Troc.com surft mee op retro-hype | RetailDetail

Troc.com surft mee op retro-hype

Troc.com surft mee op retro-hype

Troc.com heeft er een succesvol 2012 op zitten: de omzet in de Benelux steeg met 4%, er werd een nieuwe winkel in Lier geopend en de opening van een Troc.com verkooppunt in Helmond was meteen de aftrap van het Nederlandse avontuur. Dat de tweedehandsketen zo succesvol is, heeft niet alleen met de crisis te maken: dat is ook voor een groot deel te danken aan de retro-hype.

Intrede in Nederland

Troc.com boekte in 2012 een omzet van 27,5 miljoen euro in de Benelux, een stijging van 4% in vergelijking met 2011. In Lier werd het 28e Belgische Troc.com verkooppunt geopend, maar Troc.com ging zelfs over de grenzen kijken en opende een eerste Nederlandse winkel in Helmond. Ook die bleek meteen een schot in de roos te zijn.

 

Het succes van 2012 zorgt alleszins voor ambitieuze doelstellingen voor 2013: Troc.com gaat voor een omzetstijging van 5% in 2013 en heeft nu al het plan klaar om dit te realiseren. Begin dit jaar zullen nieuwe winkels in Ukkel en Clabecq de deuren openen en er wordt naarstig gezocht naar geschikte panden in steden als Gent, Kortrijk, Roeselare, Sint-Niklaas en Aalst.

 

Ook in Limburg, dat nu nog stiefmoederlijk behandeld wordt, zoekt men naar een pand voor een eerste verkooppunt. In Nederland staat dan weer de opening van een winkel in de buurt van Hilversum op de agenda. Op termijn wil Troc.com graag veertig vestigingen in België en vijftig in Nederland.

 

Retro-hype en winkelbeleving

Dat de crisis voor een deel zal bijdragen tot het succes van de tweedehandsketen, staat buiten kijf. Toch is dit niet de enige succesfactor: sinds 2009 neemt het bezoekersaantal met meer dan vijf procent per jaar toe, en dat zijn niet alleen verkopers. Er zijn ook veel gegadigde kopers die, in hun zoektocht naar een origineel meubelstuk of decoratie-element uit de jaren ‘60 of ‘70, bij Troc.com terechtkomen.

 

Een ander element dat heeft bijgedragen tot het stijgend succes van Troc.com is de strategiewijziging die enkele jaren geleden werd doorgevoerd. De indeling van de verkooppunten werd namelijk aangepast om de winkelbeleving van de klant een stuk aangenamer te maken, een ingreep die vandaag duidelijk vruchten afwerpt. Daarnaast heeft Troc.com zijn imago van louter tweedehandswinkel bijgestuurd door overstocks en eindereeksen van bijvoorbeeld hotelketens aan te bieden.

 

De allereerste Troc-winkel werd 31 jaar geleden geopend in Avignon. De keten telt ondertussen meer dan 200 winkels in zeven Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Nederland, Zwitserland, Duitsland en Spanje).   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Sterke cijfers en nieuwe CEO voor Maisons du Monde

07/05/2018

Na een stevig eerste kwartaal zet meubel- en decoratieketen Maisons du Monde zijn groeiverhaal verder met een nieuwe CEO en de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Modani.

Ikea schrapt 150 banen, ook in België en Nederland

04/05/2018

Bij Ikea verdwijnen binnenkort 150 jobs, waarvan ook een deel in België en Nederland. Met de reorganisatie wil de meubelgigant zich klaarstomen voor de groeiende concurrentie van grote e-commercespelers.

Vijfde meer winst voor Kwantum

03/05/2018

Kwantum, de grootste woondiscounter van de Lage Landen, heeft 2017 afgesloten met een flinke omzet- en winstgroei. De omzet ging 7% de hoogte in, de winst kreeg er zelfs 20% bij.

Beter Bed lijdt onder Duits gifschandaal

02/05/2018

De Beter Bed Holding zag zijn omzet in het eerste kwartaal van 2018 met 4% dalen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Naast Duitsland, waar een gifschandaal de cijfers blijft drukken, daalt de omzet ook in Zwitserland en Spanje.

Iris Dierckx wordt nieuwe country manager Auping België

23/04/2018

Iris Dierckx wordt de nieuwe country manager van Auping België. Haar aanstelling volgt op het vertrek van Willem Stox, die de beddenspecialist in februari inruilde voor lingeriegroep Van de Velde

Jysk wil naar 100 winkels in België

23/04/2018

Het Deense Jysk opent dit jaar nog elf nieuwe woonwinkels in België, wat het totale aantal vestigingen op 17 zou brengen. Op termijn wil de woonketen, zowat de Deense tegenhanger van woongigant Ikea, een honderdtal winkels in ons land.