Troc.com surft mee op retro-hype

Troc.com surft mee op retro-hype

Troc.com heeft er een succesvol 2012 op zitten: de omzet in de Benelux steeg met 4%, er werd een nieuwe winkel in Lier geopend en de opening van een Troc.com verkooppunt in Helmond was meteen de aftrap van het Nederlandse avontuur. Dat de tweedehandsketen zo succesvol is, heeft niet alleen met de crisis te maken: dat is ook voor een groot deel te danken aan de retro-hype.

Intrede in Nederland

Troc.com boekte in 2012 een omzet van 27,5 miljoen euro in de Benelux, een stijging van 4% in vergelijking met 2011. In Lier werd het 28e Belgische Troc.com verkooppunt geopend, maar Troc.com ging zelfs over de grenzen kijken en opende een eerste Nederlandse winkel in Helmond. Ook die bleek meteen een schot in de roos te zijn.

 

Het succes van 2012 zorgt alleszins voor ambitieuze doelstellingen voor 2013: Troc.com gaat voor een omzetstijging van 5% in 2013 en heeft nu al het plan klaar om dit te realiseren. Begin dit jaar zullen nieuwe winkels in Ukkel en Clabecq de deuren openen en er wordt naarstig gezocht naar geschikte panden in steden als Gent, Kortrijk, Roeselare, Sint-Niklaas en Aalst.

 

Ook in Limburg, dat nu nog stiefmoederlijk behandeld wordt, zoekt men naar een pand voor een eerste verkooppunt. In Nederland staat dan weer de opening van een winkel in de buurt van Hilversum op de agenda. Op termijn wil Troc.com graag veertig vestigingen in België en vijftig in Nederland.

 

Retro-hype en winkelbeleving

Dat de crisis voor een deel zal bijdragen tot het succes van de tweedehandsketen, staat buiten kijf. Toch is dit niet de enige succesfactor: sinds 2009 neemt het bezoekersaantal met meer dan vijf procent per jaar toe, en dat zijn niet alleen verkopers. Er zijn ook veel gegadigde kopers die, in hun zoektocht naar een origineel meubelstuk of decoratie-element uit de jaren ‘60 of ‘70, bij Troc.com terechtkomen.

 

Een ander element dat heeft bijgedragen tot het stijgend succes van Troc.com is de strategiewijziging die enkele jaren geleden werd doorgevoerd. De indeling van de verkooppunten werd namelijk aangepast om de winkelbeleving van de klant een stuk aangenamer te maken, een ingreep die vandaag duidelijk vruchten afwerpt. Daarnaast heeft Troc.com zijn imago van louter tweedehandswinkel bijgestuurd door overstocks en eindereeksen van bijvoorbeeld hotelketens aan te bieden.

 

De allereerste Troc-winkel werd 31 jaar geleden geopend in Avignon. De keten telt ondertussen meer dan 200 winkels in zeven Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Nederland, Zwitserland, Duitsland en Spanje).   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Auping Plaza trekt online beleving door in de fysieke winkel

05/09/2017

Met de opening van drie winkels dit jaar en een aantal nieuwe projecten volgend jaar gaat slaapspecialist Auping in tegen de stroom. Het nieuwe Auping Plaza winkelconcept is een verlengstuk van de klantreis die mensen reeds thuis, online aanvatten. 

Hogere omzet, maar minder winst voor Beter Bed

30/08/2017

De Beter Bed Holding is er in de eerste helft van 2017 in geslaagd om de omzet met 6,7% de hoogte in te jagen, maar toch daalde de nettowinst met meer dan 11% naar 7,5 miljoen euro.

Interieurbedrijf Flamant opent conceptwinkel in Brugge

18/08/2017

Interieurbedrijf Flamant heeft een conceptwinkel geopend in Brugge, de zesde eigen winkel al van de keten. Die nieuwe "Home & Gifts Store" bevindt zich op amper honderd meter van de Brugse Grote Markt.

Leen Bakker krijgt klachten rond misleidende stuntprijs

01/08/2017

De Nederlandse woonketen Leen Bakker heeft heel wat klachten gekregen rond een hoogslaper die het op de webshop voor een bijzonder lage prijs aanbood, maar die het nu weigert te leveren. Het spreekt van een technische fout.

Back to top