RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zamro bewijst dat er ook voor B2B plaats online is

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin18 april, 2017

Zamro is een pionier op het vlak van B2B e-commerce, een branche die nog vaak terughoudend is om aan onlineverkoop te beginnen. Toch kunnen B2C en B2B van elkaar leren, ziet oprichter Eric Croon. Wat, dat hoort u op het RetailDetail Congress.

Jullie zijn één van de weinige B2B-ondernemingen die de stap naar onlineverkoop heeft durven zetten. Waarom doen zo weinig B2B-bedrijven aan onlineverkoop?

E.C.: “De stap naar onlineverkoop trekt je ver uit je comfortzone. Heel wat B2B-bedrijven zijn nog altijd vast overtuigd dat de waarde die ze overbrengen naar de klanten komt vanuit het persoonlijke contact en dat een online contact niet duurzaam is. 

Langs de andere kant denk ik dat de grootste flessenhals de andere processen is die je online nodig hebt, zeker als je een pure online omgeving wil hebben. Dan heb je andere processen nodig dan in een multichannel- of een volledig offline model. Veel bedrijven lopen dan vast in interne beperkingen. Daarnaast beseffen heel veel B2B-bedrijven nog niet hoe belangrijk de online kanalen wel zijn voor toekomstige communicatie met de klanten.”

 

Onlangs zijn jullie met Zamro verkozen tot beste starter op de Dutch Commerce Awards. Waaraan hadden jullie volgens u die eer te danken?

E.C.: “Omdat we zo goed zijn natuurlijk. (lacht) Nee, voor ons was het enerzijds een mogelijkheid om mee te dingen naar een prijs die vooral naar B2C kijkt en een gevolg van de honger om de markt te veranderen en om aan de markt te laten zien dat we heel ‘eager’ zijn. Anderzijds wilden we aftoetsen in hoeverre wat wij aan het doen zijn in de B2B-markt indruk maakt op de B2C-markt. Die Shopping Awards zijn immers nooit aan B2B-bedrijven gegeven. Het was vooral aftoetsen hoe de buitenwereld, en mensen die vooral met B2C bezig zijn, reageert op waar we mee bezig zijn. 

Persoonlijk dacht ik dat het nooit zou lukken tegen al dat B2C-geweld. Toen we bij de laatste drie uitgenodigd werden en onze verdediging voor de jury deden, zagen we hoe de jury, die toch bestaat uit heel ervaren mensen, reageerde op onze antwoorden. Ze geraakten geïntrigeerd en kregen pretoogjes.”

 

Bij het moederbedrijf van Zamro, ERIKS, zijn jullie ook online en fysiek aanwezig. Hoe moeilijk is het om de klant zowel online als offline dezelfde ervaring en service te bieden?

E.C.: “Bij ERIKS hebben we een heel sterk online en offline model. Eigenlijk hebben we met ERIKS 16 jaar geleden al de eerste stappen gezet in de online wereld, als hoofdinitiatiefnemer van het platform Tradcom, maar vier jaar geleden hebben we toch besloten om helemaal opnieuw te beginnen en een nieuw online platform te creëren dat diep geïntegreerd was in de processen zoals die met klanten lopen. Dat werd wel heel duidelijk ingezet als een omnichannel- of multichannel-oplossing.

De klanten die je offline moet gaan helpen met heel technische oplossingen, producten die op maat gemaakt zijn en dergelijke, die moet je een ander kanaal bieden dan voor selfservice-artikelen, die je eenvoudig moet kunnen zoeken en gemakkelijk moet kunnen bestellen. 

 

We merkten dat het moeilijk was om met dat model naar kleinere klanten te gaan. Die klanten zijn te beperkt om er je hele service aan te bieden, maar je wil hen toch je producten kunnen aanbieden. Daar liepen we vast met onze shop, omdat de shop van ERIKS volledig is toegespitst op die bedrijven waar de processen heel zwaar geïntegreerd zijn. Het gaat daar over gestructureerde aankoopprocessen.

Kleinere bedrijven hebben veel meer een consumentengedrag. Je moet ze een ander looppad aanbieden, een andere beleving, met een afgestemd assortiment en andere logistieke mogelijkheden. Die twee verschillende waardenmodellen en proposities bijten elkaar in principe. Dat is dan ook waarom we een volledig nieuwe firma van nul hebben opgebouwd, met een volledig ander DNA. En die dus ook anders op de markt positioneren naar een ander doelpubliek.”

 

Kunnen we dan veronderstellen dat u geen angst heeft voor kannibalisatie tussen ERIKS en Zamro?

E.C.: “Er zal sowieso wel een stukje kannibalisatie zijn, maar die gaat niet dramatisch zijn. Ik verwacht geen grote verschuivingen. De bedoeling is om met Zamro een nieuw publiek aan te boren, zodat ERIKS nog meer kan focussen op de eigen doelgroep. Anders zou het marktsegment trouwens door andere bedrijven ingepikt worden. Er zijn immers grote kanonnen op komst, zoals bijvoorbeeld Amazon Business. Dus als de typische ERIKS-klant niet bediend kan worden met een multichannel-model, dat robuust is tegen een model als Zamro, dan hadden we sowieso een ‘early wake-up call’ nodig.”

 

Jullie zijn met Zamro internationaal actief en dat is niet altijd eenvoudig, vooral dan vanwege cultuurverschillen. Niet iedereen wil dezelfde service. Hoe lossen jullie dat op?

E.C.: “Eigenlijk wil ik daar zelfs nog verder in gaan. Je hebt niet alleen culturele verschillen, maar zelfs verschillen van klant tot klant. Ofwel ga je daar als een digitaal bedrijf mee om en ga je personaliseren, ofwel ga je nooit echt die bepaalde personen kunnen bedienen.

 

Uiteraard, als je naar een ander land gaat en het persona is anders, dan ga je daar je processen op afstemmen. Dat kan gaan over assortiment, maar ook over hoe een klant op je webshop binnenkomt, welke data die nodig heeft, welk vertrouwen die nodig heeft… Welke extra zaken moet je aanbieden, zodoende dat de klant vertrouwen heeft? Maar dat is niet alleen in een ander land zo, ook binnen een land moet je dat naargelang de klant al doen. Dat is net één van de onderdelen die een digitaal bedrijf succesvol kunnen maken of zelfs moeten maken.”

 

Zamro biedt ook klantenservice via WhatsApp aan. Is dat één van die middelen om het zo breed mogelijk te houden, zodat elke klant zijn gading vindt?

E.C.: “Ja, zeer zeker. WhatsApp hebben we gewoon getest en opengezet, en we merken dat een bepaald doelpubliek daar heel open voor staat en dat de gemakkelijkste manier vindt om met ons in contact te komen. Soms is het ook zo dat ze via WhatsApp contact maken en dat daarna de stap wordt gezet naar telefoon, mail of een ander communicatiekanaal. Maar de eerste instapdrempel moet je zo laag mogelijk houden. Daarna zoek je dan de beste kanalen voor verdere stappen.”

 

 

 

Wil je er ook nog bij zijn op het RetailDetail Congress 2017 op 27/04? Schrijf je hier dan nog snel in! Opgelet: laatste plaatsen.

Meer over... Doe-Het-Zelf/Tuin
Zie meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Cyberaanval bij Leroy Merlin: contactgegevens buitgemaakt

    Leroy Merlin is getroffen door een cyberaanval: de persoonsgegevens van enkele honderdduizenden klanten zijn buitgemaakt. Bankgegevens en wachtwoorden bleven buiten schot, benadrukt de doe-het-zelfketen.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Hoe Obi de doe-het-zelfdip denkt te overwinnen

    De Duitse doe-het-zelfgroep Obi kiest in een krimpende markt voor de aanval: topman Sebastian Gundel wil een half miljard euro extra omzet realiseren. Hoe pakt hij dat aan?

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Dit zijn de winkels die Brico verzelfstandigt

    Doe-het-zelfketen Brico verzelfstandigt een deel van het Belgische winkelnetwerk. De Franstalige vakbond CNE lekt een lijst met de eerste locaties, al ontkent Brico zelf dat de vestigingen al definitief vastliggen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN