RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belg koopt minder, maar meer bij discounter en buurtsuper

icon
Food26 juni, 2018

Belgen kopen bewuster (en minder) eten: ze gaan minder naar de winkel, maar blijven wel veel vers kopen. Steeds vaker kopen ze dat bij discounters, zoals Aldi en Lidl, of in de buurtsupermarkt.

 

Minder naar de winkel

Belgische gezinnen besteedden 25,8 miljard euro aan voeding, dranken, huishoud- en verzorgingsartikelen in 2017, berekende VLAM uit de cijfers die GfK Belgium verzamelde van 5.000 Belgische gezinnen. Dat is 0,5% minder dan het jaar voordien. Nochtans was er een inflatie van 1,5% op voedingswaren. Wel bleven Belgen evenveel aan vers uitgeven: de versmarkt bleef stabiel op 11,2 miljard euro. Nochtans deden Belgische gezinnen vorig jaar minder winkelbezoeken dan het jaar ervoor: gemiddeld deden ze dat 151 keer (in 2002 was dat zelfs nog 202 keer).

 

Vooral naar de speciaalzaak gaan mensen minder: sinds 2008 daalde het aantal bezoeken aan speciaalzaken met liefst 40%. Het marktaandeel zakte in tien jaar tijd van 14,9 naar 9%. Alleen de slagers, waar nog 21% van de vleesaankopen gebeuren, houden redelijk goed stand. In plaats daarvan bezoeken Belgen in de eerste plaats meer buurtsupermarkten, al kopen ze ook steeds regelmatiger online. De buurtsupermarkt steeg in marktaandeel van 15,8 naar 17,2% en was daarmee de grootste groeier in 2017. Belgen in alle regio’s en van alle bevolkingsgroepen kochten er meer, maar vooral dankzij 40-plussers boekten de buurtsupers meer omzet.

 

Discount vreet aan ‘gewone’ supermarkten

Harddiscounters Aldi en Lidl groeiden verder en blijven ook dit jaar aankoopkanaal nummer twee. Sinds 2011 winnen de discounters jaar na jaar terrein: het marktaandeel van harddiscount in de versmarkt steeg vorig jaar met 0,8 procentpunt naar 20,6%. De meeste kopers zijn gezinnen met kinderen en met een beperkt inkomen, maar in 2017 vonden steeds meer tweeverdieners zonder kinderen en gepensioneerden de weg naar de winkels.

 

De absolute marktleiders voor verse voeding blijven de hypermarkten en de klassieke supermarkten (DIS 1), maar hun marktaandeel daalt. In 2009 piekte het segment met een marktaandeel van 48%, in 2017 was dat nog 45,2%. De supermarkten verloren vorig jaar bijna één procentpunt. Meer dan de helft (51%) van hun zuivelproducten, bijna de helft van alle groente en fruit en 39% van hun vleeswaren kochten Belgen in 2017 bij de ‘gewone’ super- of hypermarkt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN