RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

MIVB en Lagardère openen eerste hubiz-verkooppunt in België

icon
Algemeen28 maart, 2012

Drie (kleur)zones volgens het moment van de dag

De hubiz-verkooppunten zijn speciaal ontworpen met het oog op een vlotte toegankelijkheid en een snelle zelfbediening en afrekening: een grote ingang, veel ruimte tussen de rekken en – opvallend – producten die gesorteerd staan volgens de sleutelmomenten van de dag (ochtend, middag, avond).

 

De pendelaars vinden er zo in één oogopslag dranken en verse voeding, koffie(koeken), een selectie dagbladen en tijdschriften, gezonde en snelle menu’s en diverse producten als telefoonkaarten of batterijen. Dat hele aanbod – 50% voeding en drank, 25% persartikelen en 25% varia –  is opgesplitst onder drie specifieke kleurcodes: geel voor ‘s ochtends, groen voor ’s middags en roze voor ’s avonds. Een centrale draaizuil presenteert dan weer de producten die geschikt zijn voor elk moment van de dag.

 

Op maat van de pendelaar

De Brusselse vervoermaatschappij MIVB ging niet over één nacht ijs. “Nog vóór de lancering van het eerste hubiz-verkooppunt eind 2009 in La Défense in Parijs, namen we deel aan een rondetafelgesprek om een betere kijk te krijgen op de nieuwe pendelaarsbehoeften in Europa”, zegt Serge de Fabribeckers, directeur van de afdeling Klantentraject van de MIVB. “Uit onze discussies met vertegenwoordigers van openbaarvervoermaatschappijen in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland hebben we heel wat innovatie-opportuniteiten kunnen afleiden. Een panel van internationale pendelaars kon drie verschillende pistes uittesten. Het hubiz-concept bleek daarbij het best aan hun verwachtingen te beantwoorden.”

 

De MIVB verwacht trouwens veel van het nieuwe retailconcept: “Door een dynamiek te creëren rond de drie kernmomenten van de dag, kan het verkooppunt extra klanten aantrekken naar het metrostation. Dat groeit op die manier uit van een gewone doorgangsplek naar een volwaardige leef- en contactruimte”, aldus Pascal Ransbeek, business development manager bij de MIVB. “We zijn ervan overtuigd dat hubiz het station vertrouwder, levendiger en aantrekkelijker zal maken voor het publiek.”

 

150.000 euro per vestiging

De eerste hubiz in ons land is een initiatief van Lagardère Services, dat trouwens ook al eigenaar is van de krantenwinkels Press Shop en Relay. De gemiddelde investering in elk verkooppunt bedraagt circa 150.000 euro. Dat loont, want de resultaten van de reeds actieve winkels klinken alvast overtuigend: 33% meer klanten op dagbasis (in vergelijking met de vorige Relay-winkelformule) en ’s avonds zelfs 58% méér bezoekers. Het nieuwe winkelformaat zag ook zijn omzet met 10% stijgen en – ongetwijfeld nog belangrijker – de marge ging er 50% op vooruit, dankzij het grotere aanbod en de meerverkoop aan (verse) voeding.

 

Lagardère Services is aanwezig in 21 landen in Europa, Noord-Amerika, Azië en de Stille Zuidzee, en is één van de wereldleiders in ’travel retail’. De Franse groep beheert naar eigen zeggen het grootste internationale winkelnetwerk voor culturele recreatieproducten en dutyfree-winkels.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN