Zwaar eerste kwartaal voor doe-het-zelfconcern Hornbach

Zwaar eerste kwartaal voor doe-het-zelfconcern Hornbach
Net als andere grote doe-het-zelfspelers kende ook het Duitse Hornbach dit jaar niet bepaald een vliegende start: de crisis, maar vooral het barslechte weer, gaven de omzet en de winst in het eerste kwartaal een flinke knauw.

Ruim 32% minder winst

Hornbachs eerste kwartaal (dat liep van 1 maart tot 31 mei) is er eentje om snel te vergeten: de verkoop viel terug van 918,8 miljoen euro vorig jaar naar 892 miljoen euro het voorbije kwartaal. Vooral de operationele winst nam echter een flinke duik: die zakte van 75,4 miljoen euro naar 51,1 miljoen euro, een daling met liefst 32,2%.

 

"Noch wij noch de hele doe-het-zelfsector heeft ooit zo'n slechte start van het jaar gezien", zegt Albrecht Hornbach, voorzitter van de holding. "Sneeuw en ijs bevroren letterlijk de vraag in onze bouw- en tuincentra in de maand maart en de eerste helft van april." Op vergelijkbare basis zag Hornbach-Baumarkt, de grootste entiteit van de groep, de omzet met liefst 5,9% dalen.

 

Jaarprognose behouden

Het enige lichtpuntje is dat de Hornbach-megastores met tuincentrum het op de Duitse thuismarkt, ondanks het slechte weer, nog altijd iets beter dan het sectorgemiddelde deden. Met een omzetdaling van 5,8% deden ze het naar eigen zeggen een vol procent beter dan de rest van de sector.

 

In de acht landen buiten Duitsland waar de groep operationeel is, daalde de omzet op vergelijkbare basis met 6,1%. Inclusief nieuwe winkels bleven de buitenlandse activiteiten grosso modo status-quo (-0,4%). Buiten Duitsland zet Hornbach-Baumarkt intussen 360 miljoen euro om, goed voor 42,9% van de omzet. Daarmee wint het buitenland weer ietsje aan belang, want vorig jaar was dat nog maar 41,8%.


Niettemin houdt het management vol dat, ondanks de slechte start, de prognose voor het volledige boekjaar overeind blijft. "We hebben er het volste vertrouwen in dat we in staat zullen zijn die achterstand in de komende maanden goed te maken", aldus nog Albrecht Hornbach. "De behoefte aan bouw- en verbouwingswerken blijft nu eenmaal groot."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

èggo viert tiende verjaardag met nieuw concept

11/10/2017

Keukenproducent èggo viert dit jaar zijn tiende verjaardag en daarom zet het bedrijf de komende jaren een flinke stap voorwaarts. Zo komt er een nieuw winkelconcept en een verdere internationale expansie.

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

10/10/2017

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Alibaba zet Ikea-achtige keten op

26/09/2017

De Chinese online retailgroep Alibaba heeft in Hangzhou zijn eerste fysieke Ikea-achtige Home Times-woonwarenhuis geopend. Voor het einde van het jaar komen er vier bij, volgend jaar staan er nog vijftien op de planning.

Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Back to top