RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Retailers moeten zich meer concentreren op hun backoffice”: bpost Crosschannel Day

icon
RetailDossier14 november, 2012

Van frontstage naar backstage

In de traditionele retail wordt de klemtoon vooral gelegd op de ‘frontstage’, denk maar aan categoriemanagement, winkelmarketing en visuele merchandising. Bij een online ‘pure player’ daarentegen is het de backstage die centraal staat. Voor hen zijn logistiek, productdatabases en verzendingen bepalend, niet of de winkel er leuk uitziet.

 

De backoffice moet dan ook de grootste prioriteit zijn voor een retailer die aan een crosschannelstrategie werkt. Hoewel het volstrekt logisch is dat het accent bij fysieke retailers tot nu toe elders lag, moet wie online succes wil hebben zich het perspectief van een online retailer eigen maken. Daarvoor moeten ze serieus de knop omdraaien, weet Vincent Nolf, die zelf bij Makro en Carrefour actief is geweest.

 

“Het klopt dat ‘big box’-formules het er vaak moeilijk mee hebben. Ze hebben hun succes immers gemaakt als offline spelers, alles is daarop gericht. Als ze de boeg 180 graden hadden omgegooid en als pure player van nul waren herbegonnen, was het waarschijnlijk gemakkelijker geweest. De stap naar iets tussenin, van offline naar crosschannel, is nog een stuk complexer”, aldus Nolf.

 

Het beste van twee werelden

Wie voor crosschannel gaat, moet immers het beste van twee werelden bieden. Een concreet en belangrijk voorbeeld daarvan is de productdatabase. Productinformatie is vaak summier offline: meer dan een aanduiding voor het voorraadbeheer is niet nodig, de klant ziet het ter plaatse wel. Online is die informatie veel belangrijker, want de klant moet zich (enkel) aan de hand van de geboden informatie een beeld kunnen vormen van het product.

 

Eén van de enige grote voedingsretailers die de valkuilen heeft weten te vermijden, zou volgens de retailspecialist weleens de bekende soft discounter uit Halle kunnen zijn, aangezien die zijn offline activiteiten altijd vanuit de toeleveringsketen beheert. Het is wellicht ook daarom dat de keten als één van de eerste succesvol het internet kon integreren in zijn model.

 

Zoeken naar drie sleutels

Op de bpost Crosschannel Day van 22 november – voor de start van retaildetail Night 2012 – tonen onder meer professor Carbonaro, Pixmania, Makro en Chris Jones (die mee aan de wieg stond van de onlinestrategie van Tesco) hoe het nog kan. Zo blijkt dat na de cruciale logistiek ook andere belangrijke factoren in het spel komen.

 

“Bij bpost beschouwen we het altijd vanuit een 360-gradenperspectief. Er zijn drie sleutelelementen die bedrijven voor zichzelf moeten bepalen: eerst moeten retailers hun doelgroep vinden, het tweede is de juiste manier om te communiceren zoeken en ten slotte de juiste leveringswijze,” vertelt Vincent Nolf.

 

Ook wat communicatie betreft is het immers een kwestie van de juiste balans te vinden in het veranderende medialandschap. Ondanks de opkomst van sociale media, beginnen bijvoorbeeld steeds meer retailers terug te grijpen naar directe mailing, zoals papieren catalogi als folders. Zelfs zuivere e-tailers als Zalando zweren tegenwoordig bij klassieke folders, meent Vincent Nolf.

 

“Impact sociale media is niet bewezen”

“Het is belangrijk fans en volgers te hebben op de sociale media, maar het is nog belangrijker klanten te krijgen. Sociale media zijn leuk om je imago uit te bouwen en complementair met de klassieke media, maar de link met verkoop is nog erg vaag. Zoals ik zal aantonen op de Crosschannel Day heeft direct mail wél een sterke, rechtstreekse invloed op de verkoop. Het blijft de referentie voor klanten.”

 

Tot slot is ook het gemak en de service van de levering een belangrijke troef in het verkoopargument naar de klanten toe, en dus een significant onderdeel van de logistieke zorg. Het hoeft dus geen betoog dat retailers er eveneens alle baat bij hebben trends op dat domein te volgen.

 

Zo observeert bpost vandaag de toenemende vraag naar levering op afspraak: doordat klanten meer en meer online kopen, willen ze niet alle leveringen op andere momenten ontvangen. De trend is dus dat een logistiek dienstverlener alle pakketjes voor de consument ontvangt, verzamelt en alles samen op afspraak levert.

 

De conclusie van Vincent Nolf: “De klant wil zelf kunnen kiezen, van waar hij koopt tot hoe hij beleverd wordt.”

 

 

Zelf de bpost Crosschannel Day van 22 november bijwonen? Schrijf u dan snel in, want de plaatsen zijn beperkt.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN