Sta op Stoel: steuntje in de rug voor vergrijzende bevolking | RetailDetail

Sta op Stoel: steuntje in de rug voor vergrijzende bevolking

Sta op Stoel: steuntje in de rug voor vergrijzende bevolking

Het is genoegzaam bekend dat de leeftijdspiramide aan het omdraaien is, maar toch hebben veel retailers weinig oog voor de zilveren generatie. Monique Van Osselaer, op haar 55 een beginnend ondernemer, is in meerdere opzichten een uitzonderlijk verhaal.

Monique, hoe ben je bij het idee voor 'Sta op stoelen' gekomen? Zijn er geen leukere producten om te verkopen?

Misschien wel, maar ik ben overtuigd geraakt uit eigen ervaring. Mijn vader had moeite om in en uit zijn stoel te geraken. Hij plofte als het ware in zijn stoel en door verzwakte spieren geraakte hij niet meer alleen uit zijn geliefkoosde relax.

 

Stoel ligmodusBovendien had hij vaak last van vochtophopingen in zijn benen, dus moesten we ook op zoek naar een stoel die in de ‘ligpositie’ ervoor zorgt dat je voeten hoger liggen dan je hart. En dan was er nog het prijskaartje: ook dat was een stevige belemmering, want de weinige stoelen die we vonden en die aan onze vereisten voldeden, waren peperduur...

 

Vanaf dan startte de zoektocht in onze familie om een stoel te kopen voor vader, die betaalbaar was en toch alle specificaties had - uiteraard zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Zo belandden we al snel in het buitenland, waar befaamde merken zoals Fitform of Doge geproduceerd worden. Hun prijs was echter vrij behoorlijk...

 

Wat hebben ze daar, wat wij in België niet hebben?

Betaalbare, bijna nieuwe stoelen met 3 onafhankelijk te bedienen motoren! Dat laatste mag misschien een detail lijken, maar het is wel belangrijk: met 3 motoren kan je recht zitten met je voeten omhoog, in tegenstelling tot zetels met maar één motor.

 

Een heel belangrijke functie is ook de ‘kantelfunctie’: de zitting en de rug kantelen tegelijk zodat je steeds in de juiste zithoek blijft zitten. (met een éénmotorige stoel gaat de rug achteruit en zak je als het ware onderuit).

 

Je hebt het telkens over “bijna nieuwe stoelen”? Wat bedoel je daar juist mee?

Stoel rechtopWij selecteren enkel stoelen die maximum twee jaar gebruikt zijn. Het mechanisme van de Fitform-stoel gaat echter 20 jaar mee. We overtrekken de stoelen opnieuw met leder (met vochtafstotende bewerking) of stevige stof en zo wordt hij (bijna) nieuw!

 

Dat scheelt in de prijs: onze “bijna nieuwe stoelen” zijn meer dan de helft goedkoper dan een nieuwe stoel. Toch voel en zie het verschil niet met een dure nieuwe...

Is de prijs het enige verschil ?

Ik hoop ook verschil te maken in toegevoegde waarde. Elke Sta-op-stoel kom ik - of iemand van mijn familie - zelf personaliseren. Een Sta op stoel kan immers volledig op maat afgesteld worden qua zitdiepte, zithoogte en armleggerhoogte. Daarom werk ik ook enkel op afspraak, zodat ik mijn klanten persoonlijk deskundig advies kan geven.

 

Waarom begin je eigenlijk in 's hemelsnaam nog op je 55 jaar? Hoe weersta je de lokroep van het brugpensioen?

Ik voel me nog veel te jong om uit te bollen! Als ik de gelukkige ogen van mijn klanten zie, eens ze in de stoel zitten, ga ik elke dag er opnieuw met volle goesting tegenaan! Ze zijn immers niet de meest mobiele doelgroep, en nu moeten ze de grens niet meer over voor een betaalbare Sta-op-stoel.

 

Dit is ook een fantastisch leuke doelgroep: ze zijn zó blij als je ze een bezoekje brengt! Ga maar eens kijken in een zorgbedrijf, de hall zit vol met mensen die hopen op een bezoeker...

 

Sta op stoelshop is bereikbaar via e-mail (monique@staopstoelshop.be) en per telefoon : +32 (0)3 5002144 (maandag, woensdag en zaterdag 9u-21u; dinsdag, donderdag en vrijdag 15-21u). De website is te bereiken via www.staopstoelshop.be.

 

{youtube}Mwj8J-WD5-w|600|450{/youtube}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.