Troc.com surft mee op retro-hype

Troc.com surft mee op retro-hype

Troc.com heeft er een succesvol 2012 op zitten: de omzet in de Benelux steeg met 4%, er werd een nieuwe winkel in Lier geopend en de opening van een Troc.com verkooppunt in Helmond was meteen de aftrap van het Nederlandse avontuur. Dat de tweedehandsketen zo succesvol is, heeft niet alleen met de crisis te maken: dat is ook voor een groot deel te danken aan de retro-hype.

Intrede in Nederland

Troc.com boekte in 2012 een omzet van 27,5 miljoen euro in de Benelux, een stijging van 4% in vergelijking met 2011. In Lier werd het 28e Belgische Troc.com verkooppunt geopend, maar Troc.com ging zelfs over de grenzen kijken en opende een eerste Nederlandse winkel in Helmond. Ook die bleek meteen een schot in de roos te zijn.

 

Het succes van 2012 zorgt alleszins voor ambitieuze doelstellingen voor 2013: Troc.com gaat voor een omzetstijging van 5% in 2013 en heeft nu al het plan klaar om dit te realiseren. Begin dit jaar zullen nieuwe winkels in Ukkel en Clabecq de deuren openen en er wordt naarstig gezocht naar geschikte panden in steden als Gent, Kortrijk, Roeselare, Sint-Niklaas en Aalst.

 

Ook in Limburg, dat nu nog stiefmoederlijk behandeld wordt, zoekt men naar een pand voor een eerste verkooppunt. In Nederland staat dan weer de opening van een winkel in de buurt van Hilversum op de agenda. Op termijn wil Troc.com graag veertig vestigingen in België en vijftig in Nederland.

 

Retro-hype en winkelbeleving

Dat de crisis voor een deel zal bijdragen tot het succes van de tweedehandsketen, staat buiten kijf. Toch is dit niet de enige succesfactor: sinds 2009 neemt het bezoekersaantal met meer dan vijf procent per jaar toe, en dat zijn niet alleen verkopers. Er zijn ook veel gegadigde kopers die, in hun zoektocht naar een origineel meubelstuk of decoratie-element uit de jaren ‘60 of ‘70, bij Troc.com terechtkomen.

 

Een ander element dat heeft bijgedragen tot het stijgend succes van Troc.com is de strategiewijziging die enkele jaren geleden werd doorgevoerd. De indeling van de verkooppunten werd namelijk aangepast om de winkelbeleving van de klant een stuk aangenamer te maken, een ingreep die vandaag duidelijk vruchten afwerpt. Daarnaast heeft Troc.com zijn imago van louter tweedehandswinkel bijgestuurd door overstocks en eindereeksen van bijvoorbeeld hotelketens aan te bieden.

 

De allereerste Troc-winkel werd 31 jaar geleden geopend in Avignon. De keten telt ondertussen meer dan 200 winkels in zeven Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Nederland, Zwitserland, Duitsland en Spanje).   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

West-Vlaams Floralux opent nu ook in Limburg

14/11/2017

In het Limburgse Ham gaan twee familiebedrijven samenwerken om van het huidige tuincentrum een enorm nieuw winkelcomplex te maken. Het West-Vlaamse Floralux pompt twaalf miljoen euro in het project en creëert zo dertig nieuwe jobs.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Beter Bed Holding groeit verder, behalve in Duitsland

03/11/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het derde kwartaal met 3,3% gegroeid. De beddenverkoper presteerde goed in alle markten, behalve in Duitsland waar het kampt met de gevolgen van een gifprobleem.

Algemeen directeur Leen Bakker stapt op

02/11/2017

Rob van den Noort vertrekt binnenkort als algemeen directeur bij Leen Bakker. Hij was nog maar sinds 2015 aan de slag in die functie, maar zegt dat zijn werk er opzit. Een opvolger is er momenteel nog niet.

Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

Back to top