RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom het weer geen excuus mag zijn voor retailers

icon
RetailDossier29 maart, 2016

Retailers verwijzen graag naar het weer wanneer de cijfers tegenvallen, maar staan ze echt machteloos tegenover weersinvloeden of biedt big data een helpende hand? “Het weer herhaalt zich niet”, benadrukken experts van Planalytics. 

Impact op koopgedrag

Het weer heeft een enorme invloed op ons gedrag, elke dag. Het bepaalt welke kleren we ’s ochtends zullen aantrekken, wat we zullen eten, welke activiteiten we zullen plannen… maar het weer bepaalt ook ons koopgedrag. Soms is dat bewust: we weten dat we een warme jas nodig hebben als de winter eraan komt. Vaak is dat echter ook onbewust: bij fris regenweer hebben we wellicht meer zin in een hartige kom soep dan in een slaatje.

Denk even terug aan de abnormaal warme winter die we recent meemaakten: alleen al in het VK daalde de omzet voor winterkledij met 83 miljoen pond op twee maanden tijd. Het was het slechtste winterseizoen in tien jaar. Ook bij ons klaagden handelaars steen en been.

Dat het weer een stevige impact kan hebben op de verkoop, weten retailers dus maar al te goed. Hoe je die impact kunt meten en managen, dat is echter een ander paar mouwen. Als je enkel achteraf kunt reageren op het weer, mis je kansen in de marketingplanning en in het beheer van voorraden en personeelsbezetting, weet David Frieberg, vicepresident marketing bij Planalytics. 

 

Accurater plannen

Dat bedrijf specialiseert zich in wat het zelf “Business Weather Intelligence” noemt. Aan weervoorspellingen doet Planalytics niet, wel aan het meetbaar en beheersbaar maken van weersinvloeden. Dat biedt flink wat opportuniteiten voor retailers, vertelden ze op een seminarie in Brussel. Immers: “Businessplannen en verkoopprognoses gaan er impliciet vanuit dat het deze week precies hetzelfde weer zal zijn als een jaar geleden. Maar de realiteit is anders. Het weer herhaalt zich in slechts 15% van de gevallen.” 

 

Daarom moeten retailers leren om de impact van het weer uit de verkoophistoriek weg te filteren. “Je planning zal meteen tot 30% accurater worden”, belooft Frieberg. Planalytics beschikt daarom over een enorm archief aan weerdata, die worden gekoppeld aan de verkoopdata van de retailer voor een specifieke categorie, liefst gedurende vele jaren. Op basis daarvan brengen de experts de specifieke weersomstandigheden in kaart die de aankopen beïnvloeden in deze markt, periode en categorie. 

 

Ook berekenen ze de weergevoeligheid (het percentage van de categorieomzet die door het weer wordt beïnvloed) en de “Weather-Driven Demand” index: het percentage waarmee de vraag stijgt of daalt in vergelijking met het langjarig gemiddelde. “Daarbij houden we ook rekening met de invloed van de klimaatverandering”, zegt managing director Tim Morris.

 

Zodra een retailer over al deze gegevens beschikt, kan hij slimme beslissingen beginnen nemen om ervoor te zorgen dat hij meer verkoopt bij gunstig weer en de risico’s beperkt wanneer het weer ongunstig is. Daarnaast laat het model ruimte voor korte termijn opportuniteiten, op basis van de weerberichten, met intelligente digitale marketingacties bijvoorbeeld.

 

Verschillen per categorie

De impact van het weer op het koopgedrag is niet éénduidig, zo blijkt. De weergevoeligheid van de consument is veel sterker bij het begin van een seizoen: denk maar aan wat we voelen bij die eerste mooie lentedag. Een temperatuur van 22 graden in mei heeft dus veel meer impact dan diezelfde 22 graden in september. En dan hangt het er nog vanaf of het regent of niet. Het effect zal ook groter zijn in Brussel dan in Madrid. 

Er zijn verschillen per categorie: voor doe-het-zelf materiaal berekent Planalytics een gemiddelde weergevoeligheid van 4 tot 8%, voor sandalen is dat 15 tot 30%. Vrouwen blijken ook veel sterker en sneller te reageren op weersveranderingen dan mannen. 

 

Het weer heeft overigens niet enkel een impact op de fysieke winkelverkoop, maar ook op e-commerce. Bij druilerig weer zijn mensen meer geneigd om binnen te blijven en op hun tablet of laptop te browsen. Dat betekent echter niet dat ze ook zullen kopen. Je kunt op een grijze dag in mei al wel op zoek gaan naar leuke zomerkledij, maar kopen doe je wellicht pas op een zonnige dag. Ook online. 

 

Resultaten

Werkt de aanpak van Planalytics echt? Het bedrijf boekt naar eigen zeggen resultaten voor grote namen als Subway, Unilever (de ijsjesbusiness) of Carhartt. Bij Starbucks kon Planalytics de impact van promoties bij goed weer verdubbelen dankzij preciezere prognoses. Voor een grote outdoorketen verbeterden de voorspellingen met 9%, goed voor een jaarlijkse opbrengst van 2,1 miljoen euro dankzij een geoptimaliseerd voorraadbeheer. 

“Je zou denken dat je aan het weer toch niets kan doen”, besluit Morris. “Het weerbericht geldt slechts enkele dagen, en dan nog… Maar vergelijk het met de wisselkoersen op de beurs: die zijn ook onvoorspelbaar, toch vormen koersanalyses de basis voor heel wat belangrijke financiële beslissingen.”

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN