Zwaar eerste kwartaal voor doe-het-zelfconcern Hornbach

Zwaar eerste kwartaal voor doe-het-zelfconcern Hornbach
Net als andere grote doe-het-zelfspelers kende ook het Duitse Hornbach dit jaar niet bepaald een vliegende start: de crisis, maar vooral het barslechte weer, gaven de omzet en de winst in het eerste kwartaal een flinke knauw.

Ruim 32% minder winst

Hornbachs eerste kwartaal (dat liep van 1 maart tot 31 mei) is er eentje om snel te vergeten: de verkoop viel terug van 918,8 miljoen euro vorig jaar naar 892 miljoen euro het voorbije kwartaal. Vooral de operationele winst nam echter een flinke duik: die zakte van 75,4 miljoen euro naar 51,1 miljoen euro, een daling met liefst 32,2%.

 

"Noch wij noch de hele doe-het-zelfsector heeft ooit zo'n slechte start van het jaar gezien", zegt Albrecht Hornbach, voorzitter van de holding. "Sneeuw en ijs bevroren letterlijk de vraag in onze bouw- en tuincentra in de maand maart en de eerste helft van april." Op vergelijkbare basis zag Hornbach-Baumarkt, de grootste entiteit van de groep, de omzet met liefst 5,9% dalen.

 

Jaarprognose behouden

Het enige lichtpuntje is dat de Hornbach-megastores met tuincentrum het op de Duitse thuismarkt, ondanks het slechte weer, nog altijd iets beter dan het sectorgemiddelde deden. Met een omzetdaling van 5,8% deden ze het naar eigen zeggen een vol procent beter dan de rest van de sector.

 

In de acht landen buiten Duitsland waar de groep operationeel is, daalde de omzet op vergelijkbare basis met 6,1%. Inclusief nieuwe winkels bleven de buitenlandse activiteiten grosso modo status-quo (-0,4%). Buiten Duitsland zet Hornbach-Baumarkt intussen 360 miljoen euro om, goed voor 42,9% van de omzet. Daarmee wint het buitenland weer ietsje aan belang, want vorig jaar was dat nog maar 41,8%.


Niettemin houdt het management vol dat, ondanks de slechte start, de prognose voor het volledige boekjaar overeind blijft. "We hebben er het volste vertrouwen in dat we in staat zullen zijn die achterstand in de komende maanden goed te maken", aldus nog Albrecht Hornbach. "De behoefte aan bouw- en verbouwingswerken blijft nu eenmaal groot."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Ikea opent in 2019 twee Belgische hotels

01/12/2017

De Zweedse meubelketen Ikea gaat in 2019 hotels openen in Antwerpen en Gent. De hotelketen Moxy, die in samenwerking met Marriott is opgezet, is ook al te vinden in New York, Parijs, Tokio, Chicago en Londen.

Ikea wil investeren in meer stadswinkels

29/11/2017

Vanaf 2019 wil Ikea ook in stadscentra aanwezig zijn met kleinere winkels, die vooral mensen zonder auto moeten aantrekken. De Zweedse meubelgigant hoopt daarmee in te spelen op de snel oprukkende verstedelijking en digitalisering.

CASA rolt webshop verder uit

24/11/2017

Interieurwinkelketen CASA gaat verder met het uitrollen van zijn nieuwe webshops met ‘click & collect'. Eerder dit jaar werd het concept ingevoerd in België, Frankrijk en Luxemburg; nu is het de beurt aan Zwitserland, Spanje en Portugal.

Conforama lanceert nieuwe Maison Dépôt in Rijsel

23/11/2017

In de buurt van Rijsel stelt het Franse Conforama de jongste telg in de familie voor: Maison Dépôt. Met een scherp geprijsde mix van meubilair, decoratie en elektrotoestellen hoopt de nieuwe koopjesexpert ook Belgische dagjesmensen aan te trekken.

Nieuwe CEO Leen Bakker komt van bij Beter Bed

23/11/2017

Debbie Klein, tot nog toe algemeen directeur van Beter Bed Benelux, wordt op 1 februari de nieuwe CEO van Leen Bakker. Ze volgt er Rob van Noordt op, die sinds 2015 bij de retailer aan de slag was en eerder deze maand zijn vertrek aankondigde.

Back to top