Sleepy neemt afscheid van franchisewinkels

Sleepy neemt afscheid van franchisewinkels

Sleepy organiseert zijn verkoop van slaapcomfort voortaan via eigen winkels en webhandel. De samenwerking met een netwerk van franchisezaken werd stopgezet.

Zeventien winkels verdwijnen uit netwerk

Sleepy telde eind 2015 19 winkels in Vlaanderen. Slechts twee daarvan werden toen in eigen beheer uitgebaat. De eerste werd in september 2013 geopend in Mechelen, de tweede volgde in september 2015 in Leuven. De andere 17 verkooppunten waren in handen van zelfstandige franchisenemers.

 

Daar komt nu echter verandering in. De stap naar een nieuw concept was te groot om dit met zelfstandige uitbaters te realiseren, motiveert topman Johan Baetens. Topman Baetens wil met Sleepy immers volop inspelen op de veranderingen in de retailwereld en de doorbraak van het omnichannel-gegeven.

 

Daarbij is het belangrijk om een symbiose te creëren tussen web- en winkelervaring, en dat kan volgens Baetens slechts via een meer centraal gestuurde organisatie. Zo moeten alle producten die op het web worden aangeprezen ook aanwezig zijn in de winkels. Bovendien moet er voor de consument ook transparantie zijn inzake prijzen en leveringstermijnen op het net en in de winkels.

 

De gevraagde veranderingen liggen moeilijk met een netwerk aan zelfstandige franchisenemers. Zij zouden te sterk moeten inleveren op hun autonomie. Bij Sleepy heerste trouwens een cultuur van soft-franchising.

 

Resolute keuze voor omnichannel

Sleepy testte het nieuwe omnichannel-winkelconcept sinds september uit in Leuven. Daarbij wordt een brug gecreëerd tussen de winkel, de website en de webshop, die nog in het voorjaar van 2016 nog gelanceerd wordt. Vanaf februari zal de nieuwe aanpak ook gelden voor de winkel in Mechelen. En later zal hij ook worden doorgetrokken naar de bijkomende winkels die nog in eigen beheer worden geopend.

 

De bedoeling is dat de consument zijn aankoop volledig op de website kan voorbereiden. Vertrekkend van zijn favoriete slaapstijl (Europees, Scandinavisch, Oriëntaals of Amerikaans) kan hij er vrij kiezen en zelf zijn bed samenstellen, daarbij rekening houdend met de afstemming op het lichaam, het gewenste slaapgevoel en het design. Voor de afronding van zijn aankoop kan hij dan terecht in de webshop of in de fysieke winkel. Er kan ook online een afspraak in de winkel worden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Bescheiden winst voor Mandemakers

04/01/2018

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

Ikea toch niet naar Noorderlaan in Antwerpen

20/12/2017

Ikea heeft besloten om toch geen nieuwe vestiging te bouwen op de Havana-site aan de Noorderlaan in Antwerpen. De Zweedse woonketen wijst daarvoor naar de opmars van e-commerce, waardoor de winkel niet rendabel zou zijn.

Ook Ikea krijgt Europese belastinginspectie over de vloer

18/12/2017

De Europese Commissie heeft een officieel onderzoek geopend naar de belastingconstructies van de Zweedse woonketen Ikea. Die heeft een hoofdzetel in Nederland, maar laat de winsten ook circuleren naar Liechtenstein en Luxemburg.

Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Back to top