Verloving Kingfisher & Mr. Bricolage staat op springen | RetailDetail

Verloving Kingfisher & Mr. Bricolage staat op springen

Verloving Kingfisher & Mr. Bricolage staat op springen

Er zit een haar in de boter tussen de Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher en het Franse Mr. Bricolage. In die mate zelfs dat de overname die vorig jaar met veel bombarie werd aangekondigd, wel eens kan worden afgeblazen.

Al bijna één jaar 'verloofd'

Bijna een jaar geleden raakte bekend dat het Britse Kingfisher zijn oog had laten vallen op Mr. Bricolage, de Franse doe-het-zelfgroep. De Britten zouden de twee grootste aandeelhouders, de ANPF (41,9% van het kapitaal) en de familie Tabur (26,3%), uitkopen tegen 15 euro per aandeel.

 

De Franse concurrentiewaakhond plaatste echter al snel serieuze vraagtekens bij die plannen: Kingfisher is bij onze zuiderburen namelijk al eigenaar van Castorama en Brico Dépôt. De Franse autoriteiten vreesden dat hierdoor een te dominante groep zou ontstaan die de vrije markt in gevaar zou brengen. Om het licht op groen te krijgen, moest de nieuwe combinatie zo'n 15 tot 60 winkels van de hand doen.

 

"Te eenzijdige toegevingen aan concurrentiewaakhond"

Blijkbaar verloopt die oefening niet naar de zin van de raad van bestuur van Mr. Bricolage: die kwam op 20 maart laatstleden samen omdat de "engagementen die Kingfisher is aangegaan zware schade berokkenen aan de belangen" van Mr. Bricolage en zijn Franse aandeelhouders.

 

Niet alleen zou de keten te veel vestigingen van Mr. Bricolage en Les Briconautes moeten afstoten, de groep zou ook nog eens een reeks deals met zelfstandige geaffilieerden (die onder eigen merknaam opereren) moeten opzeggen. En dat zouden er "veel meer [zijn] dan partijen hadden kunnen voorzien", zo lieten de Fransen woensdag weten in een communiqué.

 

'Madame Bricolage' naar de rechter?

De 'oorlogsverklaring' vanuit Frankrijk is bij Kingfisher in slechte aarde gevallen: de Britse groep heeft officieel laten weten niet akkoord te gaan met de beslissing van de raad van bestuur van Mr. Bricolage. Hoe het nu verder moet, is onduidelijk. De notering van het Mr. Bricolage-aandeel op de beurs van Parijs is alvast opgeschort en de Britse collega's van RetailWeek schrijven zelfs dat Kingfisher juridische stappen overweegt.

 

De Française Véronique Laury, die eind januari aan het hoofd kwam van Kingfisher en in de Franse media 'Mme Bricolage' wordt genoemd, zal zich haar start bij Kingfisher wellicht anders hebben voorgesteld. Zij is al 26 jaar actief in de sector en stond aan het hoofd van Castorama toen ze naar de moederholding in Londen werd geroepen om er topman Ian Cheshire - de architect van de Franse overnameplannen - te komen vervangen. Die had plots geen zin meer om het bedrijf de komende vijf jaar door enkele belangrijke veranderingen te loodsen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.