Troc.com surft mee op retro-hype | RetailDetail

Troc.com surft mee op retro-hype

Troc.com surft mee op retro-hype

Troc.com heeft er een succesvol 2012 op zitten: de omzet in de Benelux steeg met 4%, er werd een nieuwe winkel in Lier geopend en de opening van een Troc.com verkooppunt in Helmond was meteen de aftrap van het Nederlandse avontuur. Dat de tweedehandsketen zo succesvol is, heeft niet alleen met de crisis te maken: dat is ook voor een groot deel te danken aan de retro-hype.

Intrede in Nederland

Troc.com boekte in 2012 een omzet van 27,5 miljoen euro in de Benelux, een stijging van 4% in vergelijking met 2011. In Lier werd het 28e Belgische Troc.com verkooppunt geopend, maar Troc.com ging zelfs over de grenzen kijken en opende een eerste Nederlandse winkel in Helmond. Ook die bleek meteen een schot in de roos te zijn.

 

Het succes van 2012 zorgt alleszins voor ambitieuze doelstellingen voor 2013: Troc.com gaat voor een omzetstijging van 5% in 2013 en heeft nu al het plan klaar om dit te realiseren. Begin dit jaar zullen nieuwe winkels in Ukkel en Clabecq de deuren openen en er wordt naarstig gezocht naar geschikte panden in steden als Gent, Kortrijk, Roeselare, Sint-Niklaas en Aalst.

 

Ook in Limburg, dat nu nog stiefmoederlijk behandeld wordt, zoekt men naar een pand voor een eerste verkooppunt. In Nederland staat dan weer de opening van een winkel in de buurt van Hilversum op de agenda. Op termijn wil Troc.com graag veertig vestigingen in België en vijftig in Nederland.

 

Retro-hype en winkelbeleving

Dat de crisis voor een deel zal bijdragen tot het succes van de tweedehandsketen, staat buiten kijf. Toch is dit niet de enige succesfactor: sinds 2009 neemt het bezoekersaantal met meer dan vijf procent per jaar toe, en dat zijn niet alleen verkopers. Er zijn ook veel gegadigde kopers die, in hun zoektocht naar een origineel meubelstuk of decoratie-element uit de jaren ‘60 of ‘70, bij Troc.com terechtkomen.

 

Een ander element dat heeft bijgedragen tot het stijgend succes van Troc.com is de strategiewijziging die enkele jaren geleden werd doorgevoerd. De indeling van de verkooppunten werd namelijk aangepast om de winkelbeleving van de klant een stuk aangenamer te maken, een ingreep die vandaag duidelijk vruchten afwerpt. Daarnaast heeft Troc.com zijn imago van louter tweedehandswinkel bijgestuurd door overstocks en eindereeksen van bijvoorbeeld hotelketens aan te bieden.

 

De allereerste Troc-winkel werd 31 jaar geleden geopend in Avignon. De keten telt ondertussen meer dan 200 winkels in zeven Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Nederland, Zwitserland, Duitsland en Spanje).   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.