Transportvakbonden menen dat Ikea buitenlandse truckchauffeurs 'uitbuit' | RetailDetail

Transportvakbonden menen dat Ikea buitenlandse truckchauffeurs 'uitbuit'

Transportvakbonden menen dat Ikea buitenlandse truckchauffeurs 'uitbuit'

De vakbonden van de transportsector vinden het niet kunnen dat Ikea lokale transporten in België en Nederland worden uitbesteed aan buitenlandse truckers die amper een kwart van 'lokale' chauffeurs verdienen. "Wettelijk valt er weinig tegen te beginnen, maar ethisch is het allerminst", menen ze.

"Sociale dumping en concurrentievervalsing"

Eerder dit jaar schreef IKEA een tender uit voor een nieuw transportcontract voor trajecten vanuit zijn distributiecentra in Genk en Oosterhout naar zijn woonwinkels in België en Nederland. Eén van de transportbedrijven die het contract binnenhaalde, werkt volgens de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) en zijn Nederlandse tegenhanger (FNV Bondgenoten) met 10 Belgen, naast 20 Slovaken en 70 Bulgaren.

 

"Deze chauffeurs verdienen amper 2,5 euro bruto per uur, een kwart van een Belgische of Nederlandse vrachtwagenchauffeur", beweren de vakbonden nu. De bonden spreken dan ook van sociale dumping en oneerlijke concurrentie.

 

Wettelijk valt hier weinig tegen te beginnen, klinkt het, al was het maar omdat onze "inspectiediensten niet bevoegd zijn in het buitenland". Daarom zetten de vakbonden nu de opdrachtgevers publiekelijk te kijk. "Te beginnen bij Ikea", want er staan nog andere multinationals op het lijstje van BTB en FNV Bondgenoten. Beide bonden zijn alvast gestart met een online campagne om Ikea tot actie aan te zetten.

 

"Gedragscode Ikea geldt ook voor transporteurs"

In een reactie laat Ikea weten geen specifieke regels te hebben rond de nationaliteit van de chauffeurs in dienst bij de transporteurs die voor haar werken. "Maar wij verwachten van onze transportleveranciers dat ze voldoen aan alle voorschriften die gerelateerd zijn aan werkgelegenheid, lonen en arbeidsomstandigheden, en de relevante wetgevingen. (...) Dat is de reden waarom de gedragscode die we opleggen aan onze leveranciers ook geldt voor de transportsector", luidt het.

 

Ikea heeft naar eigen zeggen een onderzoek gevoerd bij zijn transportleveranciers in België en Nederland en geen aanwijzingen gevonden dat zij de wetgeving of de regels breken. De keten vraagt de bonden wel om "indien zij concrete voorbeelden hebben van waar we zouden gefaald hebben, deze voor te leggen". Ikea belooft die gevallen dan "onmiddellijk nader te zullen onderzoeken".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.