RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Imperial weer wil aanknopen met groei

icon
Food18 augustus, 2016

Na een internationale loopbaan bij onder andere Douwe Egberts en Mondelez, is Véronique Hombroekx sinds oktober aan de slag als CEO bij Imperial Meat Products. Haar missie? Een transformatieproces op gang trekken. 

Mensen goesting geven

“Imperial is een bedrijf met een mooie geschiedenis. We kunnen hier steunen op bijna 50 jaar ervaring. Maar de onderneming moet zich aanpassen aan de veranderde marktomstandigheden”, aldus Hombroekx. Tot voor kort was technologie de belangrijkste drijver voor de vleeswarenproducent, maar dat is niet genoeg, weet ze. “Technologie is je toegangsticket, maar technologie volstaat niet om te winnen. We moeten evolueren van een industrieel model naar een consumentgericht model. De consument moet centraal staan, in het hart van onze business.” 

 

Imperial heeft een moeilijke periode achter de rug, geeft ze toe. Nu komt het erop aan de mensen ‘goesting’ te geven om er in te vliegen en zo weer een winnende organisatie te worden. 

 

Gezondheidsbewuste consumenten

Groei genereren in de charcuteriemarkt is niet evident. Zo goed als iedereen eet wekelijks vleeswaren: de penetratie bedraagt meer dan 99% en de aankoopfrequentie is 50 maal per jaar. De markt staat echter onder druk: gezondheidsbewuste consumenten letten op hun vleesverbruik. 

Kookham is goed voor zowat één kwart van de charcuteriemarkt. Ook droge worst is een belangrijk segment, maar het daalt lichtjes – en het is een belangrijke productgroep voor Imperial Meat Products. Het sterkste groeisegment is gevogeltecharcuterie, goed voor 9% en een groei met 7,7%. Gevogelte heeft nu eenmaal een gezonder imago. 

 

De traditionele bedieningstoog (bij de slager of de supermarkt) verliest terrein, terwijl het zelfbedieningsrayon aan de winnende hand is. “Maar de harddiscounters groeien niet in charcuterie. Daaraan merk je dat de consument toegevoegde waarde erg belangrijk vindt.” Het slagerskanaal heeft het moeilijk: de omzet daalt jaarlijks met 10%. “Er is een gebrek aan slagers. Toch vertegenwoordigen ze nog 30% van de markt,” bevestigt Hombroekx. “Het is een moeilijk beroep, maar hij kent zijn klanten en zijn passie maakt het verschil!” Om te overleven zullen slagers zich wel moeten onderscheiden en specialiseren. 

 

Geloof in merken

Opmerkelijk in de strategie van Imperial Meat Products (en van de groep Sigma Alimentos) is het geloof in de kracht van A-merken. Nochtans wordt de charcuteriemarkt gedomineerd door huismerken: merken vertegenwoordigen 21% van de vleeswarenverkoop (31% in de open markt). “Merken brengen dynamiek in de markt, ze drijven innovatie.”

 

Hombroekx verwijst naar Aoste, dat recent een herlancering beleefde en blijft groeien. “Onze Aoste-producten worden in België gemaakt en bevatten 100% Belgisch vlees. We zijn een lokaal bedrijf.” Consumenten beseffen dit onvoldoende. Aoste moet een nog duidelijker identiteit krijgen. Er is ook Marcassou, het Ardense merk dat binnenkort zijn vijftigste verjaardag zal vieren. De producten dragen het label “beschermde geografische aanduiding (BGA)”.

 

Minder maar beter

Wat drijft de vleeswarenconsument? Kwaliteit en versheid zijn basisvoorwaarden. Shoppers zien charcuterie als een risicoproduct. 62% vindt het belangrijk dat een verpakking hersluitbaar is. Consumenten verlangen ook een smaakgarantie en zijn bereid iets meer te betalen voor een natuurlijke en authentieke smaak. 

Meer dan de helft van de Belgische consumenten eet liever iets minder charcuterie, maar van betere kwaliteit. Ze willen antibiotica, additieven of kleurstoffen vermijden. Transparantie over de herkomst van het vlees – liefst Belgisch – vinden ze erg belangrijk. Een belangrijk deel van de consumenten verkiest ook een lager zout- en vetgehalte. 

Er liggen kansen. In België eten consumenten charcuterie hoofdzakelijk thuis, op de boterham. In Frankrijk daarentegen serveert men vleeswaren vaker als maaltijdcomponent. Zo boort men meer consumptiemomenten aan. Dat kan een inspiratie zijn. Bovendien: “De markt is minder prijsgevoelig dan men vaak denkt. Uiteraard heb je een groep prijskopers, maar voor veel consumenten gaat het om smaak, kwaliteit, Belgische oorsprong… Bij de slager krijgen klanten het gevraagde aantal sneetjes, precies op de juiste dikte gesneden. Dan is prijs geen barrière.” 

 

Aankoopgedrag onderzoeken

Samen met de retailers wil Imperial bekijken hoe het charcuterierayon optimaler kan worden ingevuld. “Shoppers maken hun aankoopbeslissing in een fractie van een seconde. Maar de keuze in vleeswaren is enorm. We moeten het aankoopgedrag onderzoeken: wat staat er op het boodschappenlijstje? Hoe kunnen we orde creëren in het aanbod, in functie van het klantprofiel van elke retailer? Ook kleinere supermarkten moeten hier aandacht voor hebben, gezien de hoge penetratie en aankoopfrequentie.” 

De ambitie van Véronique Hombroekx is duidelijk. Imperial moet weer aanknopen met duurzame groei. “We willen de eerste keuze zijn voor onze medewerkers, leveranciers, klanten en consumenten. Dat zal een mentaliteitswijziging vergen, maar we gaan ervoor, stap voor stap.”


Vijf productiesites

Imperial Meat Products heeft vijf productiesites in ons land. In Lovendegem bevindt zich het hoofdkwartier en ook de fabriek voor gedroogde waren (hammen en salami). Dacor in Zwijnaarde maakt kookhammen. Cornby in Gent is de gevogeltespecialist. In de Amando Foodterminal in Destelbergen worden de producten versneden, verpakt en gedistribueerd. In Champlon tenslotte worden de producten van Marcassou gemaakt. 

 

Het bedrijf maakt deel uit van Sigma Alimentos, een voedingsgroep met hoofdzetel in Mexico en vestigingen in 17 landen. Sigma, goed voor een omzet van 5,8 miljard dollar en 40.000 medewerkers, is actief in vleeswaren, zuivel en andere voedingswaren (maaltijden, snacks…). Op zijn beurt is Sigma eigendom van de groep Alfa, een beursgenoteerde holding die participeert in uiteenlopende industriële sectoren. “We genieten van de voordelen van een grote internationale groep, maar we blijven een lokale speler met een grote vrijheid”, benadrukt Hombroekx.

 

Charcuterieconsumptie: kerncijfers

 Marktvolume  113.167 ton
 Marktwaarde  1,3 miljard euro
 Penetratie  99%
 Aankoopfrequentie  50 maal / jaar
 Volume per koper  26,5 kg
 Volume per trip  0,53 kg
 Besteding per koper  305 euro / jaar
 Aandeel in FMCG korf  5,8%

(bron: GfK)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Kraft Heinz benoemt Kellanova-veteraan tot CEO na splitsing

    Steve Cahillane, de man die Kellanova afsplitste van Kellogg, wordt CEO van de wereldwijde sauzendivisie van voedingsgigant Kraft Heinz, die zich volgend jaar zal opsplitsen in twee onafhankelijke, beursgenoteerde entiteiten.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Carrefour opent (nog net) 100e Spaanse winkel van het jaar

    Carrefour Spanje heeft zijn honderdste winkelopening van 2025 gerealiseerd. Met een Carrefour Express aan de Calle General Perón in Madrid maakt de retailer zijn eerder aangekondigde ambitie waar: tegen het einde van het jaar honderd nieuwe vestigingen openen verspreid over heel Spanje.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN