RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

icon
Food27 april, 2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

 

Kritische massa

Na de start in 1990 kende Domino’s in België lang een sluimerend bestaan, maar de afgelopen vier jaar realiseerde de keten een significante groei met de opening van 36 nieuwe locaties. De teller staat nu op 57, tegen eind juni zal dat 62 zijn. “Het idee is om binnen anderhalf jaar een honderdtal vestigingen te hebben. Die kritische massa heb je nodig om je als keten te profileren,” vindt algemeen directeur Misja Vroom van Domino’s Pizza Belgium. “Uiteindelijk is er potentieel voor een 200-tal vestigingen binnen vijf à zes jaar. Nederland zit nu op 255 winkels en wil naar 400.”

 

Nederland is dan ook al jaren een voorloper wat het bezorgen van voedsel betreft, maar ook België pikt steeds sneller de trends op. “We zien nu een stroomversnelling, weliswaar eerder in Vlaanderen dan in het Franstalige landsgedeelte. ‘Convenience’ ontwikkelt zich aan hoog tempo. We kennen eigenlijk geen drie traditionele eetmomenten meer: het zijn er nu eerder zes, want we snacken tussendoor. Consumenten hebben een enorme keuze qua voeding, ook als gevolg van de toegenomen culturele diversiteit.”

 

Pizza leent zich goed tot variatie: “Met de keuze die je bij ons hebt aan bodems, sauzen en een dertigtal ingrediënten voor de topping, kan je uiteindelijk miljoenen combinaties vormen, en toch zijn die snel te bereiden, aan een toegankelijke prijs.” De pizzaconsumptie bedraagt in België toch al zo’n 4 kilogram per persoon per jaar.

 

Internationaal platform

Een belangrijke succesfactor voor Domino’s is bovendien de manier waarop je kan bestellen. “Onze jonge doelgroep doet alles digitaal. In België is de helft van onze omzet bezorgd, en daarvan wordt 80 tot 85% digitaal besteld. De telefoon hoor je hier haast nooit meer rinkelen…” Vandaag gebeurt bestellen nog manueel, maar binnenkort kan het wellicht mondeling, via Amazon’s Alexa of Google Home. De mogelijkheden zijn eindeloos: denk ook aan virtuele realiteit. In Australië heeft Domino’s de ‘Zero Click App’ waarbij gebruikers 10 seconden de tijd hebben om een bestelling niét te nemen. “Een populair spel bij studenten: de verliezer betaalt…”

 

Vroom verwijst naar de Nederlandse retailprofessor Cor Molenaar, die in zijn boek ‘De kracht van platformstrategie’ uitlegt hoe businessmodellen in retail veranderen en hoe de toekomst aan de platformen is. Domino’s past perfect in dat plaatje: “We werken samen met Takeaway.com, maar we zijn toch eerst en vooral zelf een groot internationaal platform. Dat is onze kracht. Lokale spelers gaan het moeilijker krijgen, denk maar aan de tarieven die ze aan Uber Eats & co moeten afstaan. Wie zelf een platform heeft, zal winnen.”

 

Technologiebedrijf

Domino’s is goed in ‘pre-to-typing’, vertelt de directeur: “We onderzoeken behoeften die de consument nog niet heeft. We kunnen een product online zetten voor een bepaalde doelgroep, om snel te testen of het aanslaat. We leren uit zo’n online onderzoekje bijvoorbeeld dat mensen bereid zijn om extra te betalen voor een snellere levering.”

 

Ook op transportvlak experimenteert het bedrijf: in Rotterdam start binnenkort een proefproject met de zelfrijdende bezorgrobot Starship, die onder andere ook door Metro en Tesco wordt getest. Het is daarvoor wel nog wachten tot de zogenaamde ‘experimenteerwet’ op zelfrijdende voertuigen er door is in Nederland. “Maar toch: de dingen gaan veranderen. De zelfrijdende auto komt eraan, in Nieuw-Zeeland testen we drones.” Voorlopig gaat het er in België iets traditioneler aan toe, al gebeurt nu al één derde van de bezorgtrips per fiets. De nieuwe vestiging in Mechelen wil zelfs naar 80% bezorgen per fiets.

 

Het roept de vraag op of Domino’s niet eerder een technologiespeler is dan een pizzabakker. En inderdaad, zakenbank J.P. Morgan beschreef het bedrijf als ‘een technologiebedrijf vermomd als een marketingbedrijf vermomd als een pizzabedrijf.’ En nog sterker: wie tien jaar geleden investeerde in Domino’s, verdiende meer geld dan wie investeerde in Netflix, Amazon of Google…

 

Zichtbare locaties

Domino’s-vestigingen zijn gemiddeld 150 m² groot: het zijn immers niet enkel afhaalpunten, maar hybride concepten met zo’n 25 stoelen voor consumptie ter plaatse. “We investeren in een mooie inrichting met enkele service-elementen zoals usb-laders voor smartphones. We willen dat de mensen graag bij ons zijn. En we opteren voor een transparante theateropstelling omdat we niets te verbergen hebben.” Om dezelfde reden zoekt de keten goed zichtbare locaties op. “We willen professionalisme uitstralen, om het vertrouwen te winnen.”

 

Een winkel bedient tussen de 3.500 en de 7.000 adressen. In de steden worden de bezorggebieden wel steeds kleiner. In Antwerpen draaien enkele vestigingen al op 3000 adressen, want de levertijd mag maximaal acht minuten bedragen: “Hoe sneller je bezorgt, hoe beter.”

 

Franchisenemers vinden voor al die nieuwe vestigingen die op de planning staan, blijkt geen probleem. “Bijna alle franchisenemers zijn intern doorgegroeid. Het zijn mensen die hun job met veel plezier doen. Ze beginnen in een van onze restaurants en starten later zelf een eigen franchisezaak. We hebben een sterke, enthousiaste bedrijfscultuur die goed aanslaat. De grootste kans op succes heb je toch wanneer je je passie volgt!”

 

Van franchisenemer tot directeur

Je hoeft niet noodzakelijk je best te doen op school om uiteindelijk baas van Domino’s Pizza te worden, zo blijkt. Misja Vroom, die in Nederland opgroeide als kind van Belgische ouders, noemt zichzelf ‘een geflopte student’. Hij startte onderaan de ladder en was gedurende 12 jaar franchisenemer bij Domino’s in Nederland, waar hij uiteindelijk wel veertien zaken onder zijn hoede had. Die verkocht hij om eerst franchisedevelopmentdirector te worden, en sinds oktober 2015 dus algemeen directeur voor België. “Ik was de enige in de directieploeg die de Belgische markt een beetje begreep, vandaar…”

 

De Belgische organisatie behoort net als de Nederlandse tot de master franchiseformule DPE (Domino’s Pizza Enterprises), een Australische organisatie die in Europa ook de licentie heeft voor Frankrijk en Duitsland. Het verse deeg wordt voor België en Nederland op een centrale plek geproduceerd, met name in Gorinchem.

 

In België verkoopt Domino’s elk jaar vier miljoen pizza’s, goed voor een omzet van 29 miljoen euro. Wereldwijd heeft Domino’s meer dan 15.000 vestigingen, met 260.000 medewerkers, en draait het een omzet van zo’n 11 miljard dollar.  

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN