RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sombere vooruitzichten voor retailers in de Benelux

icon
Algemeen23 januari, 2020

Retailers in de Benelux krijgen de komende jaren te kampen met dalend consumentenvertrouwen en toenemende concurrentie, zegt kredietbeoordelaar Moody’s in een nieuw rapport. Traditionele winkelketens worden door de groei van online gedwongen tot hoge investeringen, wat drukt op de winstcijfers en de kredietwaardigheid.

 

Hoge transformatiekosten

De komende twaalf tot achttien maanden blijven de omstandigheden moeilijk voor retailers in de Benelux. Pas in de loop van 2021 verwacht Moody’s een lichte heropleving van de economie. Intussen blijft het consumentenvertrouwen laag, wat zal resulteren in een groeivertraging voor heel wat retailers: ze zien zich mogelijk genoodzaakt om prijzen te verlagen, waardoor de rentabiliteit onder druk komt. Voor spelers als Hema, doe-het-zelfgroep Maxeda en Douglas zijn de vooruitzichten dan ook niet schitterend.
 

Naarmate klanten in de Benelux steeds vaker online winkelen en gemak eisen, raken fysieke non-food retailers immers verouderd. Zij moeten nieuwe manieren vinden om aan de behoeften van hun klanten te voldoen. Hema tracht zich heruit te vinden in partnerships met collega’s als Jumbo, Franprix en Walmart, terwijl Maxeda z’n business vereenvoudigt door in Nederland de formules Formido en Praxis samen te voegen. Maar beide retailers hebben daardoor ook te maken met hoge transformatiekosten. Lokale e-commercespelers als bol.com en Coolblue mogen zich verwachten aan toenemende concurrentie van Amazon en Veepee.com en zullen marktaandeel verliezen.

 

Online groeit in voeding

Supermarkten zullen minder hinder ondervinden van de economische omstandigheden, ook voor vrijetijd en persoonsgebonden goederen is er groei: er is immers een toenemende vraag naar luxe en online mediagebruik. Maar de groei van online betekent wel een bedreiging voor het marktaandeel en de winstgevendheid van gevestigde fysieke retailers. De e-commerceomzet stijgt het sterkst in categorieën waar de penetratie van online historisch laag was, zoals doe-het-zelf en vooral ook voeding. Dat kan op termijn wegen op de winstcijfers van Carrefour, Colruyt en Ahold Delhaize.
 

De impact van pure player Picnic blijft voorlopig beperkt, maar toch was het de snelst groeiende retailer in de periode 2015-2018 en het marktaandeel stijgt snel. Discounters als Aldi, Lidl en Action hebben weinig te vrezen van online en zullen marktaandeel blijven winnen, net als Jumbo. Moody’s verwacht dat Colruyt en Ahold Delhaize hun marktaandeel zullen kunnen verdedigen: ze hebben de nodige schaal, ontwikkelden een sterk private label aanbod en goede online activiteiten. Zwakkere spelers als Louis Delhaize en Carrefour echter zullen de prijsdruk van discounters harder voelen. In België kampen de hypermarkten immers met structurele problemen.

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN