Zwaar eerste kwartaal voor doe-het-zelfconcern Hornbach | RetailDetail

Zwaar eerste kwartaal voor doe-het-zelfconcern Hornbach

Zwaar eerste kwartaal voor doe-het-zelfconcern Hornbach
Net als andere grote doe-het-zelfspelers kende ook het Duitse Hornbach dit jaar niet bepaald een vliegende start: de crisis, maar vooral het barslechte weer, gaven de omzet en de winst in het eerste kwartaal een flinke knauw.

Ruim 32% minder winst

Hornbachs eerste kwartaal (dat liep van 1 maart tot 31 mei) is er eentje om snel te vergeten: de verkoop viel terug van 918,8 miljoen euro vorig jaar naar 892 miljoen euro het voorbije kwartaal. Vooral de operationele winst nam echter een flinke duik: die zakte van 75,4 miljoen euro naar 51,1 miljoen euro, een daling met liefst 32,2%.

 

"Noch wij noch de hele doe-het-zelfsector heeft ooit zo'n slechte start van het jaar gezien", zegt Albrecht Hornbach, voorzitter van de holding. "Sneeuw en ijs bevroren letterlijk de vraag in onze bouw- en tuincentra in de maand maart en de eerste helft van april." Op vergelijkbare basis zag Hornbach-Baumarkt, de grootste entiteit van de groep, de omzet met liefst 5,9% dalen.

 

Jaarprognose behouden

Het enige lichtpuntje is dat de Hornbach-megastores met tuincentrum het op de Duitse thuismarkt, ondanks het slechte weer, nog altijd iets beter dan het sectorgemiddelde deden. Met een omzetdaling van 5,8% deden ze het naar eigen zeggen een vol procent beter dan de rest van de sector.

 

In de acht landen buiten Duitsland waar de groep operationeel is, daalde de omzet op vergelijkbare basis met 6,1%. Inclusief nieuwe winkels bleven de buitenlandse activiteiten grosso modo status-quo (-0,4%). Buiten Duitsland zet Hornbach-Baumarkt intussen 360 miljoen euro om, goed voor 42,9% van de omzet. Daarmee wint het buitenland weer ietsje aan belang, want vorig jaar was dat nog maar 41,8%.


Niettemin houdt het management vol dat, ondanks de slechte start, de prognose voor het volledige boekjaar overeind blijft. "We hebben er het volste vertrouwen in dat we in staat zullen zijn die achterstand in de komende maanden goed te maken", aldus nog Albrecht Hornbach. "De behoefte aan bouw- en verbouwingswerken blijft nu eenmaal groot."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.

Jysk opent vijf winkels op één dag

01/06/2018

De Scandinavische interieurketen Jysk heeft op 31 mei vijf verschillende winkels geopend in vijf verschillende landen. Hongarije, Oekraïne, Roemenië, Slovakije en Zweden kregen allemaal op dezelfde dag een nieuw woonwarenhuis.

Casa opent eerste Nederlandse winkel

01/06/2018

Nederland maakt kennis met een nieuwe interieurwinkelketen: Casa opent op vrijdag 1 juni de deuren in de Utrechtse binnenstad en introduceert ook zijn webshop. De lancering betekent het startschot van een grote ombouwoperatie.

Blokker België heeft een nieuwe directeur

31/05/2018

Rob Schuyt is per 1 mei in dienst getreden als algemeen directeur van Blokker in België. Hij neemt hiermee de functie over van Bernd Bosch, met wie het contract is beëindigd.