Tuinkabouters IKEA komen ongedeerd uit veldslag | RetailDetail

Tuinkabouters IKEA komen ongedeerd uit veldslag

Tuinkabouters IKEA komen ongedeerd uit veldslag

Sinds IKEA in het Verenigd Koninkrijk zijn nieuwe spot voor tuinmeubilair lanceerde, waarin een gezin de strijd aangaat met een leger tuinkabouters, kwamen er bij de Britse mediawaakhond Advertising Standards Authority (ASA) al vijftig klachten binnen van verontruste mensen die de spot aanstootgevend vinden... en zo krijgt IKEA een flinke portie extra media-aandacht.

“Zeg nee tegen tuinkabouters”

De nieuw IKEA-campagne met de veelzeggende titel “Say No To Gnomes” toont een gezin dat een poging doet om zijn tuin te verfraaien met tuinmeubelen van de woonketen, maar het daarbij aan de stok krijgt met een leger kabouters. De kleine mannetjes weten van geen ophouden en hoe meer fraais er in de tuin wordt gezet, hoe groter hun verzet.

 

En dus vallen er slachtoffers, wat in het geval van de kabouters betekent dat ze aan diggelen worden gegooid en stuk worden gespoten met de tuinslang. Van een waar bloedbad gesproken…

 

Aanzet tot antisociaal gedrag?

Nu blijkt niet iedereen het humoristische karakter van de reclamespot echter in te zien en kreeg de ASA niet minder dan vijftig telefoontjes van mensen die de beelden aanstootgevend en gewelddadig vinden, en bovendien ongeschikt voor kinderen. Sommigen zijn zelfs van mening dat het filmpje antisociaal gedrag zou aanmoedigen. De ASA is het evenwel niet eens met de paniekzaaiers.

 

Hoewel de ASA benadrukte dat elke klacht die binnenloopt ernstig wordt genomen, besliste de waakhond in dit geval toch geen actie te ondernemen. “De spot zal niet iedereen bevallen, maar we zagen er toch duidelijk het lichte en luchtige van in en zijn zeker niet van oordeel dat de spot zou aanzetten tot antisociaal gedrag of kinderen zou kunnen beangstigen”, aldus de ASA.

 

“Geen kabouters gekwetst”

IKEA UK Marketing Manager Peter Wright benadrukte in The Independent dat ze met de spot enkel duidelijk wilden maken hoe eenvoudig en betaalbaar het is om je tuin een volledig andere look te geven. “We kunnen bovendien bevestigen dat geen van de kabouters gekwetst raakte tijdens de opnames, mede dankzij een goed uitgevoerde postproductie. Velen van hen zijn trouwens al lang weer aan de slag in onze kantoren”, alsnog Wright.

 

Dat de commotie ook koren op de molen van de Scandinavische meubelketen is, zei de marketeer er maar niet bij: het filmpje is op moment van schrijven al bijna 1,3 miljoen keer bekeken op YouTube. Her en der gaan zelfs vragen op of de klachten niet het werk van IKEA zelf zijn.

 

 

 

{youtubejw}S9xROONPy6Y{/youtubejw}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Casa opent nieuwe winkel in Olen

13/08/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe winkel geopend in Olen Shopping Park. De winkel, die bewust in de buurt van het Belgisch hoofdkantoor ligt, kreeg ook een nieuw winkelconcept.

Eggo flirt met 50 winkels in België, start in Nederland

03/08/2018

Keukenwinkelketen èggo blijft groeien: na Luxemburg en Spanje luidt de eerste Nederlandse pilootwinkel in Breda het begin van een nieuw expansiehoofdstuk in. In België zijn er ondertussen bijna vijftig winkels.

Teleurstellende cijfers voor Beter Bed

30/07/2018

Beddenretailer Beter Bed Holding heeft er geen prettige eerste jaarhelft op zitten: zowel de omzet als de winst staan onder druk als gevolg van aanhoudende problemen op de Duitse markt. In Nederland en België steeg de omzet wel.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.