Transportvakbonden menen dat Ikea buitenlandse truckchauffeurs 'uitbuit'

Transportvakbonden menen dat Ikea buitenlandse truckchauffeurs 'uitbuit'

De vakbonden van de transportsector vinden het niet kunnen dat Ikea lokale transporten in België en Nederland worden uitbesteed aan buitenlandse truckers die amper een kwart van 'lokale' chauffeurs verdienen. "Wettelijk valt er weinig tegen te beginnen, maar ethisch is het allerminst", menen ze.

"Sociale dumping en concurrentievervalsing"

Eerder dit jaar schreef IKEA een tender uit voor een nieuw transportcontract voor trajecten vanuit zijn distributiecentra in Genk en Oosterhout naar zijn woonwinkels in België en Nederland. Eén van de transportbedrijven die het contract binnenhaalde, werkt volgens de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) en zijn Nederlandse tegenhanger (FNV Bondgenoten) met 10 Belgen, naast 20 Slovaken en 70 Bulgaren.

 

"Deze chauffeurs verdienen amper 2,5 euro bruto per uur, een kwart van een Belgische of Nederlandse vrachtwagenchauffeur", beweren de vakbonden nu. De bonden spreken dan ook van sociale dumping en oneerlijke concurrentie.

 

Wettelijk valt hier weinig tegen te beginnen, klinkt het, al was het maar omdat onze "inspectiediensten niet bevoegd zijn in het buitenland". Daarom zetten de vakbonden nu de opdrachtgevers publiekelijk te kijk. "Te beginnen bij Ikea", want er staan nog andere multinationals op het lijstje van BTB en FNV Bondgenoten. Beide bonden zijn alvast gestart met een online campagne om Ikea tot actie aan te zetten.

 

"Gedragscode Ikea geldt ook voor transporteurs"

In een reactie laat Ikea weten geen specifieke regels te hebben rond de nationaliteit van de chauffeurs in dienst bij de transporteurs die voor haar werken. "Maar wij verwachten van onze transportleveranciers dat ze voldoen aan alle voorschriften die gerelateerd zijn aan werkgelegenheid, lonen en arbeidsomstandigheden, en de relevante wetgevingen. (...) Dat is de reden waarom de gedragscode die we opleggen aan onze leveranciers ook geldt voor de transportsector", luidt het.

 

Ikea heeft naar eigen zeggen een onderzoek gevoerd bij zijn transportleveranciers in België en Nederland en geen aanwijzingen gevonden dat zij de wetgeving of de regels breken. De keten vraagt de bonden wel om "indien zij concrete voorbeelden hebben van waar we zouden gefaald hebben, deze voor te leggen". Ikea belooft die gevallen dan "onmiddellijk nader te zullen onderzoeken".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Auping Plaza trekt online beleving door in de fysieke winkel

05/09/2017

Met de opening van drie winkels dit jaar en een aantal nieuwe projecten volgend jaar gaat slaapspecialist Auping in tegen de stroom. Het nieuwe Auping Plaza winkelconcept is een verlengstuk van de klantreis die mensen reeds thuis, online aanvatten. 

Hogere omzet, maar minder winst voor Beter Bed

30/08/2017

De Beter Bed Holding is er in de eerste helft van 2017 in geslaagd om de omzet met 6,7% de hoogte in te jagen, maar toch daalde de nettowinst met meer dan 11% naar 7,5 miljoen euro.

Interieurbedrijf Flamant opent conceptwinkel in Brugge

18/08/2017

Interieurbedrijf Flamant heeft een conceptwinkel geopend in Brugge, de zesde eigen winkel al van de keten. Die nieuwe "Home & Gifts Store" bevindt zich op amper honderd meter van de Brugse Grote Markt.

Leen Bakker krijgt klachten rond misleidende stuntprijs

01/08/2017

De Nederlandse woonketen Leen Bakker heeft heel wat klachten gekregen rond een hoogslaper die het op de webshop voor een bijzonder lage prijs aanbood, maar die het nu weigert te leveren. Het spreekt van een technische fout.

Back to top