Troc.com surft mee op retro-hype

Troc.com surft mee op retro-hype

Troc.com heeft er een succesvol 2012 op zitten: de omzet in de Benelux steeg met 4%, er werd een nieuwe winkel in Lier geopend en de opening van een Troc.com verkooppunt in Helmond was meteen de aftrap van het Nederlandse avontuur. Dat de tweedehandsketen zo succesvol is, heeft niet alleen met de crisis te maken: dat is ook voor een groot deel te danken aan de retro-hype.

Intrede in Nederland

Troc.com boekte in 2012 een omzet van 27,5 miljoen euro in de Benelux, een stijging van 4% in vergelijking met 2011. In Lier werd het 28e Belgische Troc.com verkooppunt geopend, maar Troc.com ging zelfs over de grenzen kijken en opende een eerste Nederlandse winkel in Helmond. Ook die bleek meteen een schot in de roos te zijn.

 

Het succes van 2012 zorgt alleszins voor ambitieuze doelstellingen voor 2013: Troc.com gaat voor een omzetstijging van 5% in 2013 en heeft nu al het plan klaar om dit te realiseren. Begin dit jaar zullen nieuwe winkels in Ukkel en Clabecq de deuren openen en er wordt naarstig gezocht naar geschikte panden in steden als Gent, Kortrijk, Roeselare, Sint-Niklaas en Aalst.

 

Ook in Limburg, dat nu nog stiefmoederlijk behandeld wordt, zoekt men naar een pand voor een eerste verkooppunt. In Nederland staat dan weer de opening van een winkel in de buurt van Hilversum op de agenda. Op termijn wil Troc.com graag veertig vestigingen in België en vijftig in Nederland.

 

Retro-hype en winkelbeleving

Dat de crisis voor een deel zal bijdragen tot het succes van de tweedehandsketen, staat buiten kijf. Toch is dit niet de enige succesfactor: sinds 2009 neemt het bezoekersaantal met meer dan vijf procent per jaar toe, en dat zijn niet alleen verkopers. Er zijn ook veel gegadigde kopers die, in hun zoektocht naar een origineel meubelstuk of decoratie-element uit de jaren ‘60 of ‘70, bij Troc.com terechtkomen.

 

Een ander element dat heeft bijgedragen tot het stijgend succes van Troc.com is de strategiewijziging die enkele jaren geleden werd doorgevoerd. De indeling van de verkooppunten werd namelijk aangepast om de winkelbeleving van de klant een stuk aangenamer te maken, een ingreep die vandaag duidelijk vruchten afwerpt. Daarnaast heeft Troc.com zijn imago van louter tweedehandswinkel bijgestuurd door overstocks en eindereeksen van bijvoorbeeld hotelketens aan te bieden.

 

De allereerste Troc-winkel werd 31 jaar geleden geopend in Avignon. De keten telt ondertussen meer dan 200 winkels in zeven Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Nederland, Zwitserland, Duitsland en Spanje).   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Bescheiden winst voor Mandemakers

04/01/2018

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

Ikea toch niet naar Noorderlaan in Antwerpen

20/12/2017

Ikea heeft besloten om toch geen nieuwe vestiging te bouwen op de Havana-site aan de Noorderlaan in Antwerpen. De Zweedse woonketen wijst daarvoor naar de opmars van e-commerce, waardoor de winkel niet rendabel zou zijn.

Ook Ikea krijgt Europese belastinginspectie over de vloer

18/12/2017

De Europese Commissie heeft een officieel onderzoek geopend naar de belastingconstructies van de Zweedse woonketen Ikea. Die heeft een hoofdzetel in Nederland, maar laat de winsten ook circuleren naar Liechtenstein en Luxemburg.

Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Back to top