Winst en omzet 3% hoger bij IKEA Group

Winst en omzet 3% hoger bij IKEA Group

De Zweedse woonwinkelgroep IKEA zag in zijn voorbije boekjaar zowel de omzet als de winst met 3,1% groeien. De sterkste groei kwam op naam van China, Rusland en de Verenigde Staten. In Europa ziet IKEA "tekenen van herstel".

27,9 miljard euro omzet

De IKEA Group heeft in zijn boekjaar 2013 (dat op 31 augustus werd afgesloten) de winst zien stijgen tot 3,3 miljard euro en zijn omzet zien groeien tot 27,9 miljard euro. Inclusief de huuropbrengsten van de winkelcentra die de IKEA Group exploiteert, klokt de totale omzet af op 28,5 miljard euro. Dat meldt de Zweedse woonwinkelketen in zijn zopas verschenen Jaaroverzicht.

 

"We zien dat de consumentenbestedingen in veel landen toenemen", zegt voorzitter en CEO Peter Agnefjäll van de IKEA Group. "Er is nog steeds sprake van een uitdagende economische situatie, maar positieve signalen dienen zich ook aan. Belangrijke markten zoals de VS doen weer helemaal mee en ook in Europa zien we tekenen van herstel. Zelfs in de Zuid-Europese landen zien we een toename van de aankoopbereidheid onder consumenten."

 

Groter marktaandeel

In vrijwel alle markten wist de IKEA Group naar eigen zeggen haar aandeel te vergroten. Duitsland, de VS, Frankrijk, Rusland en Zweden zijn de grootste markten.

 

"Deze omzetgroei laat zien dat 'waar voor je geld' steeds belangrijker wordt", aldus nog Peter Agnefjäll, die daarbij specifiek verwijst naar het succes van duurzame producten: "Vorig jaar kochten de consumenten alleen al 22 miljoen van onze led-producten, waarmee ze fors besparen op energieverbruik en -kosten."

 

IKEA opende vorig boekjaar vijf nieuwe winkels: twee in China (Ningbo en Sjanghai) en telkens een in Spanje (Barcelona), Zweden (Uddevalla) en Canada (Winnipeg).

 

"Blijven groeien"

De IKEA-CEO bevestigt nogmaals dat de groep vasthoudt aan haar ambitieuze groeiplannen - een omzet van 50 miljard euro in 2020, ook al was daar recent enige verwarring rond ontstaan.

 

"Onze ogen blijven gericht op de lange termijn", benadrukt Agnefjäll. "Daarnaast blijven we constant bezig met het ontwikkelen van betere producten tegen een lagere prijs. Het verbeteren van de klantbeleving in onze winkels blijft een prioriteit, net zoals een ruimere toegankelijkheid. Dat laatste realiseren we met de verbreding van ons dienstenaanbod, e-commerce en uitbreiding van de fysieke winkels."

 

"Dankzij onze solide financiële basis en eigendomsstructuur kunnen we op evenwichtige en duurzame wijze verder groeien", aldus nog de CEO van IKEA.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Ikea opent in 2019 twee Belgische hotels

01/12/2017

De Zweedse meubelketen Ikea gaat in 2019 hotels openen in Antwerpen en Gent. De hotelketen Moxy, die in samenwerking met Marriott is opgezet, is ook al te vinden in New York, Parijs, Tokio, Chicago en Londen.

Ikea wil investeren in meer stadswinkels

29/11/2017

Vanaf 2019 wil Ikea ook in stadscentra aanwezig zijn met kleinere winkels, die vooral mensen zonder auto moeten aantrekken. De Zweedse meubelgigant hoopt daarmee in te spelen op de snel oprukkende verstedelijking en digitalisering.

CASA rolt webshop verder uit

24/11/2017

Interieurwinkelketen CASA gaat verder met het uitrollen van zijn nieuwe webshops met ‘click & collect'. Eerder dit jaar werd het concept ingevoerd in België, Frankrijk en Luxemburg; nu is het de beurt aan Zwitserland, Spanje en Portugal.

Conforama lanceert nieuwe Maison Dépôt in Rijsel

23/11/2017

In de buurt van Rijsel stelt het Franse Conforama de jongste telg in de familie voor: Maison Dépôt. Met een scherp geprijsde mix van meubilair, decoratie en elektrotoestellen hoopt de nieuwe koopjesexpert ook Belgische dagjesmensen aan te trekken.

Nieuwe CEO Leen Bakker komt van bij Beter Bed

23/11/2017

Debbie Klein, tot nog toe algemeen directeur van Beter Bed Benelux, wordt op 1 februari de nieuwe CEO van Leen Bakker. Ze volgt er Rob van Noordt op, die sinds 2015 bij de retailer aan de slag was en eerder deze maand zijn vertrek aankondigde.

Back to top