankoop kan hij dan terecht in de webshop of in de fysieke winkel. Er kan ook online een afspraak in de winkel worden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.